torsdag 12 februari 2015

Maranata - Du vår Herre kom!


 
Upp 22:17 – Och Anden och bruden säger: ”Kom!” Och den som hör det må säga: ”Kom!” Och den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet.

Ordet Marana´ta är armeiska och betyder ungefär ”Du vår Herre, kom!” Råbet och bönen efter vår Herre Jesu Kristi återkomst har funnits och hörts genom alla tider. Den föddes på apostlarnas tid, och vi kan uppleva den genom hela församlingens historia.
Vi ser det genomgående i apostlarnas förkunnelse, och det är en röd tråd genom hela NT att hans folk ska vara vakande, väntande och leva i en ständig förväntning på Honom som ska komma.

Ett rop från ändetidens församling
Ännu i denna tid finns det ett rop och en bön som kommer från Guds vakande och väntande församling. Det ropet kunde vara en bön och ett uttryck för många saker som ligger på församlingens hjärta, men det här ropet kommer från ände tidens församling som har sett den tid vi lever i. Ett folk som kan se att den värld vi känner till är på väg mot upplösning, och som samtidigt kan känna att förlossningens dag är nära. Det är en bön som kommer från församlingens hjärta, och som handlar om en enda sak: Att Jesus snart må komma och hämta sin församling till sig.

Församlingen är född med en nedlagd längtan efter den dag då vi kommer att få se och möta vår frälsare och konung. Den längtan och det ropet växer sig starkare allt eftersom att vi kan se och uppleva att vi med hast närmar oss denna tidsålders slut. Vi lever i en tid då bruden gör sig redo i väntan på sin brudgum. Det är en tid av väntan och en tid av förberedelse på det som snart ska komma.       

Driven av kärlek till sin brud

Höga Visan 2:8 – Hör min väns röst! Se, där kommer han! Han springer över bergen, han hoppar fram på höjderna.
Höga Visan 2:10 - Min vän börjar tala, han säger till mig: Stå upp, min älskade, du min sköna, och kom. 

Jesus kommer, och det som driver honom är hans villkorslösa kärlek till sitt folk, och sin längtan att förenas med sin brud. Vi måste förstå att Jesus längtar långt mer efter oss, än vi någonsin kan längta efter honom.
Dagen kommer, då han kommer över bergen och över höjderna. Han kommer springandes emot oss med en kärlek som inte kan beskrivas med ord, och han kallar på oss att stå upp, och komma honom i möte.

1 Tess 4: 17 – Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden.
Löftet är att vi och tillsammans med våra syskon som har gått före oss, ska ryckas bort för att möta Herren i skyn. Han lovade att han ville gå bort för att förbereda plats åt oss, för att han skulle komma tillbaka och ta oss dit han är.   

Lyssna efter Guds befallning, lyssna efter en ärkeängels röst och lyssna efter Guds mäktiga basun. För det är då han kommer, för att hämta sitt utvalda och himmelska folk, hem till den plats han har förberett för oss.
Han kommer mycket snart!

 

5 kommentarer:

  1. AMEN! Kom Herre Jesus!.Marana,ta!
    Tack för detta inlägg, som borde basuneras ut på
    varenda talarstol, i varje gathörn, gränd och på varje torg!
    Jesus kommer!

    Önskar dig all Välsignelse, Kraft ifrån Höjden, till att inte förtröttas i din tjänst!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid Marguerite!
      Stort tack för din välsignade hälsning.
      Maranata ropet, som du också har på din egen hemsida, har blivit så levande för mig i den sista tiden. Det har varit församlingens bön i alla tider, och nu när vi närmar oss Jesu återkomst är det mer aktuell än någonsin. Tänk vilken nåd, att vi få vara en av dem som ropar ut budskapet om hans snara komma!

      Herrens rika välsignelse över dig och hela din familj.
      Mikael

      Radera
  2. Tack för det du skriver! Skrev denna sång inspirerad av Upp 22:17 ett par dagar innan jag läste ditt inlägg. Hade även i dagarna läst texen från Höga Visan som du citerar. Så tacksam för ditt inlägg sim blev en fin begräftelse på min sång. Här en enkel inspelning:
    http://www.youtube.com/watch?v=GQnalWt5PL8

    Bless! Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid kära broder Anders!

      Stort tack för den mycket välsignade och gripande sången du skickade till mig. Den berörde mig djupt och jag är så glad att jag fick lov till att ta del av den. Det känns att både sången och budskapet i den är inspirerat av den helige Ande. Jag hoppas och tror att många människor ska få ta del av den här sången och att den kommer att väcka, beröra och välsigna på samma sätt som den gjorde vid mig.

      Jag hoppas att det går bra att den fick sitt eget inlägg på hemsidan? Som jag skrev att om det var möjligt för en hemsida att ha en signaturmelodi så skulle det vara den här!

      Tack igen käre broder, och må Herren välsigne dig i din tjänst och liv för Herren

      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera
  3. Inga problem med eget inlägg av sången, jag delar gärna med mig!

    Var rikt välsignad!
    Anders

    SvaraRadera