Den yttersta tiden, de sista dagarna, dagarnas ände, och denna tidsålders slut, är olika begrepp vi möter i Guds ord som har olika betydelse i förbindelse med den sista tiden, och Jesu återkomst till den här världen.
Vi talar ofta om att vi lever i den sista tiden,
men egentligen fick den sista tiden sin början redan i förbindelse med Jesu
första komma, då Jesus proklamerade att Guds rike hade kommit (Mark 1:15). Nu
2000 år senare, och då vi samtidigt kan vi se att ändetiden och denna
tidsålders slut bokstavligt talat ropar ut till oss, kan vi konstatera att vi
lever i avslutningen av de sista dagarna, eller nära denna tidsålders slut.
Kronologisk bok med parenteser
Det har skrivits mycket om den sista tiden, och
tiden före Jesu återkomst. Men hur passar egentligen dessa händelser ihop, och
i vilken ordningsföljd sker de?
Uppenbarelseboken är skriven i kronologisk ordning,
med undantag av olika parenteser. Det betyder att händelsen antingen utspelar
sig före eller efter det att vi läser om det, och ska därför tidsmässigt
placeras ett annat ställe. Vi kan före exempel läsa om Harmagedon i Upp kapitel
16, fast vi vet att den händelsen egentligen äger rum i Kap 19, vid Jesu
synliga återkomst.
Det här kommer att vara ett två-delat inlägg som
har fokus på ändetidens tidslinje och de profetiska händelser som vi kan se
utifrån Guds ord ligger framför oss. En del av de händelser som blir beskrivet,
är lätta att placera då det är tydligt i Guds ord när de infinner
sig. Andra kan vara svårare att placera och kommer att vara utifrån
min personliga överbevisning.
Jesus visar oss ändetidens tidslinje
Matt 24:3 – När Jesus sedan satt på Oljeberget
och lärljungarna var ensamma med honom, gick de fram till honom och frågade:
”Säg oss: När skall detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den
här tidsålderns slut?”
Jesus sätter tidslinjen för ändetiden när
lärjungarna frågar efter denna tidsåldersslut och de tecken som känneteckna den
tiden. Jesus delar flera profetiska händelser som ska visa och känneteckna
tiden omkring hans återkomst och denna tidsålders slut.
Två stora kännetecken
Det finns två stora kännetecken eller tidstecken som man inte kan blunda för
när det gäller ändetidens profetior. Det ena kännetecknet är avfall och det
andra är Israels födelse som nation.
Avfall
2 Tim 3:1 – Det skall du veta att i de sista
dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva
och vara penningkära, skrytsamma, stolta hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma,
gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga
mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i
stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig
borta från dem.
Guds ord är tydligt med att de sista dagarna kommer
att kännetecknas av ondska och ett avfall i vårt samhälle, på samma sätt som
det var under Noas dagar (Matt 24:37-39). Paulus profeterade att samhället
kommer att kännetecknas av gudlöshet, våld och materialism. Det kommer att
finnas ett sken av gudsfruktan hos människor och i vårt samhälle, men under
ytan så är det i stället mörker, avfällighet och synd.
När Paulus beskriver människorna som olydiga mot
sina föräldrar, skrytsamma och otacksamma så är det en ganska precis
beskrivning av det vi upplever i dag.
Israel
Det andra helt stora tidstecken för ändetiden är Israels födelse år 1948. Det
döda landet Israel fick tvärs emot alla naturliga förutsättningar liv igen.
Hesekiel hade profeterat om detta när han såg hur de döda benen fick liv igen,
fast det mot naturen var helt omöjligt. Stora delar av Jesu eskatologiska tal
har med Israel att göra, så när vi i vår tid har sett Israel bli en nation är
det ett av det absolut största tecknet på Jesu snara återkomst.
Jesus kunde helt enkelt inte komma tillbaka före
det att Israel blev en nation, då han enligt profetian ska komma tillbaka till
räddning för det judiska folket, och sätta sina fötter på Oljeberget. Israel är
själva hjärtat och det centrala i ändetidens skeende. Stora delar av Jesu
återkomst handlar om Messias som vänder tillbaka till frälsning för sitt folk,
och själva upprättandet av det messianska riket här på jorden.
Men före den tiden så kommer Israel att genomgå den
värsta tiden i deras historia, och vi kommer att få det som bibeln kallar
Jakobs nöd (Jer 30:7) Men det är inte bara Israel som kommer att få lov till
att gå igenom en fruktansvärd vedermöda, men också hela världen. Jesus säger
att det kommer en nöd så stor, som den här världen aldrig tidigare eller
någonsin igen, kommer att få uppleva. (Matt 24:21)
Men med Israel tillbaka i sitt land, och med Jerusalem som huvudstad, är vi för allvar klara till att både se och uppleva den sista tidens händelser utspela sig.
Den himmelska vågen
Romarbrevet 8:18 - Jag hävdar att den här tidens lidande väger lätt i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår.
För mitt inre såg jag en våg. Den var en enorm balansvåg som stod stadig och fast på jorden, för att sedan skjuta upp och breda ut sig på himlens sky. På bägge sidor hade vågen stora djupa skålar med plats till överflöd av kraft och massa.
Om tyngerna på skålarna är lika, visar balansvågen jämvikt. Men så var det inte här. Den ena vågarmen och skålen sträckte sig lodrätt upp mot himlen, och jag forstod då, at det som låg i den vägde lätt. Den andra skålen låg fast på jordens yta. Den var överfylld till sin bredd och den referensvikt som låg i den var tung och ojämförbar.
Romarbrevet 8:18 var inristat med tjocka utrycksfulla bokstäver. Denna mäktiga vers som talar om denna tidens lidande och vår kommande härlighet. Det här var den himmelska vågen, som jämförde och vägde dessa båda substanser.
Den här tidens och hela mitt livs alla lidande, med alla sjukdomar och krämpor, svårigheter och faror jag har mött på min väg, var samlade i den skål som väger lätt. Det som genom livet har gett motgång och allt det som har gjort stegen tunga av sorg, låg samlat och utstrött på botten. Men det vägde lätt och upplevdes bara som obetydliga korn och bleknade i jämförelse med den andra.
Den andra skålen flödade över och det som låg i den gav ett mäktigt sken i regnbågens alla underbara färger. Det var en obeskrivlig härlighet över den och innehållet i den var skrivet på skålens sidor. Det stod skrivet allt det som Herren har välsignat mig med - den kommande härligheten, mitt eviga liv, Guds nåd och Herrens väldiga kraft. Herrens beskydd, liv och tröst i varje situation. Den helige Andes glädje och frukter i mitt liv och inte minst Herrens villkorslösa trofasthet och kärlek. Det var det renaste guld och ädla stenar som fyllde skålen till bredden och en härlighets doft steg upp ifrån den.
Jag visste då att Herren visade mig skillnaden på det här livet och det kommande, min vandring här på jorden och det himmelska. Det gav mig evighetsperspektiv och en tacksamhet, frid och glädje. Den himmelska vågen som pekar på Herrens godhet i mitt liv.
Jesus kommer snart
Mikael