Upp 3:10 - Eftersom du har bevarat mitt ord
om uthållighet, skall jag bevara dig, och rädda dig ur prövningens
stund som skall komma över hela värden och sätta dess invånare på prov.
”Vi lever i en tid, där vi rör oss på kanten av
vedermödans tid. Så många tecken pekar på Jesu snara återkomst, och därmed
också början på den vrede som Herren har lovat kommer utgjutas på jorden. Den
är en vrede som är rättat mot synd, orättfärdighet och den här världen. Herrens
brud är inte utvald, avsedd eller ämnad för den. Vi kommer att bli bevarad från
den, och kommer att bli räddade och borttagna för det att Guds domar kommer att
gå ut i världen. Det är vår tröst och vårt hopp”
Guds vrede
När vi talar om lidande måste vi börja med att skilja
på det generella lidande vi möter i världen (gr.thlipsis) och det lidande vi
möter i den stora nöden (gr.Thlipsis Megas) som Jesus talar om i Matt 24, och
Daniel i kap 12. I den här världen kommer de troende att få uppleva en andlig
kamp mot furstar och väldigheter, sitt eget kött, och lidande för evangeliets
skull. Det slags lidande har Jesus aldrig lovat oss att vi kommer att bli fria
ifrån. Den vreden vi möter i vedermödan är något annat, och är något som ordet
har lovat oss att vi inte behöver uppleva eller gå igenom.
Vedermödans konsekvenser
I Uppenbarelseboken kan vi se att vedermödan
startar i Kap 6 med att de sex första sigillen bryts av Lammet, och slutar med
Guds sju vredesskålar i kap 16-18. Redan under de sex första sigillen ser vi en
förödande konsekvens för livet på jorden. De sex första sigillen för med sig
krig, hungersnöd, plågor och orsaker död för en 1/4 av jordens befolkning. Med
andra ord cirka 1,7 miljarder människor kommer att dö vid de första sex
sigillen. Vid sidan av det här så kommer det att finnas martyrer av människor
som blir troende under vedermödan. När änglarna blåser i de 7 basuner så
utlöser det automatisk nya straffdomar mot jorden. De här domarna kombinerar
kraftiga naturkatastrofer med övernaturliga plågor.
När de 7 basuner är klara med sina plågor så har en
tredjedel av vattnet förstörts, en tredjedel av allt livet i havet har dött,
och en tredjedel på jorden kommer att brännas upp, och en 1/3 av de människor
som överlevde de första sex sigillen kommer att dö. Med andra ord ytterligare
cirka 1,7 miljarder människor av jordens befolkning. Vi har inget tal på hur
många människor som kommer att få lov till att sätta livet till under vredesskålarna
men vi kan bara gissa. Jesus själv säger att om inte den tiden förkortas kommer
ingen människa att bli frälst (Matt 24:22). Dessa vredesskålar är ut över all
beskrivelse, och det är svårt att förstå konsekvensen eller betydningen av dem.
Dessa vredesskålar blir fullbordan av Guds domsslut.
Vedermödan är ramen för den kommande vreden
Med andra ord så är vedermödan tiden då Guds vrede
blir manifesterad och utgjuten över hela jorden. Den kommande vreden är inte en
enkel dag, precis som att Herrens dag inte är det heller. Guds vrede, den
kommande vreden, Herrens dag, vredesdomen osv. är en tidsperiod som börjar med
att det första sigillet bryts och kulminerar vid Jesu synliga komma för Israel
och världen, där Guds vrede också blir uppenbarad.
Paulus gjorde det klart att församlingen inte skulle
vara på jorden under den här tiden av domsslut som vedermödan är. I 1 Tess 1:10
så talar Paulus att Herren kommer att frälsa oss från den kommande vredesdomen.
Ordet från i Grundtexten betyder från med hänsyn till både tid
och plats, så att vi med andra ord inte kommer att vara närvarande när det
händer. Ty Gud har inte bestämt oss för att drabbas av vredesdomen utan till
att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus.
Guds vrede varar hela vedermödan
När det handlar om Guds vrede så påpekar ofta
människor att det inte är det samma som den stora nöden, och de har helt rätt.
Den stora nöden är på 3,5 år som startar med förödelsens styggelse och Guds
vrede eller vredesdomen varar i hela vedermödan på 7 år.
Upp 6:16-17 – ”Fall över oss och göm oss för hans
ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede. Ty deras vredes stora dag
har kommit, och vem kan då bestå?
Upp 15:1 – Och jag såg ett annat stort och underbart
tecken i himlen: sju plågor, de sista, ty med dem når Guds vrede sin fullbordan.
Här ser vi att redan vid det sjätte sigillet så har
Lammets vredes dag kommit, som är det samma som Guds vredes dag, då Lammet och
Fadern är samma person. Ofta så påpekar man att de sju sista plågorna – som
också är Guds vredesskålar är själva Guds vrede. Men i kap 15:1 kan vi se att
Guds vrede når sin fullbordan med dessa sista plågor, alltså
inte sin början. Det är alltså bara själva avslutningen av Guds vredes period
som avslutas med de sista 7 plågorna.
Räddad från både tid och plats
Abraham påminde Herren i sin argumentation om Sodom
och Gomorra att det strider mot hans natur att förgöra de rättfärdiga
tillsammans med de ogudaktiga (1 Mos 18:23).
Petrus undervisar oss genom att ge oss exemplet med
Lot för att visa att Lot inte var ett tillfälligt exempel men en generell
princip från Guds sida, att Herren ”frälser de gudfruktiga ur frestelsen”
engelsk översättning: The Lord knows how to rescue godly men from trials”.
Ordet from (ur) betyder från tid och plats från denna händelse.
Varningar till församlingen
Frågan är om vi kan hitta ord där Herren talar tröst
eller varningar till sin brud inför den kommande vredesdomen? Kan vi hitta ord
där han lovar oss att beskydda och bevara oss genom denna fruktansvärda tid som
vedermödan är? Kan vi överhuvudtaget se församlingens existens under själva
vedermödan? Nej, det kan vi inte. Just därför att han hänvänder sig till Israel
när församlingen är borta, och kan då fortsätta sitt program med Israel under
den sista årsveckan, samtidigt att han lovar oss att vi inte ska bli drabbade
av den kommande vreden.
14
skäl till att församlingen är sparade från Guds vrede
1. Det finns
helt enkelt inga passager i GT eller i NT som talar för att församlingen kommer
att gå igenom vedermödans period, eller att församlingen ska stå ansikte till
ansikte mot Antikrist.
2. Vedermödan
kallas ”Jakobs nöd” (Jer30:7), men kallas aldrig för ”församlingen eller
kyrkans nöd”.
3. Ängeln
Gabriel förkunnade för Daniel att 70 veckor var bestämda över ditt folk (judarna)
och över din heliga stad (Jerusalem). Församlingen är inte nämnd här. Dan 9:24.
Församlingen hade inte del i de första 69 veckorna, och kommer inte att ha del
i den sista och 70:e årsveckan.
4. I
Uppenbarelseboken sker uppryckandet i kap 4:1 som är före vedermödans period
som är beskriven från kap 6-19. De 24 äldste som representerar församlingen är
på plats innan det första sigillet bryts. Församlingen är nämnd över tjugo
gånger i de första tre kapitlen i uppenbarelseboken, men är aldrig nämnd mellan
kapitel 4 och 19.
5. Vedermödans
period kallas också ”en vredens dag” (Sef 1:15) i bibeln, men Jesus har inte
bestämt oss till att drabbas av vredesdomen. (1 Tess 5:9), men har frälst oss
från ”den kommande vredesdomen” (1 Tess 1:10)
6. Vedermödan
tid kallas HERRENS dag i bibeln (Sef 1:15). Men 1 Tess 5:2-3 säger att Herrens
dag (vedermödans tid) kommer som en tjuv om natten. När folk (otroende) säger:
”Fred och trygghet”, då drabbas de (otroende) av undergång lika plötsligt som
smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de (otroende) slipper inte
undan. Det är tydligt att vedermödan är något som ska drabba de otroende, men
det inkluderar inte de troende och frälsta.
7. Vi ska trösta
varandra med talet om uppryckandet (1 Tess 4:18). Det finns ingen tröst i
undervisning som säger att församlingen ska gå igenom delar av eller hela
vedermödans domsstid.
8. På samma sätt som Enok
blev uppryckt till himlen före syndafloden och Noas släkt blev bevarade genom
syndafloden, kommer församlingen att bli uppryckt innan vedermödan och Israels
rest bli bevarade genom vedermödan.
9. På samma sätt som att Gud
inte kunde döma Sodom och Gomorra innan Lot var borta från staden kan Gud inte
döma den här världen innan de rättfärdiga är borta. (1 Mos 19:16)
10. Jesus talade om
vedermödans period när han bad: ”Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly
allt det som skall komma och kunna bestå inför människosonen”. (Luk 21:36) Det
ger ingen mening att Jesus ber om något som han inte är villig att hålla.
11. Vid uppryckandet kommer
Jesus för sin församling (1 Tess 4:16-17) när han kommer vid
slutet av vedermödan, så kommer han med sin församling. (1 Tess
3:13).
12. I breven till de 7
församlingarna så uppmanade Jesus att ”höra vad Anden säger till församlingen”.
Men i vedermödans tid, efter att den helige Ande i församlingen är tillsido
satt säger han: ”Den som har öron må höra” (Upp 13:9) Han utelämnar
församlingen, då det inte finns någon församling som ska lyssna till det Anden
talar och som ska gå igenom vedermödan.
13. Antikrist kommer att
strida mot de heliga och få makt att besegra dem. (Upp 13:7). Men det kan inte
vara församlingen det talas om här. Jesus har själv lovat att ”helvetets portar
aldrig ska bli församlingen övermäktig”. (Matt 16:18)
14. Jesus sa inte: ”När
detta har hänt”, så räta på er och lyft upp era huvuden, men i stället ”När
alla detta (tidens tecken) börjar ske”, så räta på er och lyft upp era huvuden,
ty då närmar sig er förlossning. (Luk 21:28).
Jesus kommer snart!