söndag 21 februari 2016

Pre-trib lärans historia



Ett av de allra vanligaste argument mot Pre-trib läran, är alltså ”att den är en allt för ny lära för att den kan vara trovärdig”.

För att motbevisa att Pre-trib läran är en ”ny lära”, och som endast grundar sig på John Darbys lära, följer här en historisk utveckling med ett utplock av uttalandet från kyrkofäderna och människor som har uttryckt Pre-trib tankar i sin undervisning genom kyrkohistorien.

Det betyder att när människor säger att Jesu återkomst före vedermödan, eller att Pre-trib lärans doktriner inte predikades före 1800-talet är det helt enkelt inte sant. För att visa att denna undervisning funnits till långt före John Darby, följer här bara några exempel på människor och kyrkofäder som yttrat dessa tankar:

Pre-tribs historia

·   The First Epistle of Clement, 23 skriven omkring år 96 e.Kr. - som kan vara den Klemens som Fil 4:3 syftar på som var en av ledarna I församlingen i Rom. ”Of a truth, soon and suddenly shall His will be accomplished, as the Scripture also bears witness, saying, ”Seedily will come, and will not tarry”, och ”The Lord shall suddenly come to His temple, even the Holy One for whom ye look”.

·   In the Second Epistle of Clement kan vi läsa: “Let us every hour expect the kingdom of God in love and righteousness, because we know not the day of the Lord´s appearing.”

·   Irenaeus 130 – 202 e.Kr. – Skriver I sin avhandling “Against Heresies 5.29 – “And therefore, when in the end the Church shall be suddenly caught up from this, it is said, “There shall be tribulation such as has not been since the beginning, neither shall be”.

·   The Didache, 70-180 e.Kr. – I kapitel 16 avsnitt 1: Be vigilant over your life; let your lamps not be extinguished, or your loins ungired, but be prepared, for you know not the hour in which our Lord will come”.

·   Tertullian 155 - 245 AD - But what a spectacle is that fast-approaching advent of our Lord, now owned by all, now highly exalted, now a triumphant One!"

·   Cyprian, 200 – 258 e.Kr., skrev följande i “Treatises of Cyprian” där han beskriver ändetiden och den stora nöden: ”Do you not give God thanks, do you not congratulate yourself, that by an early departure you are taken away, and delivered from the shipwrecks and disaster that are imminent? Let us greet the day which assigns each of us to his own home, which snatches us hense, and set us free from the snares of the world..

·   The Shepherd of Hermas (blomstrade 140 e.Kr.) var en kristen författare som ansågs vare en av de apostoliska fäderna. Han skrev följande om den stora vedermödan: ”If you the now prepare yourselves, and repent with all your heart and turn to the Lord, it will be possible for you to escape it” (6)

·   Victorinus (väl känd i år 270 e.Kr. och dog 303 e.Kr.) skrev kommentarer kring uppenbarelseboken, och skrev följande om Upp 6:14 – ”And the heaven withdrew as a scroll is rolled up. For the heaven is rolled away, that the Church shall be taken away. “And every mountain and the islands removed from their places intimate that in the last persecution all men departed from their places;that is, that the good will be removed, seeking to avoid persecution.

·   Efraim Syriern (306-373 e.Kr.) – “For all the saints and Elect of God are gathered, prior to the tribulation that is to come, and are taken to the Lord lest they see the confusion that is to overwhelm the world because of our sins” (On the Last Times, the Antichrist, and the End of the World, av Efraim Syriern, 373, e.Kr. (7)

·   John Calvin – kyrkoreformator som levde på 1500-talet. ”Be prepared to expect Him every day, or rather every moment” ”As He has promised that He will retur nto us, we ought to hold ourselves prepared, at every moment to revieve him.” “Today we must be alert to grasp the imminent return of Christ.”

·   Martin Luther uttalade sig på följande sätt: ”I believe that all the sign which are to precede the last days have already appeared. Let us not think that the Coming of Christ is far off; let us look up with heads lifted up; let us expect our Redeemer´s coming with longing and cheerful mind.”

·   I sin bok, ”Understanding End Times Prophecy, uppmärksammade Paul N. Benware, att det var många på 1600 och 1700-talet som började undervisa en uppryckelse som är separat från Jesu synliga återkomst. (3)

·    Peter Jurie, undervisade i sin bok ”Approaching deliverance of the church” år 1687 att Kristus skulle komma I luften för att upprycka alla heliga och återvända till himlen innan Harmageddon. Han talade om ett hemligt uppryckande som föregick Herrens komma i härlighet och makt.

·    Både Philip Doddridge´s och John Gill´s kommentarer på NT (1738 och 1748) använder termer som uppryckelsen och Herrens imminenta återkomst.

·    En babtist ledare Morgan Edwards, som föddes och tjänade i Wales innan han flyttade till USA 1761. I 1740 så gav Morgan utryck för Pre-trib tankar när han undervisade i eskatologi.

·    James Mcknight (1763) och Thomas Scott (1792) lärde att de rättfärdiga skulle bli hämtade till himlen, där de skulle vara i trygghet intill dess att Guds domslut var över (9)

John Darby - 1800-1882

John Darby föddes i London, och var den som skulle få ett stort inflytande på pre-trib läran, då han systematiskt sammansatte den efter att han studerade detta ämne.

Darby konkluderade att det måste finnas en klar åtskillnad mellan Israel och församlingen, och han blev överbevisad om Jesu ”imminenta” återkomst, som betyder att Herren kan komma tillbaka när som helst, utan vissa förutgående tecken. I år 1827 hade han utvecklat några fundamentala principer som skulle karakterisera ett nytt teologiskt system som kallas ”dispensationalismen”. 

Avslutning

Historien visar oss, att på trots av den stora avsaknaden av profetiskt seende eller det förandligande av det profetiska ordet under nära 1000 år och fram till reformationen, så visar kyrkohistorien att den första församlingen och de tidiga kyrkofäderna hade en ständig förväntan till Jesu komma.

Pre-millennialism, som betyder att Jesu återkomst äger rum före tusenårsriket bokstavligt talat närmast försvann efter att Konciliet i Efesus, ett ekumeniskt kyrkomöte år 431 e.Kr., beslöt och betraktade detta som kättersk. Det var senare under reformationen att vi kunde se hur det profetiska ordet åter igen blev levandegjort.

Pre-trib läran blev systematiserat på 1800-talet av bland andra John Darby, men att påstå att läran inte fanns före den tiden, är som att påstå att ”rättfärdiggörelse genom tro” inte var en sann lära innan Martin Luther fick uppenbarelse om denna. Självklart var det människor som predikade ”rättfärdiggörelse genom tro” före 1500-talet, men Herren använde Martin Luther på ett särskilt sätt för att få denna sanning fram i ljuset. På samma sätt gjorde han med John Darby i fråga om uppryckelsen och Jesu återkomst.

Jesus kommer snart!


4 kommentarer:

  1. Tack Mikael, vi går mot seger nu med denna sanning.
    Studera även Upp.7, där denna sanning framkommer. Vers 14, tvagit sina kläder vita i Lammets blod, ovisa jungfrun. Vi behöll våra kläder vita hela tiden.

    Herren Jesu frid
    /lärjungen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid Lärljungen.
      När man talar om Pre-trib som en ny lära, så är det ett av de allra vanligaste mot argument man använder. Det är befriande att se att inte bara Paulus och apostlarna hade denna förkunnelse, men att vi också kan se det upp och igenom hela kyrkohistorien.

      Vi måste värna om denna dyrbara sanning, att vår förväntan och hopp är att vår Herre Jesu Kristus, kan komma tillbaka när som helst och när det passar honom att hämta sin brud och församling.

      Hälsningar
      Mikael

      Radera
  2. Man kan ju undra varför så mycket slapphet och synd bland dom som så ivrigt väntar på Jesus.
    /Stig.

    SvaraRadera