Mal 2:7 - Ty prästens läppar skola
förvara kunskap, och undervisning skall man hämta ur hans mun; han är ju HERREN
Sebaots sändebud.
Ett av de största tidstecken, som visar att vi är på väg
mot själva ändetidens avslutning, är förberedelsen mot ett byggande av ett
tredje tempel. Ett viktigt steg som nyligen togs mot att återinföra
tempeltjänsten, var när det judiska
rådet utvalde den nästa överstepräst i det kommande templet.
Förberedelse till ett snarligt byggande
Jag har tidigare skrivit om dessa enorma förberedelser som
händer just nu, med tanke på byggandet och förberedelsen av ett tredje judiskt
tempel och själva tempeltjänsten.
Vi har tidigare sett både framträdande muslimer
som tillskynder ett byggande, och nyheter som visar att man har rekonstruerat
det massiva utomhusaltare som man ska använda i den kommande offertjänsten. Ett
altare som förväntas bli funktionsdugligt på väldigt kort tid.
Det enda hindret
Rabbinen Weiss förklarar
att det enda hindret för ett återinförande av tempeltjänsten är den politiska
frågan. Om den plötsligt skulle ändras, som den mycket väl kunde, så skulle vi
behöva börja med tempeltjänsten omedelbart. Weiss fortsätter med att föklara,
att det är nödvändtigt med en kandidat redan nu som kan fylla rollen som
överstepräst för att tjäna i templet.
Det tredje templet
i vedermödan
Upp 11:1-2 - Och
ett rör, likt en mätstång, gavs åt mig, och mig blev sagt: »Stå upp och mät
Guds tempel och altaret tillika med dem som tillbedja därinne. Men lämna
å sido templets yttre förgård och mät den icke; ty den är prisgiven åt
hedningarna, och de skola under fyrtiotvå månader förtrampa den heliga staden.
2 Tess 2:3-4 - Låten
ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett
och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram, vedersakaren,
som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att
han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.
Ordet är tydligt med att när den sista årsveckan börjar,
måste ett tempel vara på plats i Jerusalem.
Det är en del av det profetiska ordets uppfyllande, som har med Israel
och det judiska folket att göra.
När de två profeter träder fram i början av vedermödan för att profetera
och utföra Herrens gärningar, är templet redan på plats och beskrivs i Upp kap
11. Det är samma tempel som Antikrist kommer att sätta sig i och göra sig själv
till Gud, efter det att han har intagit Jerusalem och slagit ihjäl de två
profeter.
Templet i 1000 års riket
Sak 6:13 – Och du skall
säga till honom: ”Så säger HERREN Sebaot: Se, en man, hans namn är Telningen.
Under honom skall det gro, och han skall bygga HERRENS tempel. Ja, det är han
som skall bygga HERRENS tempel.
Min tro är att vedermödans tempel inte är samma
tempel som kommer att finnas till under 1000 års riket. Jeg tror att detta
tempel kommer att förstöras den dag när Jesus sätter sina fötter på Oljeberget.
Det sanna templet, där
Herren själv kommer att sitta och regera från i den messianska tidsåldern,
kommer Herren
själv att bygga efter de föreskrifter som är beskrivet i Hes kap 40-44. Där
kommer även hedningar från hela världen att resa till Jerusalem för att delta i
byggandet av detta tempel (Sak 6:15).
Sex profetiska löftena
till Israel
När vi ser ser förböredelser för byggandet av ett tredje
tempel, så hör det i hop med de sex profetiska löften som Herren gav det
judiska folket genom Daniel. Det är sex löften som både har med deras kommande
frälsning, Messias och templets funktion att göra.
De sex
löftenas uppfyllelse
Dan 9:24 - Sjuttio veckor är
bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på
överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet,
fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste.
Göra slut på
överträdelse
Det hebreiska ordet för överträdelse ”pesha” betyder att göra uppror eller
synd mot laglig auktoritet. Aldrig mer kommer Guds utvalda folk att göra uppror mot Herren, eller följa
och tjäna andra Gudar. Vid den 70:e årsveckans avslutning kommer det definitivt
att vara slut på Israels överträdelser mot Herren.
Försegla
synder
Det hebreiska ordet för synder ”chattath” betyder synd, eller försynda sig. Sak 12 talar
om Israels kommande frälsning, som är Israels andliga pånyttfödelse.
När Hesekiel
ser de förtorkade benen få liv (Hes 37), är det samtidigt en profetia om både
Israels nationala pånyttfödelse i 1948, deras församlande från hednafolken, och
deras kommande frälsning i ändetiden.
Försona
skuld
Det hebreiska ordet för försona ”kaphar” som betyder försona eller
övertäcka. Jesu seger på korset kommer då att bli en verklighet för Israel. Redan nu
är Israel försonad med Herren, men precis som alla människor måste denna
försoning tas emot i tro för att det ska bli en värklighet.
När Israel
accepterar Jesus som deras Messias, och i tro tar emot honom som deras
frälsare, kommer Herren att förlåta och försegla deras synder och försona deras
skuld.
Föra fram en
evig rättfärdighet
Det är den rättfärdighet som Israel och Jerusalem ska vandra i för evig tid. Detta blir konsekvensen av att de tar emot Jesus som deras frälsare, och korsets frälsande kraft.
Fullborda
syn och profetia
När Jesus kommer och tar boning bland sitt folk, är det inte längre
nödvändigt med profeter, syner eller profetior. Alla ska känna Herren från den
minste till den störste. Profeternas syner om Israel och Jerusalem blir nu
fullbordade, och därmed förseglade.
Smörja den
Allraheligaste
Andra översättningar säger: ”and to anoint the Most Holy Place” (NIV). ”Och
en höghelig helgedom blir smord” (Svenska 1917).
Det är inte
Jesus som ska smörjas i tusenårsriket. Han är redan smord av Fadern, och kan
inte smörjas av människor. Det här är templet i 1000 års riket, som kommer att
byggas av Jesus själv, där templets form och inredning är beskrivet i Hes kap
40-48. I 1000 års riket kommer Herren att tillbes över hela jorden, men i
Jerusalem kommer folkslagen att komma för att möta Herren personligt.
Avslutning
Herren har bestämt att han skulle uppfylla sex löften för det judiska folket och Jerusalem, under en specifik period på 490 år. Efter den här perioden skulle Israel och Jerusalem komma in och få del av dessa välsignelser som nämns i denna vers.
Vi lever i förberedelsen av denna tid. En stor del av det profetiska
ordet har med Israel, deras frälsning och kommande härlighet att göra. När vi
ser och upplever att vi närmar oss fullbordan av dessa löften, är det en
indikation på att vi är nära och lever i avslutningen av denna tidsålder.
Jesus kommer mycket snart tillbaka!
Källa: