Jesus Kommer Snart

Inlägg av Tage Bergman

lördag 21 januari 2023

Rut och Boas – Messias räddar sin hedniska brud från vedermöda

 


Ruts bok kallas för ”återlösningens kärlekshistoria”, och handlar om Noomi, en judisk kvinna från Betlehem som förlorar sin mark på grund av hungersnöd i Israel, och tvingas sedan fly till Moab (Jordan).

Strax därefter, dör hennes make och lämnar henne ensam och fattig i ett främmande land. Efter hungersnöden vänder Noomi tillbaka till Betlehem tillsammans med sin svärdotter Rut, som har svurit att aldrig lämna henne. Rut är en moabitisk kvinna som hade gift sig med en av Elimeleks söner som också omkommer. När båda är tillbaka i Betlehem, så blir en framstående judisk man, Boas, kär i Rut och gifter sig med henne.

Genom lagen om återlösning och giftemål, så upplever både Noomi och Rut förlösning, och Noomi får tillbaka sin mark hon hade förlorat.

En bild på församlingen

Historien om Rut är en fantastisk berättelse om förlossning, frälsning och återlösning, men ger också en symbolisk bild på församlingen och vedermödan.

Noomi är en bild på Israel, och Rut är en bild på hedna-församlingen som blir gift med förlösaren, den judiska mannen Boas, som är en bild på Messias. Noomi var tvungen att fly från sitt land på grund av hungersnöd, på samma sätt som Israel blev utkastade från sitt land för 2000 år sedan. Församlingen fick del av Messias genom troende judar, samtidigt som förstockelse drabbade en del av Israel (Rom 11:25).

På väg att återlösa Israel (Noomi), så tar Messias en hednisk brud (Rut). Boas frälser och räddar både Rut och Noomi i den situation dom befinner sig i, och upprättar till sist Israel (Noomi) fullt ut.

Räddad från vedermödan

Samtidigt så är berättelsen om Rut, en bild på församlingen som Herren räddar undan vedermödans tid.

Vi upplever tre situationer i kap 3 som vittnar om detta. För det första så går Rut ner till tröskeplatsen som hennes svärmor bad henne om. För det andra så vaknade Boas och upptäckte Rut vid midnattstid när hon sökte skydd hos honom. För det tredje så fick Rut lov till att gömma sig under Boas mantel, som bredde sin mantelflik över henne, och Boas blev hennes förlösare denna natt.

Tröskeplatsen - En bild på vedermöda

Tröskeplatsen är en bild på dom och vedermöda som vi möter på flera ställen i både GT och NT (Amos 1:3, Jes 21:10, 41:14-16, Upp 14:19-20).

Natten och morgonen är också en bild på både vedermöda, dom och upprättelse. Jesus talade om natten som kommer där ingen kan verka (Joh 11:9), och Paulus varnar för att Herrens dag, som är en tid av dom, kommer som en tjuv om natten (1 Tess 5:2).

Under Boas beskyddande mantel

Rut 3: 9 – ”Vem är du?” frågade han. Hon svarade: ”Jag är Rut, din tjänarinna. Bred ut din manteflik över din tjänarinna, för du är min återlösare.

Rut fick lov att gömma sig under Boas mantel vid hans fötter, till dess att natten var över och det blev morgon igen.

På samma sätt, kommer Herren att beskydda och gömma sin församling under vredens tid, den kommande natten, till dess att mörkret skingras och morgonen gryr. Församlingens plats under vedermödans tid, kommer att vara under Herrens mantel, i det himmelska Jerusalem, och under beskydd i de himmelska kammarna.

Kom mitt folk och gå in i dina kamrar

Jesaja 26:17-21 – Som en havande kvinna våndas, då hon är nära att föda och ropar ut sin smärta, så är det med oss inför dig, Herre . Vi var havande och våndades, men vi födde vind. Vi har inte skaffat räddning åt landet, och ingen föds till att bo på jorden. Dina döda skall bli levande, mina dödas kroppar skall uppstå. Vakna upp och jubla, ni som bor i stoftet, ty din dagg är ljusets dagg, och jorden skall ge igen de avsomnade. Kom mitt folk och gå in i dina kamrar, stäng igen dörrarna efter dig. Göm dig ett litet ögonblick, till dess vreden har gått förbi. Ty se, HERREN kommer ut ur sin boning för att straffa jordens invånare för deras missgärning. Jorden skall blottlägga sina blodskulder och inte längre dölja sina dräpta.

Det här kapitlet i Jesaja består av fantastiska verser, som vittnar om Herren som kommer att kalla till sig sitt folk, där han kommer att gömma och bevara dem i sina kamrar i förbindelse med att vredens tid utspelar sig på jorden.

Vi kan inte se att detta bibelställe från Jesaja någonsin tidigare har blivit uppfyllt. Det stämmer heller inte överens med den uppståndelse som Jesus predikade, och den som Daniel talar om i Dan 12:2, som vi vet ska ske efter vedermödans tid och inte före. Här talar Jesaja i stället om en uppståndelse som först sker då Herren kallar in sitt folk i sina kamrar, och före och innan dess att Guds vrede och domar går ut över jorden.   


Som en havande kvinna

Upp 12: 1-6 – Ett stort tecken visade sig i himlen: en kvinna klädd i solen och med månen under sina fötter och en krona av tolv stjärnor på sitt huvud. Hon är havande och ropar i barnsnöd och födslovånda.

På samma sätt som Jesaja, ser Johannes en kvinna som i förbindelse med ändetiden är havande och i födslovånda. Församlingen framställs aldrig som en födande kvinna i bibeln, men det gör däremot Israel. Kvinnan är en bild på både de messianska judarna på Jesu tid, och de messianska judarna under vedermödan.

Israels tre födslar

Israel har tre olika födslar som hon måste gå igenom, innan hon går in i 1000 års riket. Alla dessa tre födslar beskrivs i Jesaja kap 66:

Jes 66: 7-8 – Innan Sion har känt någon födslovånda,
föder hon barnet (Jesus). Innan kval kommer över henne, har hon fött ett gossebarn. Vem har hört något sådant, vem har sett något liknande? Kan ett land komma till liv på en enda dag (1948), eller ett folk födas på en enda gång (Israels frälsning), eftersom Sion föder sina barn redan när födslovåndan börjar?

Så i förbindelse med denna födslovånda som Israel kommer att uppleva, och innan denna vredes tid, kommer Herren att låta de döda uppstå, och han kommer att kalla sitt folk till sig, för att gömma oss i hans kamrar.  

Kom mitt folk

”Kom mitt folk”, som Herren proklamerar i Jesaja, betyder egentligen ”försvinn” eller ”bli osynlig” och är en fantastisk parallell till den upplevelse Johannes hade i Upp kap 4, där han fick se en öppen dörr i himlen och samtidigt fick höra Guds röst liksom en basun, som på samma sätt sa: ”Kom hit upp”. Ögonblickligt efter Guds kall blir Johannes uppryckt till Guds tron, där han från himlen får skåda vedermödans tid utspela sig på jorden.

Johannes representerar här församlingen som kommer att få uppleva det samma på uppryckandets dag. Genom en befallning, en överängels röst och en Guds basun kommer församlingen att bli uppryckt till himlen och kommer att få se vedermödans tid utspela sig jorden.

Mikael