onsdag 2 april 2025

Månadens Nisan – Miraklernas månad

I hela Bibeln ser vi symboler och skuggbilder på den unika och underbara händelse som ligger framför Guds folk. Min tro är att nästa stora händelse på Herrens profetiska tidslinje är uppryckandet av Guds församling. 

Vi befinner oss i den judiska månaden Nisan, som Herren bestämde skulle vara den första månaden på året (2 Mos 12:1-2). Månaden ligger nästan alltid i mars/april och det sker när vi upplever en nymåne efter vårdagjämningen. När vi sedan, 15 dagar senare, har fullmåne, så infaller påsk. I år infaller Nisan från den 30 mars - 28 april.

Det har visats sig att Herren har använt denna månad på ett helt särskilt sätt. Stora historiska händelser, som kan vara allt från själva skapelsen, uttåget från Egypten till Jesu uppståndelse från de döda, har inträffat i denna månad. Många av dessa händelser är samtidigt skuggbilder och symboler på vårt kommande hopp. Jag har samlat några av dessa historiska händelser som tidigare har inträffat i denna profetiska månad, som också kallas "den första månaden" eller "kornskörden". 

Gud skapade världen och Adam 

Det finns förespråkare som argumenterar för att det var i denna månad som Gud skapade världen och Adam, den första människan. Enligt vissa judiska källor, särskilt inom Talmud, finns det en diskussion om när världen skapades. Det finns två uppfattningar:

-Rabbi Eliezer menar att världen skapades i månaden Tishri (hösten), vilket sammanfaller med Rosh Hashanah, det judiska nyåret.

-Rabbi Yehoshua argumenterar för att världen skapades i månaden Nisan (våren), vilket är samma månad som uttåget ut ur Egypten.

Om vi följer Rabbi Yehoshuas linje, skulle Gud ha skapat Adam och världen i Nisan, och att skapelsen precis som andra händelser i månaden Nisan markerar befrielse och en ny början.  

Noas ark stannade på Araratberget 

Arken stannar på den 17:e dagen i den sjunde månaden enligt den gamla kalendern. Herren befallde Mose att Nisan skulle vara den första månaden, vilket betyder att arken och Noas släkt blir "räddad" på exakt samma dag som Jesus uppstår från de döda, som var den 17:e Nisan enligt Joh kap 20. När arken strandade på Araratberget markerar detta slutet på syndafloden och en ny början och frälsning för Guds folk. Herren gör ingenting tillfälligt.

Abraham, Isak och Jakob föds 

Enligt vissa rabbinska källor föddes de stora patriarkerna i Nisan. Om detta stämmer, skulle det ge Nisan ytterligare betydelse som en månad av födelse och en ny början för hela Guds folk. Något intressant här är att traditionen säger att Isak, som är en förebild på Jesus, blev född under påsken den 15:e Nisan.

Herren förde ut Israels barn ur Egyptens land (2 Mos 12:51) 

Den 15:e Nisan firar judarna sin befrielse under Pesach (påsken). Det var "på just denna dag" (2 Mos 12:51) som Herren förde Israels barn ut ur Egypten. Den 15:e Nisan är samtidigt den första dagen av osyrade brödets högtid. På kvällen den 14:e Nisan slaktade Israels barn påskalammet och beströk dörrpostarna med blodet, som beskyddade dem mot den sista plågan - döden av de förstfödda. De blev sedan utdrivna ur Egypten den 15:e, och därför räknas den dagen som befrielsesdagen, då Gud räddade sitt folk genom att föra dem ut ur Egypten. Det är en fantastisk bild på Herren som frälser oss från syndens slaveri och för oss ut ur den här världen. 

Herren delade det röda havet för Israels barn (2 Mos 14:21) 

Enligt traditionen skedde delningen av Röda havet sju dagar efter uttåget, vilket skulle vara den 22:e Nisan. Den här händelsen var avgörande för Israel och visar på Guds makt att rädda och frälsa sitt folk från faror. När Israelsbarn kom över på andra sidan var de äntligen i Kaanan, det efterlängtade löfteslandet, som är en bild på vårt himmelska hem. När Israels barn gick genom Röda havet är det också en bild på vårt andliga dop i Herren, där vi går från det gamla livet till ett nytt liv i Kristus.

Tabernaklets invigning – 2 Moseboken 40:2, 17 

Gud befallde Mose att upprätta tabernaklet den första dagen i Nisan, och Herrens härlighet fyllde det. Gud började bo bland sitt folk, vilket är en bild på vårt kommande hem i det himmelska Jerusalem, där Herren en dag kommer att bo tillsammans med sina barn. "Och Jag hörde en hög röst från tronen som sade: `Se, Guds tabernakel är hos människorna, och han skall bo hos dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv ska vara hos dem" (Upp 21). Tabernaklet pekar med andra ord framåt mot den framtidiga och eviga gemenskapen mellan Gud och hans folk i det nya Jerusalem. Jesus var samtidigt det verkliga tabernaklet, där Gud blev människa och kom till jorden för att vara mitt ibland oss. På samma sätt som Gud tidigare bodde i tabernaklet.

Israels barn gick igenom Jordan 

Efter att ha vandrat i öknen i 40 år, ledde Gud Israels folk genom Jordanfloden på den tionde dagen i Nisan, så de kunde komma in i det land Herren hade lovat dem. Det var också samma dag som förberedelserna för påskmåltiden började. På samma sätt som ett lamm valdes till påsken, så var Herren Guds utvalda lamm som offrades för oss. Att gå genom Jordan är också en symbol för den andliga övergången, när vi går från vårt gamla liv till ett nytt liv i Kristus. Kaanan, det land som Israels folk kom in i, är samtidigt en bild på vårt himmelska och eviga hem som Gud har förberett för sitt folk.

Israels barn åt av skörden 

Efter att ha ätit manna i öknen i 40 år, fick Israels barn för första gången äta av skörden i Kanaan i det förlovade landet (Jos 5:10). Den 14:e Nisan firade Israel påskmåltiden, och dagen efter, den 15:e Nisan, var den första dagen de fick äta av skörden i Kanaan. Detta markerade en övergång från ökenlivet till livet i det förlovade landet, där de fick se Guds löften uppfyllas.

Lasarus uppväcks från de döda

Joh 12:1 - Sex dagar före påsk kom Jesus till Betania, där Lasarus bodde, han som Jesus hade uppväckte från de döda.

Det finns flera saker som tyder på att Lasarus uppståndelse sker i månaden Nisan. På Nisan 8, sex dagar före påsken, ordnas en festmåltid för Herren, där Lasarus och hans familj är med. Det betyder att festmåltiden sker i förbindelse och kanske några dagar innan denna festmåltid, där man firar att Lasarus är tillbaka och levande. Miraklet i Betania har säkert spridit sig till Jerusalem, som ligger cirka 3 km därifrån. Det här väcker stor uppståndelse bland folket, och när Herren rider in i Jerusalem två dagar senare blir han hyllad som kung och Messias.

Jesu intåg i Jerusalem

Jesus red in i Jerusalem på en åsna på den tionde dagen i Nisan, och folket hyllade honom med palmblad och ropade "Hosianna". Det här hände exakt samma dag som påskalammet valdes ut, som visar att Jesus är det sanna påskalammet.

Jesus dog och uppstod från de döda 

Jesus dog den 14:e Nisan och uppstod från de döda den 17:e Nisan. Det är en viktig dag för judarna, då det är där man firar förstlingsfruktens högtid. Det var på den dagen att man bar fram den första skörden av korn till templet som ett offer til Gud. Det som är starkt här är att Jesus uppstod på exakt den här dagen, som en symbol på att han är den "första" av de döda som ska uppstå till evigt liv. Det betyder att Herrens uppståndelse är samtidigt vår uppståndelse, där vårt hopp är att brud och brudgum ska återförenas, och att hela Herrens kropp en dag ska samlas. 

Sammanfattning

Här är en sammanfattning av de profetiska händelser, som vi tidigare har sett i månaden Nisan:

Nisan 1

Tabernaklets invigning (2 Mos 40:2,17)

Nisan 10

Lammets utväljande inför påsken (2 Mos 12:3)

Israels barn korsar Jordanfloden och går in i löfteslandet (Josua 4:19)

Jesu intåg i Jerusalem (Joh 12:1, 12-13)

Nisan 14

Påskalammen slaktas i Egypten (2 Mos 12:6-7)

Jesus, Guds lamm, dör på korset (Matt 27:46-50)

Nisan 15

Uttåget ur Egypten & början på osyrade brödets högtid (2 Mos 12:51)

Nisan 17

Noas ark stannar på Ararat (1 Mos 8:4)

Jesus uppstår från de döda (Joh 20:1-18)

Nisan 21

Israel korsar Röda havet (2 Mos 14:21)

Sista dagen i det osyrade brödets högtid

Avslutning 

Samtidigt som vi ser dessa underbara mirakler i en och samma månad, så är många av dem samtidigt symboler på uppryckandet och uppståndelsen från de döda. 

Är det i samma månad som Herren, på samma sätt som Israels barn, kommer att föra sitt folk genom Jordan och in i det förlovade landet? Är det här att vi för första gången får lov att smaka på frukterna i vårt himmelska land? Är det här att vi, på samma sätt som Herren, kommer att uppleva att gravar töms och de döda uppstår? 

Om det skulle ske, så betyder det att Herren om 7 år kommer att skapa en ny värld, precis som han gjorde för 6000 år sedan. Vi får en ny jord där rättfärdighet bor. 

Men samtidigt är det förstlingsfrukten som skördas i denna månad. På samma sätt som Jesus var Guds förstlingsfrukt i det att han var den första som uppstod, så är Herrens kropp också en förstlingsfrukt bland dem som han har skapat (Jak 1:18). 

Maranatha 

Mikael 

onsdag 26 mars 2025

Daniel 8 - Antiochos IV och Antikrist


Daniels bok är en profetisk bok som både innehåller uppfyllda profetior och ouppfyllda profetior, som har med ändetiden att göra. Samtidigt ser vi också profetior som har en dubbel uppfyllelse. Det vill säga att de redan har haft ett delvist uppfyllande, men något som kommer att upprepas och ske igen i ändens tid. Ett tydligt exempel på profetior som fick ett delvist uppfyllande är de genom Antiochos IV Epifanes, som var en tydlig förebild för Antikrist. 

Här tar vi utgångspunkt i de profetior som redan har haft ett delvist uppfyllande genom Antiochos, men som i framtiden kommer att uppfyllas igen, fast i ännu större skala, genom Antikrist. Dessa profetior hittar vi främst i Daniels bok kapitel 8 och 11. 

Inlägget kan läsas på hemsidan "Jesus Kommer Snart:

Daniels bok och Antiochos IV och Antikrist

Alexander den store – Det stora hornet 

Dan 8:19-22 - Sedan sade han: ”Jag ska låta dig veta vad som ska ske vid slutet av vreden, för det syftar på den sista tiden. Baggen som du såg, han med de två hornen, är Mediens och Persiens kungar. Men den raggiga bocken är Greklands kung, och det stora hornet mellan hans ögon är den förste kungen. Men att det brast och att fyra andra uppstod i stället, det betyder att fyra riken ska uppstå av hans folk, men inte med samma kraft som hans.

Ängeln Gabriel kommer till Daniel för att uttyda den syn som han har fått av Herren. I synen ser Daniel en raggig bock med ett stort horn mellan ögonen, men hornet brister och ersätts av fyra andra horn.

Den raggiga bocken är en symbol för det grekiska riket, och det stora hornet mellan bockens ögon representerar Alexander den store, som blev den förste och mäktigaste kungen i det grekiska riket. Efter Alexanders död delades riket upp i fyra delar genom hans generaler, vilket innebär att den första delen av profetian gick i uppfyllelse

Antiochos IV och Antikrist

Dan 8: 23-26 - Vid slutet av deras välde, när syndarna har fyllt sitt mått, ska det uppstå en fräck och listig kung. Han ska bli stor i kraft, men inte genom egen styrka. Han ska orsaka ett fruktansvärt fördärv och lyckas med det han gör. Han ska fördärva mäktiga män och även det heliga folket. Genom sin list ska han lyckas med sitt svek. Han ska se sig själv som överlägsen och fördärva många mitt i deras trygghet. Ja, han ska resa sig mot furstarnas Furste, men han ska krossas utan hjälp av människohand. Synen om kvällar och morgnar som här har förkunnats är sann. Men du ska gömma synen, för den syftar på en avlägsen framtid.

Vid slutet av deras välde" syftar på de fyra riken som uppstod efter Alexander den stores död. I slutet av dessa riken skulle en "fräck och listig kung" uppstå. Den kungen som beskrivs här är Antiochos IV, som var en kung i det Seleukidiska riket – ett av de fyra riken som bildades efter Alexanders död. Det gick cirka 150 år från Alexanders död till Antiochos IV:s regeringstid (175 f.Kr.–164 f.Kr.). Därefter tog det romerska riket över och blev det följande världsriket.

När vi studerar profetiorna i Daniels bok, kapitel 8 och 11, ser vi att Antiochos IV är en tydlig förebild på "syndens människa", som kommer att träda fram under vedermödans tid. Det innebär att vi redan har sett en delvis uppfyllelse av profetian, men att en fullständig uppfyllelse fortfarande ligger i framtiden genom Antikrist.

Daniels bok kapitel 8

Daniel 8:9 - Från ett av dem kom ett litet horn som växte mycket, både mot söder och mot öster och mot det härliga landet.

Antiochos IV utökade sin makt och förde krig mot just Egypten i söder, Persien i öster och Israel, det härliga landet. Det Seleukidiska riket, som Antiochos kom ifrån, sträckte sig över stora delar av Mellanöstern, inklusive dagens Syrien, Irak, Iran och delar av Turkiet. Antikrist kommer på samma sätt att utgå från Mellanöstern, från den del där Antiochos hade sitt rike. Antikrist kan komma att utöka sin kontroll söderut mot Arabvärlden, österut mot Asien och sedan in i Israel. Uppenbarelseboken 13:7 säger att han "ska få makt över alla stammar och folk och språk och folkslag", men Daniel 11:40-45 antyder att han på ett särskilt sätt kommer att föra krig i Mellanöstern.

Daniel 8:25 - Genom sitt svek ska han lyckas, och han ska anse sig vara överlägsen. I sin hjärtas trygghet ska han fördärva många. Han ska stå emot furstarnas furste, men han ska krossas utan hjälp av människohand.

Antiochos IV kämpade mot Furstarnas furste genom att attackera Guds folk och templet. Han fick makt genom svek och manipulation och orsakade stort lidande bland judarna. Antikrist kommer att göra detsamma genom att på samma sätt stå emot Furstarnas furste (Jesus Kristus). Han kommer i Satans kraft med lögnens alla tecken och under, och med ondskans alla konster bedrar han dem som går förlorade. (Dan 8:25, Upp 13:7).

Daniel 8:11 - Ja, det växte ännu högre mot härföraren för hären, och det tog bort det dagliga offret och ställde upp förödelsens styggelse.

Antiochos IV vanhelgade templet och satte upp en avgudabild av Zeus, vilket kallas förödelsens styggelse (Dan 11:31). Han förföljde judarna och försökte utrota den judiska tron genom att förbjuda offer och tillbedjan av Israels Gud. Antikrist kommer att ta bort det dagliga offret och själv sätta sig på tronen i det tredje templet, för att göra sig själv till gud och kräva tillbedjan. Jesus varnade för denna händelse i Matteus 24:15. 

Daniel 8:24 - Hans makt ska bli mycket stor, men inte genom hans egen kraft. Han ska orsaka ett fruktansvärt fördärv och lyckas med det han gör. Han ska fördärva mäktiga män och även det heliga folket.

Antiochos IV regerade under en period av stor vedermöda för judarna. Han införde brutala förföljelser, avrättade dem som höll fast vid sin tro och försökte tvinga dem till avgudadyrkan. Antikrist kommer att orsaka en ännu större vedermöda för det judiska folket. Han kommer samtidigt att förfölja alla som inte underkastar sig honom och kommer att införa vilddjurets märke, där ingen kan köpa eller sälja utan det (Matt 24:21, Upp 13:16-17).

Daniel 8:25 - Han ska stå emot furstarnas furste, men han ska krossas utan hjälp av människohand.

Antiochos IV, dog ”utan människohand”. Historiska källor beskriver hur han drabbades av en plågsam sjukdom och dog i förnedring – ett tecken på Guds dom över honom. Antikrist kommer att möta samma öde. Han kommer att besegras ”utan människohand” av Jesus Kristus, vid hans återkomst. Hans makt ska tas ifrån honom, och han kommer att kastas i den brinnande sjön (2 Thess 2:8, Upp 19:20).

Daniels bok 11

På samma sätt som i kapitel 8 ser vi likheter mellan Antiochos och Antikrist i kapitel 11. 

I början av kapitlet får vi en detaljerad beskrivning av händelserna i Mellanöstern efter Daniels tid, särskilt konflikterna mellan det Ptolemaiska riket (Egypten) och Seleukiderriket (Syrien) efter Alexander den Stores död. Det beskrivs i kapitel 11:2–20, vilket är ett avsnitt som redan har uppfyllts. Men från vers 21 ändras fokuset och resten av kapitlet ger oss, precis som i kapitel 8, en profetia med en dubbel uppfyllelse som både syftar på Antiochos och på Antikrist i den yttersta tiden.

Daniel 11:21 I hans ställe ska en föraktlig man träda fram, han som ingen har gett kungavärdighet. Han kommer i hemlighet och tar makten genom list.

Antiochos IV tog makten genom att utnyttja en svag period efter den tidigare kungens död. Han var ingen rättmätig tronarvinge men lyckades att ta makten genom politiska intriger. Antikrist kommer också att stiga fram utan legitimitet, och kommer att ta makten genom svek och list. Han kommer att förföra världen för att ta sin position. (2 Tess 2:3-4, Upp 13:5-6).

Daniel 11:22 De väldiga härarna ska krossas och förintas, och den furste förbundets folk ska bli fördärvad.

Antiochos IV besegrade sina fiender i slag, och hans krig förde förödelse, särskilt mot Israel. Han angrep Guds folk och förstörde deras helgedom. Antikrist, som är den vita hästen i Upp kap 6, drar ut för att segra, och kommer att förgöra sina fiender och förfölja Guds folk (Upp 13:7, Matt 24:21).

Daniel 11:23-24 När förbundslöften slöts med honom ska han handla med list och vinna makt, även om de få inte kommer att bestå.

Antiochos IV ingick förbund med andra riken och använde diplomati för att stärka sin makt, men han bröt snart sina löften, särskilt med Egypten. Antikrist kommer att ingå ett ”förbund med de många” och kommer att använda diplomatiska manövrer för att vinna stöd, men han kommer att bryta dessa förbund och orsaka förödelse. Jesaja kallar detta ”ett förbund med döden” (Dan 9:27, Upp 6:2, Jes 28:15).

Daniel 11:25 Han ska gå fram med starka krafter och förstöra många. Han ska göra stor förödelse och driva människor till undergång.

Antiochos IV marscherade mot Egypten och andra riken med sina militära styrkor och skapade förödelse, särskilt i Israel. Antikrist kommer att orsaka stor förödelse och förföljelse på jorden, särskilt mot de heliga. Döden kommer att följa hans fotspår. Men medan Antiochos begränsades till Mellanöstern kommer Antikrist att erövra och föra krig globalt. (Matt 24:21, Upp 13:7).

Daniel 11:27 De två kungarna ska tala lögner vid samma bord, men de ska inte lyckas, ty slutet kommer i tid.

Antiochos IV ingick förbund med andra riken men kunde inte hålla sina löften, och hans intriger ledde till förödelse. Antikrist kommer att göra falska förbund och löften, men slutet för honom är bestämt, och hans makt kommer att krossas. Antikrist och den falske profeten kommer att kastas levande i den brinnande eldsjön (Upp 19:19-20).

Daniel 11:31 Han ska göra avskyvärda saker i helgedomen, han ska sätta upp förödelsens styggelse.

Antiochos IV satte upp en avgudabild av Zeus i det heliga templet i Jerusalem, vilket var en förödelse för Guds folk. Antikrist kommer att sätta sig i Guds tempel och kräva tillbedjan, vilket kallas för "förödelsens styggelse" (Matt 24:15, 2 Tess 2:4). Antiochos var med andra ord en förebild på vad Antikrist kommer att göra i framtiden – vanhelga Guds helgedom och kräva gudomlig tillbedjan.

Daniel 11:32 Han ska med sitt svek fördärva många, och de som handla ogudaktigt mot förbundet ska han vinna för sig.

Antiochos IV förföljde judarna och ledde många bort från Gud, och han lockade folk till avgudadyrkan. Antikrist kommer att förföra många genom svek och få människor att dyrka honom istället för Gud (Upp 13:8, 2 Tess 2:9-10).

Daniel 11:33-35 De visa bland folket ska undervisa många, men de ska falla... för att de ska renas.

De troende judarna led martyrdöden under Antiochos IV:s regeringstid, och genom deras lidande renades deras tro. Under Antikrist kommer de troende att genomgå svåra prövningar och lidande, och deras tro kommer att renas genom förföljelsen (Matt 24:21, Upp 7:14). Vedermödan har två syften: att döma nationerna, men också att rena Israel och få dem att välja mellan Antikrist och Messias.

Daniel 11:36 Kungen ska göra som han vill. Han ska upphöja sig och häva sig över alla gudar...

Antiochos IV upphöjde sig själv som en gud och hädade mot alla andra gudar, inklusive Gud. Det gjorde han bland annat genom att ta gudomliga titlar. Antikrist kommer att upphöja sig själv, sätta sig över alla gudar och kräva att folk dyrkar honom. Satan blir personifierad genom Antikrist och kommer att kräva tillbedjan. Detta är höjdpunkten av ondska – att en människa försöker ta Guds plats. (2 Tess 2:4, Upp 13:5-8).

Daniel 11:44 Men det ska komma rapporter från öster och norr som gör honom förskräckt, och han ska gå ut i stor vrede för att fördärva och förgöra många.

Antiochos IV mötte motstånd från romarna och andra riken, vilket gjorde honom förskräckt. Här finns det kopplingar till Antikrist och kungarna från öst. Upp 16:12 antyder att härar från öst kommer att dra ut mot Antikrist, vilket kan vara kopplat till denna profetia. I slutet av vedermödan, drar arméer från öst mot Antikrist, som blir desperat och startar ett avgörande krig.

Daniel 11:45 Han ska sätta sitt palats mellan havet och det heliga berget, men han ska gå under och ingen ska hjälpa honom.

Antiochos regerade från Antiochia i det Seleukidiska riket (i nuvarande Syrien), men han hade kontroll över Jerusalem som en del av sitt rike och försökte införa grekisk kultur och religion där. I mitten av vedermödan kommer Antikrist att invadera Jerusalem och göra det till sitt maktcentrum.

Avslutning 

I dessa kapitel får vi en mäktig inblick i Guds plan genom historien, där profetiska mönster upprepas och pekar på en framtida uppfyllelse. När församlingen lämnar denna jord kommer inget längre att stå i vägen för den sista och mest fräcka kungen. Han kommer på samma sätt med förförelse och makt, men han är begränsad av Gud till en bestämd tid och kommer att gå under genom Furstarnas Furste – Jesus Kristus!

Herren har allt under kontroll, även under vedermödans tid. Historien, som redan är skriven av Gud, är i Herrens händer, och allt kommer att fullbordas till punkt och pricka. Till sist kommer allt att bli underlagt Honom som allt tillhör – vår underbara Frälsare, Konung och Gud.

Mikael 

onsdag 19 mars 2025

År 2025 - Jubileumsår och 2000-års profetian

 


Det finns många tecken som tyder på att det här året kan vara något helt särskilt när det gäller ändetidens uppfyllande. Då tänker jag särskilt på uppryckandet, vårt saliga hopp och vedermödans början. 

När vi ser att dessa händelser närmar sig, blir det alltmer uppenbart att Herren har allt under kontroll, men också att Han har en bestämd tid för allting. Tidigare har även andra år stuckit ut, men det är också på det sättet att Herren uppenbarar bitvis och allt eftersom vi närmar oss tidens slut. Pusselbitarna faller på plats, och det som tidigare har varit dunkelt blir allt mer tydligt. Det här året är högintressant ur ett profetiskt perspektiv. 

Jesu återkomst till Israel på den tredje dagen

Hos 5:15 - Jag går min väg, jag återvänder till min boning tills de erkänner sin skuld och söker mitt ansikte. I nöden ska de vända sig till mig. Kom, låt oss vända om till Herren! För han har rivit oss, han ska också hela oss. Han har slagit oss, han ska också förbinda oss. Efter två dagar gör han oss levande igen, på tredje dagen låter han oss uppstå, så att vi får leva inför hans ansikte.

Jag har tidigare skrivit om detta men delar det här igen. Det kan nämligen vara så att Herren uppfyller sitt profetiska ord genom att bokstavligt talat vända tillbaka till Israel på den tredje dagen. Två dagar (2000 år) efter Herrens uppståndelse år 32.e.Kr. blir år 2032. Om vi sedan drar bort sju år, som är vedermödans tid, hamnar vi på år 2025. Men kan vi vara säkra på att Herren dog och uppstod just år 32 e.Kr.? Allt tar sin utgångspunkt i Daniels profetia i kapitel 9.

De 70 årsveckorna för Israel

Dan 9:24 – Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad.

Ängeln Gabriel är tydlig med att denna profetia berör och är specifik för Israels folk och Jerusalem. Sjuttio veckor utgör den profetiska tidsperiod som var förelagd Israel innan Herren skulle uppfylla dessa sex profetiska löften, som både gäller Israels frälsning och deras fulla upprättelse. Det är med andra ord en betydelsefull skiss över Israels historiska och profetiska tidslinje, som sträcker sig från den babyloniska fångenskapen till Kristi andra tillkommelse som Israels Messias.

Det profetiska tidsbegreppet

Det hebreiska ordet för vecka är shabua, som ordagrant betyder en vecka av sju, eller en ”sjua”. Sjuttio veckor innebär således sjuttio sjuor, vilket motsvarar en profetisk tid för Israel på 70 x 7 år, det vill säga 490 år. Det skulle alltså gå 490 år innan Herren skulle upprätta det utlovade Gudsriket för Israel.

Tre tidsperioder

Hela tidsperioden på 70 veckor är indelad i tre tidsperioder:

1. Först en period på 7 veckor (49 år).

2. Därefter en period på 62 veckor (434 år).

3. Slutligen en sista period på 1 vecka (7 år).

Det går 7 veckor (49 år) från det att Artaxerxes ger sin order till dess att Jerusalem blir återuppbyggt. Efter det går ytterligare 62 veckor (434 år) innan den Smorde Fursten dör på korset. När Jesus rider in i Jerusalem fullbordar han därmed den 69:e årsveckan i denna profetia.

Profetians början

Neh 1:3 – De sade till mig: "De som är kvar efter fångenskapen befinner sig i provinsen och de lider stor nöd och vanära. Och Jerusalems mur är nerbruten och dess portar nerbrända."

Dan 9:25 – Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor.

En viktig aspekt när vi talar om de 70 årsveckorna är att fastställa när denna profetia egentligen börjar.

Jerusalems mur var nerbruten, portarna var uppbrända och Nehemja sörjde, fastade och bad inför Herren. Nehemja, som då var munskänk hos kungen, bad om tillåtelse att resa till Jerusalem för att bygga upp staden igen. Det finns flera dekret (kungliga påbud) som skulle kunna markera början av denna profetia. Men det finns bara ett dekret i Gamla testamentet, efter den babyloniska fångenskapen, som specifikt handlar om återuppbyggnaden av Jerusalem. Detta påbud utfärdades av Artaxerxes i hans tjugonde regeringsår, i månaden Nisan år 445 f.Kr. (vilket enligt den julianska kalendern motsvarar mars 445 f.Kr.).

Den 69:e veckan fullbordas

Om vi räknar om de första 69 veckorna till år (69 x 7) får vi 483 år. Om vi sedan omräknar detta till dagar, där ett profetiskt år i Skriften är 360 dagar, får vi en total tidsperiod på 173 880 dagar. Denna period började vid Artaxerxes dekret i mars år 445 f.Kr. och avslutades på Palmsöndagen den 6 april 32 e.Kr., när Jesus red in i Jerusalem. Vi kan därmed konstatera att Herren dog och uppstod år 32 e.Kr.

Med utgångspunkt i profetian i Hosea blir år 2032 mycket intressant, då vi kan  förvänta oss att det är just då Jesus sätter sina fötter på Oljeberget. För Guds församling innebär detta en stark förhoppning om att år 2025 kan vara året då uppryckandet sker och den sista årsveckan tar sin början.

År 2025 – ett jubileumsår

3 Mos 25 - På försoningsdagen ska ni låta basunen ljuda över hela ert land…Var och en av er ska då återvända till sin arvedel och var och en av er ska återvända till sin släkt…Heligt ska det vara för er

I biblisk tradition var jubileumsåret ett år av förlåtelse av skulder, frigivning av slavar och återställande av land. Det här är alltså något som hände efter sju perioder av sju år och som då var det 50:e året. Ett jubelår står som en stark symbol på den dagen, så Herren kommer att befria oss från den här världen för att ta oss hem till sig. 

Och det finns flera saker som talar för att just året 2025 är ett jubelår. Sedan har vi flera utombibliska profetior, särskilt inom judendomen, som säger att Messias kommer att uppträda inom en sjuårsperiod efter ett jubelår. Esséernas kalender är till exempel en kalender som pekar på att år 25 e.Kr. var ett jubelår och därmed också 2025.

Esséernas kalender

Esséerna var en judisk religiös grupp från andra templets tid (cirka 2:a århundradet f.Kr. till 1:a århundradet e.Kr.). Deras kalender skiljde sig från den traditionella judiska månsolkalendern, som användes i templet i Jerusalem, och baserades istället på en strikt solkalender med 364 dagar. Den är mest känd från Dödahavsrullarna, som hittades i Qumran på 1900-talet. Den tros ha använts av esséerna och möjligen av andra judiska grupper som stod i opposition till det officiella prästerskapet i templet i Jerusalem.

Enligt esséernas 364-dagars solkalender skulle 2025 troligen vara ett jubelår om man följer deras system för att räkna jubileumsår. Esséerna följde en cykel på sju sabbatsår (Shmita), alltså 7 × 7 = 49 år. Det 50:e året var ett jubelår (Yovel), ett heligt år av frihet, återställande av egendom och vila för jorden (3 Mos 25:8–13). 

Om man på samma sätt tar utgångspunkt i kung Artaxerxes dekret om att återuppbygga Jerusalem (Esra 7:7) hände i ett jubelår, så hamnar vi på dels på år 1975 och sedan 2025. Går vi tillbaka i tiden blir år 25 e.Kr. på samma sätt ett jubelår.

Jesu uppfyllande av jubelåret

Luk 4:18 - Herrens Ande är över mig, för han har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig att utropa frihet för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.

Om 25 e.Kr. var ett jubileumsår kan det betyda att Jesus predikade i perioden efter ett jubelår. Men när Herren proklamerade ”ett nådens år från Herren” kan det betyda att Herren själv deklarerade ett andligt jubelår, oberoende av kalendern, vilket kan betyda att Jesus såg sin tjänst som den sanna uppfyllelsen av jubelåret, där han "frigav fångna" och "förkunnade frihet", även om jubelåret hände ett par år tidigare. Jesus är vårt andliga jubelår som erbjuder frihet och frälsning för människan. 

Utombibliska profetior

Det finns också utombibliska profetior som talar om att Messias kan komma under eller efter ett jubileumsår. Inom judendomen har vissa traditioner och texter kopplat Messias ankomst till specifika tidsperioder, inklusive jubileumsår.

Dödahavsrullarna (Esséerna och jubileumsåret)

Dödahavsrullarna, särskilt 11QMelkisedek-rullen, nämner en himmelsk befrielsegestalt vid namn Melkisedek, som beskrivs som en domare och försonare i samband med ett jubileumsår. Melkisedek-rullen (11Q13) säger:

"I det sista jubileet ska Melkisedek komma som en himmelsk befrielsefigur och förlåta synder."

Talmud (Sanhedrin 97a-b) – "Messias kommer i en sjuårsperiod"

I den judiska Talmud (Sanhedrin 97a-b) finns en tradition som säger:

"Världen kommer att bestå i 6000 år, och i den sista tiden kommer Messias att komma under en sjuårsperiod."

Denna sjuårsperiod kallas "Messias vecka" och kan liknas vid Daniels 70:e årsvecka (Dan 9:27). 

Zohar (kabbalistisk text, 1200-talet) – Messias efter en 50-årscykel

Den kabbalistiska texten Zohar uttrycker en idé om att en slutlig befrielse kan komma efter en 50-årscykel:

"Vid slutet av en 50-årscykel ska den slutliga befrielsen komma."

Avslutning  

Om 2025 markerar början på en sjuårsperiod kan 2032 vara det år då Jesus återvänder till Israel – exakt sju år efter ett jubileumsår och precis 2000 år efter sin uppståndelse. Då blir löftet "efter två dagar och på tredje dagen" uppfyllt. 

Vi ser samma mönster vid Herrens korsfästelse. Herren dog sju år efter ett jubileumsår, efter att han hade verkat bland Israels barn under den efterföljande årsveckan. På samma sätt kan det vara så att Herren hämtar sin församling på ett jubileumsår, för att sedan verka bland det judiska folket under en sjuårsperiod och därefter komma tillbaka. Första gången gav Herren sitt liv och uppstod; andra gången kommer Herren tillbaka.

Vi lever i profetiska tider.

Jesus kommer snart

Mikael