Kära Vänner,
Som ni säkert vet, har jag under årens gång
skrivit en del inlägg som argumenterar för ett uppryckande före vedermödans
tid. Dessa inlägg har jag tittat igenom och försökt samla, och förhoppningsvis är
det något jag kan dela med er här någon gång i tiden framöver . Det blir ett lite längre inlägg, delat som en PDF, så man snabbt kan läsa och dela med andra.
Jag upplever att det mer
än någonsin är viktigt att känna sig trygg i sin frälsning, och det att Guds
församling blir hämtad innan Antikrists framträdande och vedermödans tid. Nu vi nu ser dessa överväldigande tecken i himlen och på jorden, låt oss då i
stället glädja oss över att vår vandringstid snart är över, och det att Herren
mycket snart kommer för att hämta oss hem. Här delar jag en liten försmak på
själva början på det samlade inlägget:
Ett försvar
för Pre-trib läran
En fråga många ställer sig i förhållande till Jesu återkomst, är när
uppryckandet av de troende skall ske? Är det före, under eller efter
vedermödans tid? Man talar om tre olika rättningar i frågan: pre-trib läran,
mitt-trib och post-trib läran. Det här kommer att bli ett försvar
för pre-trib läran. Det vill säga, att uppryckandet av de troende sker
innan vedermödans start.
Israel, hedningarna och församlingen
När det gäller Jesu tillkommelse, så är det tre saker vi måste skilja
åt. Det är Guds plan för församlingen, Israel och för
hedningarna. Felet vi ofta gör är att vi blandar ihop Guds löften och planer
för Israel, med och för församlingen. När församlingen tar Israels plats och
omvänt, blir det fel. Vi måste alltså skilja på, när Gud talar till Israel och
när Gud talar till församlingen.
På lagens tid var
Israels folk de speciella bärarna av Guds frälsningsplaner. GT:s huvudtema är
Messias, hans komma och hans rike – Det härliga, lovade riket, där judarna ska
bli det centrala folket och Israel ska bli mittpunkt för jordens geografiska,
politiska och andliga centrum. Herrens lag ska utgå från Sion, och hans ord
från Jerusalem. Folkslagen ska strömma dit, och rättfärdighet, frid och
frälsning ska råda på jorden, i detta fredsriket, som också är tusenårsriket.
Det profeterna såg
Heb 1:1 – Sedan Gud
i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom
profeterna, har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son.
Hela GT är full av
löften, som blev givet och delat genom profeterna. Det var löften som handlade
om Israel, som Guds utvalda folk, Messias, som den lidande tjänaren, Messias,
som konung på Davids tron, ändetiden och det messianska riket (tusenårsriket).
Det profeterna inte såg och något som Herren inte hade uppenbarat var den
kristna församlingens tid, som är en parantes mellan Jesu första och andra
komma. De såg med andra ord inte tiden mellan Messias lidande och den kommande
härligheten (tusenårsriket) (I Pet 1:11).
Att folkslagen skulle
bli frälsta som konsekvens av det messianska rikets upprättelse, var alltså
ingen hemlighet i GT. Men att Herren hade förberett en särskild hushållning för
hedningarna, genom att sända den helige Ande till jorden för att utvälja ett
himmelskt folk vid Guds nåds evangelium, var en hemlighet på den tiden. Därför
är heller inte församlingen nämnd i GT, och också väldigt begränsat i Jesu
undervisning.
Församlingen – Kristi
hemlighet
Efe 3:2–6 - Ni har ju hört om
det uppdrag som Gud i sin nåd gav mig med tanke på er, hur jag genom en
uppenbarelse fick lära känna den hemlighet som jag redan i korthet har
beskrivit. När ni läser detta kan ni förstå min insikt i Kristi hemlighet.
I forna generationer var den inte känd för människor så som den nu har
uppenbarats genom Anden för hans heliga apostlar och profeter: att
hedningarna har samma arv som vi, tillhör samma kropp och har del i samma löfte
i Kristus Jesus genom evangeliet.
Det grekiska ordet for hemlighet är ”mysterion” där
huvudbetydningen är ”något som är helt nytt och inte har varit förut”. Denna fantastiska
hemlighet, att vi hedningar har blivit medarvingar till Guds löften, blev först
förmedlat genom aposteln Paulus, som fick del av det genom en uppenbarelse av
Herren (Kol 1:25-27). Den helige Ande och församlingen är oskiljaktiga i denne
hushållning. Den helige Ande är permanent inneboende i de troende,
församlingens hjärta, och är panten på vårt arv intill uppryckandets dag.
I vår
hushållning är församlingen den helige Andes tempel, det enda tempel som Herren
känner till på jorden i dag. Att den helige Ande har tagit sin boning här på
jorden, är egentligen det enda som är till hinder för att Antikrist kan träda
fram.
Uppenbarelseboken är
tredelad
Upp 1:19 – Skriv
alltså ner vad du har sett och vad som är och vad som skall ske härefter.
Herren visar Johannes att uppenbarelseboken är tredelad. Det som Johannes
redan har sett, det som har varit och det som ska ske härefter.
Vad du har sett
I Uppenbarelseboken kapitel 1 har Johannes sett den förhärligade Jesus
ståendes ibland ljusstakarna av guld. Han ser den uppståndne
segerherren från Golgata, stå mitt ibland de 7 ljusstakarna av (de 7
församlingarna) av guld, med 7 stjärnor (de 7 församlingarnas änglar) i sin
hand. Johannes ser Jesus som den förhärligade människosonen, som lammet, som
lejonet av Juda stam, som den store domaren och som Konungarnas Konung och
herrarnas Herre.
Vad som är
I kap 2 och 3 ser han det som är. Johannes fick ta emot
ett budskap till de sju församlingarna. Breven är en överblick över församlingens
urskillnings tid, utifrån en profetisk och historisk tidslinje, helt i från
församlingens födelse till Jesu återkomst. Sju brev som representerar
församlingen och dess andliga utveckling genom alla tider, intill bortryckandet.
Det första brevet sänds till församlingen i Efesos representerar församlingens
första tid, nämligen den apostoliska tiden. Det sjunde och sista brevet sänds
till Laodikea församlingen. Det andliga mörker som skissas upp i brevet är en
beskrivning på den allra sista tiden innan Jesus kommer tillbaka. Det vill säga
att Laodikea församlingen är vedermödans eller ändetidens församling.
Vad som ska ske härefter
Till sist skulle han skriva ner det som skulle ske härefter, med andra ord
efter församlingens profetiska tid på jorden. Ordet ”härefter” är
det grekiska ordet ”meta tauta”, som betyder ”efter
dessa saker”. Dvs. vad som ska ske sekventiellt efter församlingens
tidsålder, som är presenterat genom de sju breven.
Upp 4:1 – DÄREFTER
(dvs, när församlingens tid på jorden är över, och den är blivit fulltalig) såg
jag, och se, en dör stod öppen i himlen, och den röst jag först hade hört TALA
TILL MIG, SOM EN BASUN, sade: ”KOM HIT UPP, så skall jag visa dig vad som måste
ske härefter.” (nämligen efter församlingens tidsålder) GENAST kom
jag i Anden, och se en tron stod i himlen och någon satt på tronen.
Församlingens uppryckande
som är beskrivet i 1 Thess 4:16, kan jämföras med den uppenbarelse Johannes
fick uppleva. Här representerar Johannes den uppryckta församlingen.
Johannes såg en öppen
dörr i himlen, en dörr som var öppnad för att församlingen skulle gå in och
igenom den. Johannes får uppleva ”en stark röst”, ”en Guds basun” och ett ”uppryckande
till Guds tron”. När Jesus talar och
delar budskapet till församlingen är Johannes fortfarande kvar på jorden. När
Jesus talar med Johannes om vedermödans domar som går ut över jorden, är
Johannes uppryckt till himlen. Där är han tillsammans med Jesus och de 24
äldste, som är representerar den uppryckta församlingen omkring Guds tron.
Vi får ett himmelskt
”screanshot” i kap 4 och 5, som är efter uppryckandet men före vedermödans tid
på jorden. I kap 6-19 är vi tillbaka på jorden, och i fågelperspektiv ser Johannes
vedermödan utspela sig på jorden.