Jesus Kommer Snart

PDF Böcker

PDF-Bøger på dansk

Musik

Inlägg av Tage Bergman

torsdag 23 oktober 2025

De två evangelierna och vår eviga trygghet i frälsningen

 


Kära Syskon, 


Varmt välkomna att ta del av den senaste PDF-boken här till vänster - “De två evangelierna och vår eviga trygghet i frälsningen”. Jag känner att det är en av de viktigaste böckerna jag har skrivit, och något som har legat på mitt hjärta i lång tid. Jag upplever att det finns många syskon i Herren, som både känner förtvivlan, förvirring och oro, när det kommer till undervisning om lag och nåd, där vi blandar Paulus undervisning som gäller nådens hushållning och rikets evangelium, som både bygger på tro och gärningar. Den här boken försöker att skilja på dessa två evangelier och försöker samtidigt att måla en bild av den undervisning som hör till församlingen. Det har blivit en fantastisk och uppmuntrande resa, där Guds nåd har blivit desto större. I boken så delar vi bland annat följande spännande ämnen:


Vad är Rikets evangelium? Vad beslutades i Apostlamötet i Jerusalem år 50.e.Kr? Det paulinska evangelium – nådens evangelium, Den sjätte människan och den sjätte hushållningen, Herrens 7 hemligheter i vår tid, Romarbrevet kapitel 6-8 – Från slaveri till frihet i Kristus, Svårtolkade bibelverser i Paulus brev, Hebreebrevet och rikets förkunnelse, Liknelserna i evangelierna och Matteusevangeliet kapitel 24. 

De två evangelierna och vår eviga trygghet i frälsningen .pdf - Google Drive


Här följer ett utdrag från boken:


Det här kommer att vara en teologisk genomgång och ett försvar för vår eviga frälsning i Jesus. Här talar vi om den rättfärdighet som kommer från Jesus genom Herrens död på korset och uppståndelsen från de döda. Herren önskar att vi ska vara trygga i hans frälsning, som i församlingens hushållning endast är och av genom tro. Det betyder att i församlingens hushållning handlar allt om Jesus Kristus, vad han är och har gjort för oss – våra egna gärningar är helt uteslutna.


Ofta delar vi kristna in i A- och B-lag, där vi förkunnar att det antingen krävs en viss form av andlighet eller en begränsad kvot av köttslighet eller synd för att vinna frälsning och få delaktighet i uppryckandet och evigt liv. Det man egentligen gör är att man blandar den paulinska förkunnelsen, som har med nådens hushållning att göra, och rikets evangelium. Det delar Kristi kropp och skapar förvirring, både när det gäller lag och nåd, men också när det gäller ändetiden, som har med de messianska judarna att göra. Det här är ett försök att skilja dessa två lärosätt och visa på det fundament som har med församlingen och nådens hushållning att göra.


Nåd och frid


Det som genomsyrar Paulus undervisning, som är den som förmedlade församlingens hemligheter och läromässiga fundament, är ordet ”nåd” (charis på grekiska). Grundbetydelsen av ordet nåd är oförtjänt välvilja, gåva, kärlek från Gud. Nåden är ofta kopplad ihop med ordet ”frid”, som Paulus ofta inleder sina brev med:


“Nåd vare med er och frid från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus” (t.ex. Rom 1:7, 1 Kor 1:3, Ef 1:2).


Nåden är det första som Gud ger oss och är Guds oförtjänta gåva i Kristus, som innebär förlåtelse, rättfärdighet och gemenskap med Herren. Men Guds frid är ett resultat av nåden, som både ger oss inre ro och en frid som bevarar våra hjärtan i oro och kamp (Fil 4:7). Bara i Galaterbrevet är ordet nåd använt hela 7 gånger. Talet 7 står för något som är perfekt och fullkomligt. Det är använt hela 150 gånger i NT, men bara 3 gånger i evangelierna. Det finns en förklaring på detta, och något vi kommer att skriva om senare. Nåden är det första som Gud ger oss i frälsningen, då allt i vår relation till Herren är baserat på Guds nåd och hans verk på korset. Det här står i kontrast till rikets förkunnelse, som var det budskap som både Jesus, men också apostlarna, förkunnade.


Vid första ögonkastet kan det se ut som att det finns vissa motsättningar i evangeliet om riket och sedan Paulus förkunnelse. I Paulus förkunnelse är Guds oförtjänta nåd, utan egna gärningar, som är i centrum. Det ser vi bland annat i Paulus brev till Efesierna:


Efe 2:8 – Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig.


Rikets förkunnelse, som både Jesus och apostlarna förkunnade, är inte församlingens läromässiga fundament och skiljer sig därmed från den paulinska förkunnelsen. Den här undervisningen är vänd mot den messianska församlingen och kommer samtidigt att vara det läromässiga fundamentet i både vedermödans tid och under tusenårsriket. I denna hushållning måste man bevisa sin tro med sina gärningar, då den annars är död. Det ser vi bland annat i Jakobs brev och Uppenbarelseboken:


Jak 2:17 – Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar.


Upp 12:11 - De övervann honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord


I Uppenbarelseboken kap 12:11 ser vi att det är rikets evangelium som predikas i vedermödan. De som ska övervinna Satan i denna tid ska göra det genom Lammets blod + vittnesbördets ord, som är en tro i handling på samma sätt som Jakobs brev beskriver det.


Två olika hushållningar


Innan jag går vidare och talar in i dessa två lärosatser som handlar om två olika hushållningar, så kan man kort förklara det på det här sättet:


Rikets evangelium

● Predikades av Jesus själv och apostlarna under hans jordiska tjänst (Matt 4:23, Matt 9:35).

● Det handlar om Messias, Guds rike på jorden, Jesu synliga återkomst till Israel, Israels upprättelse och det kommande tusenårsriket.

● Det kräver gärningar som bevis på tron (t.ex. Bergspredikan, Matt 5–7; Jak 2:17).

● Budskapet var särskilt riktat till de messianska judarna i Israel (Matt 10:5–7).


Paulus’ evangelium (nåde evangeliet)

● Det uppenbarades genom särskild uppenbarelse till Paulus (Ef 3:2–9; Kol 1:25–27).

● Det handlar om församlingens hushållning, där frälsningen är helt och hållet av nåd, genom tro och utan egna gärningar (Ef 2:8–9; Rom 3:28).

● Det gäller både judar och hedningar på lika villkor i Kristi kropp.

● Det bygger inte på ett jordiskt rike, utan på vår himmelska ställning i Kristus (Ef 2:6).


”Ty såsom en enda människas olydnad gjorde de många till syndare, så skall

också en endas lydnad göra de många till rättfärdiga.” (Rom 5:19)


Vi är alltså rättfärdiga inte på grund av vad vi gör, utan på grund av vad Kristus har gjort. Denna rättfärdighet är inte en känsla, utan en ställning och framför allt en juridisk sanning som gäller för evigt. Att vara i Kristus betyder, med andra ord, att allt är nytt, inte bara i vår natur utan också i vår position. Vi har blivit insatta i en ny verklighet, där vi är förenade med Kristus i hans död och uppståndelse, sittande i den himmelska världen, med våra liv dold och bevarade i Gud, medborgare i himlen och sändebud på jorden. Detta är inte något vi strävar efter att uppnå, utan något Gud redan har gjort. Därför kan den troende vila tryggt i vissheten att hans liv inte längre är sitt eget, utan är förankrat i Kristus, säkrat i himlen och bevarat i evigheten.


Herrens rika välsignelse
Mikael 


fredag 17 oktober 2025

Israel är kännetecknet för uppryckandet av församlingen

 


Ett folk åt sitt namn 

Apg 15:13-18 – När de hade slutat tala, sade Jakob: "Bröder, hör på mig. Simeon har berättat om hur Gud först såg till att han vann ett folk åt sitt namn bland hedningarna. Det stämmer överens med profeternas ord, där det heter: Därefter skall jag vända tillbaka och åter bygga upp Davids fallna boning. Dess ruiner skall jag bygga upp och jag skall upprätta den igen, för att alla andra människor skall söka Herren, alla hedningar, över vilka mitt namn har nämnts. Så säger Herren, som gör detta, det som är känt från evighet.

När Jakob delar det här, så har det gått cirka 20 år efter korset, och det är uppenbart att Guds profetiska klocka för Israel har stannat. Jakob, som var ledare för församlingen i Jerusalem, förkunnade att Israel har blivit tillsidosatt för en tid, medan Herren har uttagit sig ett folk bland hedningarna (församlingen). Efter det, så skulle han åter vända sig mot Israel.

Detta folk bland hedningarna är församlingen, och den tid och plats de skulle föras bort ifrån är Israels återupprättelse på jorden. Därefter, det vill säga sekventiellt efter församlingens tid på jorden, kommer Herren att fortsätta sitt program med Israel och upprätta Davids fallna hydda. Så snart kyrkan är fulltalig, kommer Herren att föra bort oss, innan han fortsätter med Israel, som också är summan av det som Paulus skriver om i Rom 11:25.

Israel markerar uppryckandet

En stor del av Guds plan och det profetiska ordet har med Israel och det judiska folket att göra, som både innebär deras kallelse, deras tillfälliga förstockelse och deras kommande upprättelse. Det betyder att Israel är hjärtat i ändetidens händelser, och desto mer vi närmar oss Jesu återkomst, kommer Mellanöstern, Israel och det judiska folket att vara i mittpunkt och ha en central plats i det profetiska ordet. Israel är samtidigt det stora kännetecknet, där vi kan avläsa hur nära vi är själva uppryckandet av församlingen.

När vi ser utvecklingen i Mellanöstern, och när vi upplever världens ledare ropa efter ett fredsfördrag mellan arabländerna och Israel, där ”fred och säkerhet” blir huvudfrågan, och när vi ser hur Jerusalem allt mer blir en stötesten, då vet vi att Jesu dyrbara återkomst står för dörren.

Jakob proklamerade i Apg 15:14–16, att sekventiellt efter församlingens utväljelse tid, så kommer Herren att fortsätta sitt program och plan för Israel. När Guds syfte för församlingen är komplett, så kommer Herren att hämta hem sitt folk och sin församling. Vi lever i en tid där Herren förbereder, och är klar till att fortsätta sina planer med Israel, sitt egendomsfolk. Det betyder att uppryckandet av församlingen, och vårt saliga hopp, står för dörren.

Tidens tecken

Israels styrkor är på väg ut ur Gaza och alla resterande judar som har varit kidnappade av Hamas är frigivna. 

När Hamas attackerade Israel den 7 oktober 2023 var det en del av ändetidens utveckling, som sedan har lett fram till den situation vi befinner oss i just nu. Det betyder att vi står närmare en fredslösning och en palestinsk stat än vi någonsin har gjort. 

Förra veckan presenterade Trump en 20-punktsplan som bland annat handlar om frigivning av gisslan, att Hamas ska lägga ner sina vapen och att en internationell “Fredsstyrelse” ska inrättas för att övervaka en övergångsregering i Gaza. Punkt nummer 19 säger dessutom: “När Palestinska myndighetens reformprogram är klart finns trovärdiga förutsättningar för ett palestinskt självstyre.”

Detta är ett stort steg mot upprättandet av en palestinsk stat och därefter ett brett avtal mellan Israel och arabvärlden. Den som slutligen kommer att genomföra och stadfästa detta är Antikrist.

Attack mot Iran 

Kommer vi snart att få se en ny attack mot Iran? USA har nyligen flyttat stora delar av sin militärstyrka till Mellanöstern, inklusive tankningsplan och stridsflyg, till baser i Qatar och andra strategiska platser. Denna uppbyggnad tyder på att USA förbereder sig för en möjlig militär konflikt med Iran. Samtidigt har Trump precis samlat över 800 generaler och höga ledare i USA, men syftet med sammankomsten är fortfarande okända, men det spekuleras kring eventuella militära planer och operationer i Mellanöstern.  

Personligt vittnesbörd

För ett tag sedan fick jag en underbar dröm av Herren. Den varade inte så länge, men den kändes så verklig att jag vaknade av den.

Jag var utanför och tittade upp mot en molnig himmel. Mitt på himlen var det ett runt, stort hål, där ljuset och den blå himlen kunde lysa igenom. På sidorna och runt hålet fanns änglar, och jag visste med detsamma att det här var uppryckandet och tidpunkten då Jesus hämtade oss hem.

Omedelbart drogs jag upp mot hålet och öppningen på himlens sky. Jag lyftes uppåt med en så hög hastighet att det sög till i magen. När jag närmade mig himlen, så vaknade jag. Klockan visade precis 04.00 på morgonen.

Den fjärde bokstaven i det hebreiska alfabetet är ד (Dalet), som betyder dörr eller port. Den himmelska dörren är på väg att öppnas för Guds folk.

Avslutning

Jesus kommer mycket snart, och inom en snar framtid kommer vi att sitta vid ett dukat bröllopsbord, för att hålla en himmelsk fest. En bröllopsfest mellan Jesus och hans älskade brud.

Ta gärna del av denna sång som beskriver den dag då vi står inför tronen, klädda i vita kläder, med segerkransen i våra händer. Våra liv på jorden är över, och vi har fullbordat vårt lopp. Då står vi på tröskeln till evigheten tillsammans med Herren. Jesus stryker sina händer över mitt ansikte och torkar varje tår. Då försvinner varje jordisk smärta, och kvar är endast frid, glädje och tacksamhet till Herren.

Sång: https://suno.com/song/2c833dd2-3418-4a54-8f3f-7c1b02272265?sh=oIn1MXakz9c5HttZ

Jesus kommer snart!


 

fredag 10 oktober 2025

Matteusevangeliet 24 och ändens tid

 


Inledning

Matteus 24 är ett kapitel som ofta diskuteras i samband med ändetiden. Här måste vi förstå vem texten riktar sig till och vilket evangelium som predikas här. I det här kapitlet talar Jesus till sina judiska lärjungar om Israels framtid och Messias synliga återkomst, och får inte blandas med den kristna församlingens uppryckande. Det betyder att lärjungarna representerar de messianska och omvända judarna i vedermödans tid. 

Jesus predikade inte församlingens hemligheter eller själva uppryckandet av Guds församling, den uppgiften gavs till Paulus. När vi blandar ihop Guds löften till Israel och församlingen blir det helt enkelt fel. 

Här följer en genomgång, vers för vers, av hela kapitel 24 i Matteusevangeliet.

Templets förstörelse och ändetidens slut (v.1-3)

Matt 24:1-3 - När Jesus lämnade templet och var på väg ut, kom hans lärjungar fram för att visa honom på tempelbyggnaderna. Men han sade till dem: "Ni ser allt detta? Jag säger er sanningen: Här ska inte lämnas sten på sten. Allt ska rivas ner. När Jesus sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom, kom de fram till honom och frågade: "Säg oss: När ska det ske? Och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut

Lärjungarna kommer till Herren och ställer en fråga. När sker templets förstörelse och Herrens återkomst? De trodde nämligen att dessa händelser skulle ske samtidigt, det vill säga att templet skulle bli förstört i samband med Herrens återkomst och denna tidens slut. I resten av kapitlet förklarar Herren för sina lärjungar hur ändetidens skeende hänger ihop. Vi vet att templets förstörelse år 70 e.Kr. är en separat händelse och åtskild från Jesu återkomst till det judiska folket.

Tecken före vedermödan (v.4–8)

Matteus 24:4–8 Jesus svarade dem: Se till att ingen bedrar er. Många ska komma i mitt namn och säga: 'Jag är Messias', och de ska bedra många. Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk ska resa sig mot folk och rike mot rike, och det ska bli svält och jordbävningar på många platser. Men allt detta är bara början på födslovåndorna.

I dessa verser beskriver Jesus några av de första tecknen på den tid som leder fram till ändens dagar. Han varnar lärjungarna för att bli vilseledda av falska messiasgestalter som säger att de är Kristus och som kommer att bedra många. Herren delar också andra tidstecken som vi också kan känna igen i dag – jordbävningar på många platser, svält, samt folk och riken som reser sig mot varandra.

Men Jesus är tydlig med att allt detta ännu inte är slutet. Han kallar det “början på födslovåndorna”, som är en inledande period av oro och tecken som förbereder världen för vedermödan som är på väg. Detta är alltså tiden före vedermödan som beskrivs här. I dag lever vi i födslovåndornas tid, och upplever samma tidstecken som pekar på att vi närmar oss den sista årsveckan och Jakobs nöd.

Vedermödans början (v.9–14)

Matteus 24:9–14 - Då ska man utlämna er åt lidande och döda er, och ni ska bli hatade av alla folk för mitt namns skull. Då ska många ta anstöt, de ska förråda varandra och hata varandra. Många falska profeter ska träda fram och förvilla många. Men den som håller ut till slutet ska bli frälst. Och detta evangelium om riket ska predikas i hela världen som ett vittnesbörd för alla folk, och då ska slutet komma.

I dessa verser går Jesus vidare och beskriver vedermödans början. Här blir det tydligt att det handlar om ett verkligt lidande för de messianska judarna. De som har omvänt sig till Kristus kommer att bli utsatta för hat och förföljelse, och många kommer att ta anstöt över deras tro på Jesus, både i Israel och bland andra nationer.

Det är också en tid som kommer att kännetecknas av många falska profeter, som kommer att vilseleda många. Det står i kontrast till de två profeter som kommer att träda fram efter uppryckandet för att profetera och utföra domslut från Gud. Men mitt i all denna kaos finns ett löfte: att den som håller ut till slutet blir frälst. Här betonar Herren uthållighet, tro och trohet i svåra tider.

Dessutom kan vi se att det är rikets evangelium som kommer att predikas här. Det betyder att det är en tid då det inte längre predikas det evangelium som har med församlingens hushållning att göra, som då blir ännu ett tecken som bekräftar att församlingen är borta och att vi nu befinner oss i vedermödans tid.

Rikets evangelium är budskapet om Messias och det rike, som ska upprättas på jorden och fullbordas efter den stora vedermödan. Det är det budskap som bland annat de 144 000 och de två profeterna kommer att predika, där de kommer att varna människan för att ta vilddjurets märke och för Antikrist, men uppmuntrar att välja Kristus och vänta på hans återkomst samt det kommande Gudsriket, som sker sju år efter uppryckandet.

Den stora vedermödan (v.15–25)

Matteus 24:15–25  - När ni ser ’förödelsens styggelse, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats – läsaren bör förstå det rätt – 16 då måste de som är i Judeen fly upp i bergen. 17 Den som är på taket ska inte gå ner för att hämta något från sitt hus, 18 och den som är på åkern ska inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.

19 Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! 20 Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten, 21 för då ska det bli en så stor nöd att något liknande aldrig förekommit från världens begynnelse och ända fram till nu, och inte heller ska komma. 22 Hade inte den tiden förkortats skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.

23 Om någon då säger till er: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. 24 Falska messiasgestalter och falska profeter ska träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. 25 Jag har nu sagt det till er i förväg

Dessa verser beskriver den stora vedermödan, som är en period av intensiv prövning och lidande för Israel - en tid som också beskrivs som Jakobs nöd (Jer 30:7). Den som inleder den stora nöden är förödelsens styggelse, som både Daniels bok och Herren talar om.

Styggelsen som orsakar ödeläggelse och signalerar början på den stora vedermödan är en hänvisning till Antikrist, som bryter förbundet med Israel i mitten av den 70:e årsveckan, invaderar Jerusalem och sätter sig på tronen i ett nyuppbyggt tempel.

Här ska de troende judarna vara vakna, och det gäller att skynda sig bort i skydd för Herren. De som är i Judeen måste snabbt söka skydd i bergen – ingen ska gå tillbaka efter sina ägodelar. Det är tydligt att det inte är församlingen denna text är tilltänkt men de messianska judarna som bor i Israel. 

Världen kommer då att uppleva den största nöd den någonsin har upplevt, men som Herren förkortar för de utvalda judarnas skull. Prövningen och nöden är så intensiv att, om inte Herren förkortade tiden för de utvalda skull, skulle ingen människa bli räddad. Det visar på Guds omsorg och kontroll även under vedermödans tid.

Jesu synliga återkomst och Harmageddon (v.26–31)

Matteus 24:26–31  - Om de säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte. 27 För som blixten går ut från öster och lyser ända bort i väster, så ska det vara när Människosonen kommer. 28 Där liket ligger, där samlas gamarna. 29 Strax efter de dagarnas nöd ska solen förmörkas och månen inte längre ge sitt sken. Stjärnorna ska falla från himlen, och himlens makter ska skakas. 30 Då ska Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk ska jämra sig när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet. 31 Med starkt basunljud ska han sända ut sina änglar, och de ska samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra.

I dessa verser skildras Jesu synliga återkomst i slutet av vedermödan. Här ser flera viktiga saker:

Herren börjar med att komma med en skarp varning mot falska Messiasgestalter i förbindelse med hans återkomst. Det kan betyda att människor kommer att hävda att Messias redan har kommit, men Jesus varnar för att inte låta sig luras.

Sedan talar Jesus om synlighet och plötsligt – återkomsten kommer som blixten som är synlig över hela världen. Till skillnad från församlingens uppryckande, är detta inte en händelse som är hemlig eller dold, utan en händelse som alla kan se. När Herren säger “där liket ligger, där samlas gamarna”, symboliserar det Herrens dom över de ogudaktiga vid Harmageddon.

I förbindelse med denna händelser kommer vi att se kosmiska tecken – solen och månen förmörkas, stjärnorna faller, himlens krafter skakas. Detta markerar slutet på vedermödan och början på Messias synliga härlighet.

Ett församlande av hans utvalda

Till sist talar Jesus om att med ett starkt basunljud ska sända ut änglar, som ska samla hans utvalda från de fyra väderstrecken (från hela världen). Det här är inte församlingens uppryckande som är beskrivet här, men församlandet av de utvalda judarna från alla hörn av världen. Alla utvalda judar ska tillbaka till Israel i förbindelse med tusenårsrikets början. 

Jag tycker att det är ganska tydligt att det är de utvalda judarna som avsnittet handlar om. Pröva att jämföra följande verser i förhållande till Matt 24:31:

Matt 24:31 – Med starkt basunljud skall han sända sända ut sina änglar, och de   skall samla hans utvalda från de fyra vädersträcken, från himlens ena ända till den andra.

Jes 11:11 – Och HERREN skall på den tiden ännu en gång räcka ut sin hand, För att förvärva åt sig kvarlevan av sitt folk, vad som har blivit räddat från Assyrien, Egypten, Patros, Etiopien, Elam, Sinear, Hamat och havsländerna.

Jes 11:12- Han ska resa ett baner för hednafolken och samla de fördrivna av Israel och de kringspridda av Juda från jordens fyra hörn.

Banner och basun symboliserar en sammankallning av folket. Det är utan tvivel samma begivenhet de talar om, och Gud förklarar genom Jesaja att det är Israels män och kvinnor som sammankallas. De utvalda är de troende judar som har överlevt vedermödan och som, på den tiden, finns utspridda över hela jorden. Alla judar ska hem, vilket också är i full harmoni med GT:s profetiska ord. Det är beviset på att det inte är tal om församlingen i passagen.

Fikonträdet – tidstecken för Israel (v.32–36)

Matteus 24:32–36 - Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. 33 På samma sätt vet ni, när ni ser allt detta, att han är nära och står för dörren. 34 Jag säger er sanningen: Det här släktet ska inte förgå förrän allt detta sker. 35 Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå. 36 Men den dagen eller stunden känner ingen: inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.

I dessa verser använder Jesus fikonträdet som en bild på Israels födelse som nation, för att vi ska veta när “sommaren” (tusenårsriket) är nära. Löftet är att den generation som såg “kvisten bli mjuk och bladen spricka ut” inte ska förgå innan ändetidens löften och allt det Herren har delat i kapitel 24 har fullbordats. Vi vet att Israel blev en nation 1948, efter 2000 år i diasporan. Det är den generation Herren talar om.

När det gäller uttrycket “Men den dagen eller stunden känner ingen: inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern” har det orsakat stor förvirring bland Guds folk. Här argumenterar man för att det gäller uppryckandet och att vi som Guds folk inte ska känna tiden. Ingen av dessa argument är hållbara. Denna händelse handlar varken om uppryckandet eller om att vi inte ska känna till tiden vi lever i.

Precis som resten av kapitlet, som vi har gått igenom, konsekvent handlar om Jesu synliga återkomst till Israel, så byter inte Herren plötsligt fokus för att predika om församlingens uppryckande. Det är fortfarande Jesu synliga återkomst till den här världen han talar om.

Här finns två olika tankar:

Tiden kommer att vara känd för lärjungarna, men de kommer inte att känna exakt vilken dag eller tidpunkt Herrens återkomst sker. Det kan betyda att Herren använder Rosh Hashanah som den högtid då han vänder åter till det judiska folket. Det är just den högtid man inte “känner tiden eller stunden för”. Men det kan också syfta på “den dagen då himmel och jord ska förgås”, vilket kan vara en hänvisning till något som sker efter tusenårsriket och innan evigheten. Då kommer Herren att skapa en ny jord och en ny himmel.

Ingen av dessa två tolkningar lämnar utrymme för ersättningsteologi, som hävdar att kyrkan har övertagit Israels roll i Guds profetiska plan.

Liknelsen med Noas dagar (v.37–41)

Matt 24:37–41 - Så som det var under Noas dagar, så ska det vara när Människosonen kommer. 38 Under dagarna före floden åt de och drack, de gifte sig och blev bortgifta ända till den dag då Noa gick in i arken, 39 och de visste ingenting förrän floden kom och ryckte bort dem alla. Så ska det bli när Människosonen kommer. 40 Då ska två män vara ute på åkern. Den ene ska tas med, den andre lämnas kvar. 41 Två kvinnor ska mala vid kvarnen. Den ena ska tas med, den andra lämnas kvar. 42 Var därför vakna, för ni vet inte vilken dag er Herre kommer. 43 Men det förstår ni att om husägaren visste när på natten tjuven kom, då hade han hållit sig vaken och inte låtit någon bryta sig in i hans hus. 44 Var därför beredda också ni, för i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen.

Här jämför Jesus återkomsten med Noas dagar före syndafloden. Människan kommer att leva som vanligt, utan att bry sig om Guds varning. Floden, som kommer oväntat och plötsligt, är både en bild på hela vedermödan men är framför allt en varning till de människor som inte är beredda under vedermödans tid. Judarna måste alltså vara vaksamma inför Messias återkomst, som kommer plötsligt.

Att det här avsnittet handlar om Jesu synliga återkomst visar texten där det står: “Den ene ska tas med, den andre lämnas kvar.” Det sägs också i samband med att “floden kom och ryckte bort dem alla”. Vem kommer floden att rycka bort? Jo, alla dem som inte är förberedda på Människosonens ankomst. De ska ryckas bort – de orättfärdiga tas med til dom, och de rättfärdiga lämnas kvar till välsignelse.

Det första som kommer att ske

I samband med vedermödans slut sker det att änglarna samlar samman de utvalda, som vi redan har nämnt. Men innan församlandet av de utvalda kommer det att ske en annan händelse först – borttagandet av de orättfärdiga, som kommer att “ryckas bort” eller “tas med”. Här kommer vi att få se ett uppfyllande av detta löfte som Herren har gett.

Detta är något som ofta blir feltolkat eller felöversatt, då det används i samband med själva uppryckandet. Men det här gäller inte församlingen, utan de händelser som sker i samband med Jesu återkomst. Här är en vers som tydligt visar vad som kommer att ske först i förbindelse med Jesu återkomst:

Matt 13:28-30 - 28 Han svarade: Detta har en fiende gjort. Tjänarna frågade honom: Vill du att vi ska gå och samla ihop det? 29 Nej, svarade han, då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar ut ogräset. 30 Låt båda växa tillsammans fram till skörden. När skördetiden är inne, ska jag säga till skördemännen: Samla först ihop ogräset och bind det i knippen för att brännas. Men vetet ska ni samla in i min lada

Här visar Herren oss att man inte kan rycka upp vetet samtidigt som man rensar ogräset. Båda ska växa fram till skörden (ändetidens slut). Här ska man först samla ihop ogräset innan vetet samlas in i Herrens lada (samlat in i tusenårsriket). Skördemännen i detta sammanhang är änglarna, vilket vi tidigare har visat. Detta förklarar Herren senare i kapitlet:

Matt 13: 38-43 - Åkern är världen. Den goda säden är rikets barn, ogräset är den ondes barn. 39 Fienden som sådde det är djävulen. Skörden är tidens slut, och skördemännen är änglar. 40 Som när ogräset samlas ihop och bränns upp i eld ska det bli vid tidens slut. 41 Människosonen ska sända ut sina änglar, och de ska samla ihop ur hans rike allt som förleder och alla som gör orätt 42 och kasta dem i den brinnande ugnen. Där ska man gråta och gnissla tänder. 43 Då ska de rättfärdiga lysa som solen i sin Fars rike. Hör, du som har öron!

Här ser vi det tydligt förklarat, vilket också visar att det inte kan ha med uppryckandet att göra. Vid uppryckandet kommer inte de orättfärdiga att tas bort först, som sker här vid Jesu synliga återkomst.

De orättfärdiga kommer att tas eller ryckas bort med hjälp av änglarna vid Jesu synliga återkomst. De kommer att ta bort ogräset (de orättfärdiga) för att sedan församla de utvalda in i Guds lada, som är Faderns rike.

De som “tas bort” drabbas av dom, precis som syndafloden tog de oförberedda. Det vill säga, det är en välsignelse att få lov att vara kvar - dessa får lov att ärva det messianska riket. Men ingen vet dagen eller timmen; därför måste Israel vara vaksamt, likt husägaren som håller vakt mot tjuven.

Den trofaste och den onde tjänaren (v.45–51)

Matt 24:45–51 - Vem är då den trogne och kloke tjänaren, som sin herre satt över sitt hus för att ge dem mat i rätt tid? Salig är den tjänaren som hans herre, när han kommer, finner göra så. Sannerligen, jag säger er: Han ska sättas över allt vad hans herre har. Men om tjänaren säger i sitt hjärta: 'Min herre dröjer', och börjar slå sina medtjänare och äta och dricka med de druckna, då ska hans herre komma den dag han inte väntar det och vid en tidpunkt han inte känner till, och straffa honom hårt, och sätta honom med hycklarna där det blir gråt och tandagnisslan.

Den trogne tjänaren symboliserar de judar som följer Guds vilja under vedermödan. De belönas med ansvar och välsignelse i Messias rike. Den onde tjänaren representerar de som lever själviskt och ignorerar varningarna, som tror att Herren dröjer och utnyttjar sin frihet. De får dom vid Jesu återkomst. Jesus poängterar återigen att domen kommer oväntat, och ingen känner dagen eller timmen, vilket stärker behovet av vaksamhet. 

Avslutning 

Det finns en röd tråd i hela kapitel 24 som visar att det handlar om de troende och omvända judarna i vedermödans tid. Det handlar både om tidstecken som ska prägla den här tiden, förödelsens styggelse genom Antikrist, men också om Herrens trofasthet mot dem som håller fast vid Herren. Löftet är att dessa ska ärva riket och inte ryckas bort.

När det gäller församlingen har vi ingen del i dessa löften. Vi har blivit lovade att bli hämtade av Herren före vedermödan och de domslut som kommer att gå ut över jorden. Vi är frälsta från den vrede som den 70:e årsveckan kommer att utgöra ramen för.

Om man har tid och lust att läsa ett mer utförligt inlägg om varför församlingen inte är ämnad för denna tid, är ni välkomna att ta del av det här:

JÅFV - PDF.pdf - Google Drive

Guds rika välsignelse i Herren 

Mikael 


fredag 3 oktober 2025

Blås alarm - Vi lever i tiden för uppryckandet!



Blås i horn på Sion, låt larmet ljuda på mitt heliga berg


Han väckte mig ur min djupa sömn. Han talade högt, tydligt och klart med en vädjan i sin röst. Jag steg upp ur min säng och ställde mig på husets tak. Jag satte trumpeten mot min mun och blåste alarm. Jag ropade med mina lungors fulla kraft och proklamerade det ord han hade gett mig. Herrens budskap brann som en eld i mitt hjärta, med hopp om att någon ska lyssna och ta vara på hans ord:


”Jag har sett tidens tecken, och jag har hört den helige Andes rop. Jesus kommer snart tillbaka, för att hämta sin vakande och väntande brud. Gör dig redo mitt folk, och vakna upp ur din sömn. Skaka stoftet av dig och lös banden från din hals. Tiden är kort och ett andligt stormoväder är på gång, där mörka moln drar in över vår värld. Han vädjar till våra hjärtan att göra sig redo och få vår sak klar med Gud”


Varmt välkomna att ta del av denna text som också har blivit en sång:


https://suno.com/s/dJ8whZd75Xx8i98P


Mitt vittnesbörd


Det var i 2012 som Herren väckte mig och talade till mitt hjärta. Han la en “urgency” och en nöd på mitt hjärta och visade mig att tiden är kort. Han visade mig att han älskar sin brud med en villkorslös kärlek, och att han inte kan vänta på att vända åter för att hämta och vara tillsammans med henne för alltid. Samtidigt visade Herren mig det mörker som är på väg in över vår värld. Det är en andlig tsunami som kommer att skaka den här världen på ett sätt, som människan aldrig tidigare har upplevt. Det är just därför att vi sätter basunen vid vår mun och ropar med våra lungors fulla kraft. Budskapet är enkelt och tydligt - Jesus kommer tillbaka och han kommer mycket snart! 


Jag lever i en förväntan att Herren kan komma när som helst, och att vi lever i tiden, då Jesus ska komma tillbaka. 


Vi ska känna tiden


Luk 21:28–31 - När detta börjar ske, räta på er och lyft era huvuden, ty då närmar sig er befrielse… När ni ser detta hända, vet ni att Guds rike är nära.

Matteus 16:2–3 - På kvällen säger ni: ’Det blir vackert väder, för himlen är röd’, och på morgonen: ’I dag blir det oväder, för himlen är röd och mulen.’ Himlens utseende kan ni tyda, men tidernas tecken kan ni inte tyda.

1 Tess 5:1–6 - Men om tider och stunder, bröder, behöver man inte skriva till er… Ni lever alla i ljuset… så att den dagen inte ska överraska er som en tjuv.

Hebr 10:25 - …och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.

Upp 3:3 - Kom därför ihåg vad du har tagit emot och hört. Håll fast vid det och omvänd dig. Om du inte håller dig vaken ska jag komma som en tjuv, och du ska inte veta vilken stund jag kommer över dig.

Jesus anklagade dåtidens ledare för att kunna tyda himlens väder men inte tecknen på hans återkomst. Messias stod framför dem, men hade ingen förståelse för Guds tilltal och tidens tecken.

Herren visar oss genom dessa och andra bibelställen att Guds församling ska ha kännedom om tiden för Jesu återkomst och kunna se hur dagen närmar sig. Vi är ljusets barn, så den dagen (vedermödans tid), ska inte komma som en överraskning för Guds barn.

Ofta ser man tyvärr hur ord från Matt 24 används för att hävda att man inte ska “känna dagen eller stunden” för Jesu återkomst. Man blandar ihop löften till Guds församling med det som Jesus talade till de messianska judarna, som rör Herrens synliga återkomst. Det leder naturligtvis till förvirring. Jesus predikade inte om uppryckandet, eftersom församlingens hemligheter och doktriner först blev uppenbarade genom Paulus. Fram till dess var uppryckandet och Guds församling en hemlighet som låg på Guds hjärta.

Detta betyder att vi måste läsa Matteus kapitel 24 i ett annat ljus än Jesu återkomst till församlingen. Kapitlet handlar inte om uppryckandet, utan om Herrens återkomst till det judiska folket. I ett senare inlägg kommer jag att genomgå hela Matteusevangeliet kapitel 24 för att visa att det Jesus delar inte har med församlingen att göra, men med hans synliga återkomst till Israel. 

Tidstecken 

Mer än någonsin gäller det att höja rösten och slå alarm! En kraftig varning går ut och profetiska tecken pekar på att den stora dagen närmar sig med hast. 

Just nu så arbetas det på högtryck för att bilda en tvåstatslösning, där man etablerar en palestinsk stat. Vad Herren tänker om det är mycket tydligt och jag har tidigare skrivit ett inlägg om det här:  

FN är på väg att upprätta en palestinsk stat – Herren varnar:”Ni har delat mitt land” | Jesus Kommer Snart!

I förbindelse med en tvåstatslösning kommer vi också att se ett förbund mellan Israel och arabiska länder och till sist ett byggande av det tredje templet. Det här förbundet kommer att vara startskottet för vedermödans tid. 

Konflikten med Ryssland eksalerar

Den ukrainske presidenten Zelenskyj varnar för att Ryssland inte kommer att vänta med att invadera ett annat land innan kriget i Ukraina är över. På senare tid har vi sett ett allt mer aggressivt Ryssland, både i deras krigföring i Ukraina och i hur de kränker andra länders luftrum samt använder drönare. Kriget mellan USA/Väst och Ryssland/Kina kommer allt närmare, och länder förbereder sig för krig och konfrontation. Vi vet att det finns ett antal utombibliska profetior som berör Ryssland och Sverige, så fortsätt att be om nåd över vårt land.

Profetisk varning 

Jag har tidigare haft en upplevelse, som jag såg som en profetisk varning, som jag delar här igen:

Jag hade en upplevelse, som jag upplevde kan vara en profetisk varning. Till att börja med förstod jag inte symboliken i det eller vad Herren menade, men jag kunde inte släppa upplevelsen. Jag satt i min soffa och tittade ut genom fönstret som är vänt mot söder, och där, helt plötsligt, kom en stor fågel som jag inte kände igen, flygande mot fönstret. Jag kunde se att den var långt större än de fåglar vi normalt har i trädgården, och därför fångade den min uppmärksamhet. Den flög rakt mot fönstret men vek av i sista sekund för att undgå att träffa det. Då fick jag möjlighet för att se fågeln både framifrån och från sidan.

Efter ett par dagar, då jag undersökte vilken slags fågel det kunde vara, upptäckte jag att det var en form av hök, exempelvis sparvhök, duvhök eller liknande. Då upplevde jag att Herren talade till mitt hjärta och visade betydelsen av det. Ordet hök på engelska är hawk. Det betyder naturligtvis en hök, men kan också vara en symbol för en missil (HAWK-systemet) eller en helikopter (Black Hawk) – dvs. en symbol för militär strategi och attack.

Uppryckandet är närstående 

Det här kan med andra ord vara en varning för att världsutvecklingen helt plötsligt eskalerar på ett sätt vi inte förväntar, och här tänker jag främst på Ryssland. Den ryska björnen reser sig, och min tro är att Ryssland kommer att vara en del av det tredje världskriget och sedan Gog-kriget mot Israel. Kommer vi att få se en plötslig attack mot USA eller kanske andra länder i Europa? Kommer det i så fall att vara början på tredje världskriget, och hur mycket kommer Guds församling att uppleva innan vi blir kallade hem?

Det finns ju många profetior som talar om ett ryskt anfall mot Sverige i församlingens hushållning, det vill säga i vår tid och innan uppryckandet. Men det finns också andra saker som pekar på att vi blir bortryckta, antingen innan eller i förbindelse med tredje världskriget. När jag såg höken som närmade sig vårt hus, men som vek av i sista ögonblicket, kan det tyda på att dessa händelser sker väldigt fort och nära varandra. Precis som profetian från den gamla kvinnan i Valdres vittnade om – den stora olyckan sker i förbindelse med uppryckandet.

Oavsett vad har Herren ändetidens utveckling i sin hand, där uppryckandet är mycket närstående! Vi är på väg hem till vårt himmelska hem och mycket snart, kommer vi att mötas vid den himmelska bröllopsfesten.

Jesus Kommer Snart! 

Mikael