”I GT var det en vanlig sed att man
tog bort stenarna från vägen, så det blev lätt och överkomligt för konungen att
komma fram. När Johannes vände sig till Israels folk, så var det en
besökelsestid för folket - en nådatid för omvändelse och välsignelse.”
Rykten om krig
Det har varit två nyheter på det senaste som har fångat min
uppmärksamhet. Den första handlar om den spända relationen
mellan Kina och Indien - de två länder i världen med störst befolkningsmängd.
I 1962 upplevde vi det kinesiska-indiska kriget,
där länderna stred om gränsen. När Indien gjorde kärnvapenprovsprängningar på
1990-talet, så upprustade man med Kina i tankarna. Kina har gjort anspråk på
landområden i nordöstra Indien, och konflikten mellan dessa länder har aldrig
lösts.
I 2020 hade länderna konfrontationer vid gränsen,
med det dödligaste på 45 år. Här efteråt har det visats sig, att under den
konfrontation vi upplevde förra året, var dessa länder nära ett fulltaligt krig. Det är två länder, som båda
är rustade till tänderna och kärnvapenmakter.
Ändetidens pest och
virusutbrott
I förra inlägget undrade jag mig
över den gula hästen i uppenbarelseboken, som är orsak till att en fjärdedel av
människan på jorden dör, bland annat genom pest eller virusutbrott. Vi har sett
hur snabbt Covid-19 har möjlighet för att sprida sig, och vi förstår hur stor
skada den kan orsaka om det skulle vara av mer aggressiv art. När jag läste
denne artikel så gav det mig en större förståelse för, att det
scenario vi läser om i uppenbarelseboken, varken är omöjligt eller långt borta.
Det är forskare som varnar för ett nytt
upptäckt virus, också kallat ”Nipahvirus”, som kan vara nästa pandemi och ”The
Big One”. När man läser om den låter den ganska allvarlig. Viruset är 75 gånger
mer dödlig än Covid-19 och medverkar till att hjärnan svullnar upp. Utbrott i
södra och sydöstra Asien visar att viruset är extremt dödligt, med en dödlighet
på mellan 40 och 75 procent. Det finns ännu inget vaccin mot detta virus.
Avslutning
Johannes betyder ”Gud har förbarmat
sig” eller ”Gud är nådig”. Johannes var omtalad i det profetiska ordet som den
som skulle gå framför Herren, för att ”bana en väg för Herren och göra stigarna
raka” (Matt 3:3).
I GT var det en vanlig sed att man tog bort stenarna från vägen, så det blev lätt och överkomligt för konungen att komma fram. När Johannes vände sig till Israels folk, så var det en besökelsestid för folket - en nådatid för omvändelse och välsignelse. Johannes banade vägen för Messias genom att ta bort dom andliga stenarna i Israel, så när Messias kom, var folket klara till att ta emot honom och hans rike. Jesaja ger en bild av det här och proklamerar, att ”varje dal ska höjas och varje berg ska sänkas, ojämn mark ska jämnas och kuperat land bli slät mark” (Jes 40:4)
Johannes var
en profetisk röst, och hans tjänst var tätt knuten till Messias framträdande.
Han blev kallad ”glädjens budbärarinna”, och skulle peka på Herren och säga
”Se, er Gud!”, till folket (Jes 40:9).
En nådatid
I dag upplever vi ännu en nåda och
besökelsestid, för den här världen. På samma sätt som när Jesus skulle träda
fram för första gången på jorden, så upplever vi en nåd och
besökelsestid, här vid hans andra återkomst.
Ett särskilt kall går ut i denna
tid, och Herren gör oss uppmärksamma på att ta emot detta nådens förlösande
evangelium, så länge det är tid kvar. Det är samtidigt en uppmaning till att
göra oss klara till Herrens snara återkomst, då Herren återigen kommer att
”träda fram”. Församlingens är glädjens budbärarinna, den profetiska rösten, och
vi uppmanar folket att ”Se och försonas med Herren", som står med
utsträckta händer, för att frälsa, befria och hela, varje sargande och
törstande själ.
Jesus kommer snart!