För mig finns inget tvivel,
när det gäller tidspunkt för själva uppryckandet av Guds församling. Jesus
kommer att upprycka sin församling, före det att den sista och 70:e årsveckan
börjar. Här vill jag dela fem argument som jag tycker talar starkt för det.
1. Vedermödan är för Israel och judarna.
Dan 9:24 – Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk
och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla
synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och
profetia och smörja den Allra heligaste.
Den 70:e och sista årsveckan
har med Israel och det judiska folket att göra, och inte församlingen. I Dan 9:24 kan vi se, att alla 70
årsveckor har med det judiska folket och Jerusalem att göra.
Precis som de första 69 veckorna inte hade något med
församlingen att göra, så har heller inte den sista årsveckan med församlingen
att göra. Den sista årsveckan, som också är vedermödan som är beskrivet i Upp
kap 6-19, har med Guds handlande med Israel och denna värden att göra – inte
församlingen.
2. De 24 äldste är på plats innan första sigillet bryts
Vi får en bild i Uppenbarelseboken kapitel 4 och 5, som
visar oss situationen i himlen efter det att församlingen är uppryckt, men före
det att den 70:e och sista årsveckan med alla dess domslut får sin början.
Församlingen blir inte nämnd efter kap 3, och efter församlingens tidsålder, som är representerad genom de 7 församlingarna i uppenbarelseboken. I stället möter vi denna skara runt om tronen, som är köpta från varje tungomål och stammar. De är köpta med Jesu blod, och ska vara kungar och präster på jorden. Ingen får kronor eller sitter på troner förens efter uppståndelsen, och därför måste det ha skett en uppståndelse före det att sigillen bryts och vedermödans domslut startar. Deras ord, funktion, kläder och attribut visar att denna skara inte kan vara annat än församlingen, Jesu förslösta församling, som är på plats innan det första sigillet bryts.
Församlingen blir inte nämnd efter kap 3, och efter församlingens tidsålder, som är representerad genom de 7 församlingarna i uppenbarelseboken. I stället möter vi denna skara runt om tronen, som är köpta från varje tungomål och stammar. De är köpta med Jesu blod, och ska vara kungar och präster på jorden. Ingen får kronor eller sitter på troner förens efter uppståndelsen, och därför måste det ha skett en uppståndelse före det att sigillen bryts och vedermödans domslut startar. Deras ord, funktion, kläder och attribut visar att denna skara inte kan vara annat än församlingen, Jesu förslösta församling, som är på plats innan det första sigillet bryts.
3. Vi är frälsta från den kommande vreden (Orge)
1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom
som Gud har uppväckt från de döda, Jesus, som har frälst oss från den kommande
vredesdomen.
Upp 6: 17 – Ty deras vredes (Orge) stora dag har kommit,
och vem kan bestå.
Den sista årsveckan är med andra ord ramen och tiden då
Guds vrede blir manifesterad och utgjuten över hela jorden, och den uppenbaras
genom sigill, basuner och vredesdomar. Hela den sista årsveckan är ett utryck
för Guds vrede, och inte enbart den sista delen av den. Det är denna tid som Herren har lovat att distansera församlingen
ifrån så att vi inte drabbas eller träffas av dessa domar.
Det är alltså den tid då Guds vrede och
straff blir utgjuten över den här jorden. Grundtext ordet för Guds vrede som vi läser om i 1 Tess 1:10 är samma
ord som blir använt här, nämligen ordet Orge, och har på engelska betydelsen ”anger, wrath, passion och punishment. Första
gånge vi möter detta ord vrede (orge) i Uppenbarelseboken är vid sjätte
sigillet. Verbet ”har kommit” är ett verb (aorist) som betyder och visar på
något som redan har funnits till tidigare, men som nu konstateras finnas till
vid sjätte sigillet.
4. Apostasia tyder på avgång i stället för avfall
2
Tess 2: 3 - Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet
komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram
Det ord som i grekiskan blir översatt
avfall, svek och uppror är ordet ”apostasia”. Substantivet ”apostasia” kommer
från verbet ”afistämi” vars huvudbetydning är ”att flytta sig” eller ”att
flytta något från ett ställe till ett annat”. Ordet används
Speciellt i
förbindelse med at någon flyttar från ett ställe till ett annat, eller om man
går bort eller skiljer sig från någon.
Vi hittar ordet
apostasia endast två gånger i NT, där det andra finns i Apg 21:21 där det talas
om att ”överge Mose”, eller avfalla från Mose. Medan substantivet apostasia är
sällsynt i NT, förekommer verbet afistämi som ordet härleds av femton gånger.
Endast i tre tillfällen syftar det på religiöst avfall från tron. (1 Tim.1, Heb
3:12 och 2 Tim 2:9). De första sju engelska översättningarna från 1394 –
1608, blev alla översatta med ordet ”departure”, (avgång) som syftar på
uppryckelsen.
5. Vi är förstlingsfrukten i ändetidens skörd
Matt. 13:36-43 - Sedan
lämnade Jesus folket och gick hem. Hans lärjungar kom då fram till honom och sade:
"Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss." Han svarade:
"Den som sår den goda säden är Människosonen. Åkern är världen. Den
goda säden är rikets barn, ogräset är den ondes barn. Fienden som sådde
det är djävulen. Skörden är tidens slut, och skördemännen är änglar.
Jak
1: 18-19 - I kraft av sin vilja födde han oss på nytt genom sanningens ord, för
att vi skulle vara en förstlingsfrukt bland dem som han har skapat. Detta
vet ni, mina älskade bröder.
När
Jesus undervisar om ändetiden, och denna tidsålders slut så liknar och jämför
han den med skördetiden som judarna så väl kände till. Skördetiden
innehåller olika faser som vi kan jämföra och överföra till ändetiden och
vedermödans tid. Herren är tydlig med att församlingen är förstlingsfrukten eller förstlingskärvan. Innan man använde
eller tog något av skörden skulle förstlingskärvan först bäras in till prästen.
Bär fram förstlingsskörden till prästen
Det första som alltså händer innan man skördar något av
den mogna skörden, är alltså att man bär fram förstlingsskörden till prästen,
som är en bild på uppryckandet av församlingen som sker innan vedermödans
början. När vedermödan börjar, är förstlingsfrukten framburna till Herren, och
göms i hans kamrar till dess att vreden har gått förbi (Jes 26:19).
Om Jesu ord stämmer, att ändetiden är en skördetid, och
vi är förstlingsfrukten, hur är det då möjligt att församlingen först skördas
till sist, eller i slutet av vedermödan?
Jesus kommer snart!