Ruts bok kallas för ”återlösningens
kärlekshistoria”, och handlar om Noomi, en judisk kvinna från Betlehem som
förlorar sin mark på grund av hungersnöd i Israel, och tvingas sedan fly till
Moab (Jordan).
Strax därefter, dör hennes make och lämnar henne
ensam och fattig i ett främmande land. Efter hungersnöden vänder Noomi tillbaka
till Betlehem tillsammans med sin svärdotter Rut, som har svurit att aldrig
lämna henne. Rut är en moabitisk kvinna som hade gift sig med en av Elimeleks
söner som också omkommer. När båda är tillbaka i Betlehem, så blir en
framstående judisk man, Boas, kär i Rut och gifter sig med henne.
Genom lagen om återlösning och giftemål, så
upplever både Noomi och Rut förlösning, och Noomi får tillbaka sin mark hon
hade förlorat.
En bild på församlingen
Historien om Rut är en fantastisk berättelse om
förlossning, frälsning och återlösning, men ger också en symbolisk bild på
församlingen och vedermödan.
Noomi är en bild på Israel, och Rut är en bild på
hedna-församlingen som blir gift med förlösaren, den judiska mannen Boas, som
är en bild på Messias. Noomi var tvungen att fly från sitt land på grund av
hungersnöd, på samma sätt som Israel blev utkastade från sitt land för 2000 år
sedan. Församlingen fick del av Messias genom troende judar, samtidigt som
förstockelse drabbade en del av Israel (Rom 11:25).
På väg att återlösa Israel (Noomi), så tar Messias
en hednisk brud (Rut). Boas frälser och räddar både Rut och Noomi i den
situation dom befinner sig i, och upprättar till sist Israel (Noomi) fullt ut.
Räddad från vedermödan
Samtidigt så är berättelsen om Rut, en bild på
församlingen som Herren räddar undan vedermödans tid.
Vi upplever tre situationer i kap 3 som vittnar om
detta. För det första så går Rut ner till tröskeplatsen som hennes
svärmor bad henne om. För det andra så vaknade Boas och upptäckte Rut
vid midnattstid när hon sökte skydd hos honom. För det tredje så fick
Rut lov till att gömma sig under Boas mantel, som bredde sin mantelflik
över henne, och Boas blev hennes förlösare denna natt.
Tröskeplatsen - En bild på vedermöda
Tröskeplatsen är en bild på dom och vedermöda som
vi möter på flera ställen i både GT och NT (Amos 1:3, Jes 21:10, 41:14-16, Upp
14:19-20).
Natten och morgonen är också en bild på både
vedermöda, dom och upprättelse. Jesus talade om natten som kommer där ingen kan
verka (Joh 11:9), och Paulus varnar för att Herrens dag, som är en tid av dom,
kommer som en tjuv om natten (1 Tess 5:2).
Under Boas beskyddande mantel
Rut 3: 9 – ”Vem är du?” frågade
han. Hon svarade: ”Jag är Rut, din tjänarinna. Bred ut din manteflik över din
tjänarinna, för du är min återlösare.
Rut fick lov att gömma sig under Boas mantel vid
hans fötter, till dess att natten var över och det blev morgon igen.
På samma sätt, kommer Herren att beskydda och gömma
sin församling under vredens tid, den kommande natten, till dess att mörkret
skingras och morgonen gryr. Församlingens plats under vedermödans tid, kommer
att vara under Herrens mantel, i det himmelska Jerusalem, och under beskydd i
de himmelska kammarna.
Kom mitt folk och gå in i dina kamrar
Jesaja 26:17-21 – Som en havande kvinna våndas, då hon är nära
att föda och ropar ut sin smärta, så är det med oss inför
dig, Herre . Vi var havande och
våndades, men vi födde vind. Vi har inte skaffat räddning åt
landet, och ingen föds till att bo på jorden. Dina döda skall bli
levande, mina dödas kroppar skall uppstå. Vakna upp och jubla, ni som bor i
stoftet, ty din dagg är ljusets dagg, och jorden skall ge igen de avsomnade. Kom
mitt folk och gå in i dina kamrar, stäng igen dörrarna efter dig. Göm dig ett
litet ögonblick, till dess vreden har gått förbi. Ty se, HERREN kommer ut
ur sin boning för att straffa jordens invånare för deras missgärning. Jorden
skall blottlägga sina blodskulder och inte längre dölja sina dräpta.
Det här kapitlet i Jesaja består av fantastiska verser, som vittnar om Herren
som kommer att kalla till sig sitt folk, där han kommer att gömma och bevara
dem i sina kamrar i förbindelse med att vredens tid utspelar sig på jorden.
Vi kan inte se att detta bibelställe från Jesaja
någonsin tidigare har blivit uppfyllt. Det stämmer heller inte överens med den
uppståndelse som Jesus predikade, och den som Daniel talar om i Dan 12:2, som
vi vet ska ske efter vedermödans tid och inte före. Här talar Jesaja i stället
om en uppståndelse som först sker då Herren kallar in sitt folk i sina kamrar,
och före och innan dess att Guds vrede och domar går ut över
jorden.
Som en havande kvinna
Upp 12: 1-6 – Ett stort
tecken visade sig i himlen: en kvinna klädd i solen och med månen under sina
fötter och en krona av tolv stjärnor på sitt huvud. Hon är havande och ropar i
barnsnöd och födslovånda.
På samma sätt som Jesaja, ser Johannes en kvinna
som i förbindelse med ändetiden är havande och i födslovånda. Församlingen
framställs aldrig som en födande kvinna i bibeln, men det gör däremot Israel.
Kvinnan är en bild på både de messianska judarna på Jesu tid, och de messianska
judarna under vedermödan.
Israels tre födslar
Israel har tre olika födslar som hon måste gå
igenom, innan hon går in i 1000 års riket. Alla dessa tre födslar beskrivs i
Jesaja kap 66:
Jes 66: 7-8 – Innan Sion har
känt någon födslovånda,
föder hon barnet (Jesus). Innan kval kommer över henne, har hon fött ett
gossebarn. Vem har hört något sådant, vem har sett något liknande? Kan ett land
komma till liv på en enda dag (1948), eller ett folk födas på en enda gång
(Israels frälsning), eftersom Sion föder sina barn redan när födslovåndan
börjar?
Så i förbindelse med denna födslovånda som Israel
kommer att uppleva, och innan denna vredes tid, kommer Herren att låta de döda
uppstå, och han kommer att kalla sitt folk till sig, för att gömma oss i hans
kamrar.
Kom mitt folk
”Kom mitt folk”, som Herren proklamerar i Jesaja, betyder
egentligen ”försvinn” eller ”bli osynlig” och är en fantastisk parallell till
den upplevelse Johannes hade i Upp kap 4, där han fick se en öppen dörr i
himlen och samtidigt fick höra Guds röst liksom en basun, som på samma sätt sa:
”Kom hit upp”. Ögonblickligt efter Guds kall blir Johannes uppryckt till Guds
tron, där han från himlen får skåda vedermödans tid utspela sig på jorden.
Johannes representerar här församlingen som kommer att få uppleva det samma på uppryckandets dag. Genom en befallning, en överängels röst och en Guds basun kommer församlingen att bli uppryckt till himlen och kommer att få se vedermödans tid utspela sig jorden.
Mikael