Kära Syskon,
Jag skriver oftast mina inlägg själv, men ibland
hittar man texter som förklarar så bra, att man faktiskt bara kan hänvisa till
dem. Jag vill gärna dela ett sådant inlägg, som är skrivet av Lars
Enarson. Normalt, så brukar jag peka på Pingst eller Shavuot, som den högtid
som står starkast som förebild på uppryckandet. Men nu närmar vi oss
Basunhögtiden, och som jag förstår det, faller omkring den 25–27 september i
år. Jag har delat detta inlägg tidigare, men vill gärna dela det igen, så det
ger en bra bild av denna högtid och hur den är en skuggbild och har fantastiska
referenser på själva uppryckandet. Så om Herren fullbordar sin återkomst genom
högtider, så gör vi även klokt i att även titta närmare på denna.
Här delar jag utdrag av Lars Enarsons tankar om just Basunhögtiden. Det kan läsas i sin helhet på hemsidan som jag länkar till:
Basunhögtiden
”De fyra första av de årliga högtiderna på HERRENS
kalender, de som kallas för vårhögtiderna, är alla kopplade till varandra och
fullbordades av Jesus när han kom första gången. Dessa högtider har därför, med
vissa förändringar, upptagits av kyrkan i form av den kristna påsken och
pingsten.
De fyra återstående högtiderna, kallas för
hösthögtiderna och inträffar alla i tät följd i den sjunde månaden på Bibelns
kalender. De kommer att fullbordas i samband med Jesus återkomst. Eftersom
kyrkan mer eller mindre har pensionerat Mose har detta lett till en närmast
total okunskap bland kristna om dessa högtider och dess betydelser. Det säger
sig självt att detta har bidragit till mycket av profetisk blindhet. Vi har
gått miste om en av de viktigaste källorna som Gud har givit oss angående
Messias återkomst.
Den första av hösthögtiderna heter basunhögtiden. Vi läser om denna högtid:
"HERREN talade till Mose. Han sade: Säg till Israels barn: I sjunde
månaden, på första dagen i månaden, skall ni hålla sabbatsvila, en minneshögtid
med basunklang, en helig sammankomst. Inget arbete skall ni då utföra, och ni
skall offra eldsoffer åt HERREN." (3 Mos. 23:23-25)
Basunhögtiden firas som en vilodag, en Sabbat, då man blåser i shofar.
Varför det? Paulus förklarar i Kolosserbrevet 2:16-17 att Herrens högtider är
"en skugga av det kommande." Att man blåser i
shofar under Basunhögtiden betyder att det är en skugga som pekar fram emot den
basun som ska ljuda vid Messias återkomst,
"Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun,
då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i
Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland
moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid
vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord." (1
Tess. 4:16-18)
Inom kyrkan finns som sagt i prinicip ingen tradition
angående basunhögtiden. När man däremot studerar vad de judiska rabbinerna lär
om Basunhögtiden, så förbluffas man dock över hur exakt det överensstämmer med
vad Apostlarna skriver om Jeshuas återkomst i det nya förbundets skrifter. Det
är nästan ofattbart hur väl det stämmer. Bibeln är i sanning EN bok med ETT
budskap från pärm till pärm. Här är några saker som rabbinerna lär ut om
Basunhögtiden.
1. Basunhögtiden kallas först och
främst för Yom Teruah, vilket kan översättas med "Den uppväckande
trumpetstötens dag". Paulus förklarar " Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun,
då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i
Kristus Jesus uppstå." Denna högtid pekar fram emot den första
uppståndelsen vid Messias ankomst. Vilken basunstötens dag det kommer att
bli!
2. För det andra kallas
Basunhögtiden för Yom HaKeseh, "Den dolda dagen." Anledningen till
detta är att den är den enda högtid som firas på den första dagen i en månad.
Bibliska månader börjar alltid vid nymåne. I forna tider fanns det väktare som
spanade mot himmelen efter den första skymten av nymånen. Man var inte säker på
när det skulle inträffa. Jeshua sade om den dag då Han skulle komma, "Men om den dagen eller stunden vet ingen något, inte himlens
änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern… Var därför vaksamma. Ty ni vet inte
vilken dag er Herre kommer." (Matt 24:36,42) Detta är i princip
samma sak som att säga att han kommer på basunhögtiden, den enda högtid som man
inte vet i förväg vilken dag den inträffar.
3. För det tredje kallas
Basunhögtiden för den Sista Basunen. Paulus skriver i 1:a Korinterbrevet
15:51-52, "Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte
alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den
sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga,
och vi skall förvandlas."
Högtiden kallas för den sista basunen, eller den sista shofaren, av två skäl.
För det första på grund av att shofaren blåses i synagogorna varje morgon under
den sjätte månaden för att väcka upp folk och göra dem förberedda inför den
sista stora shofaren som blåses under Basunhögtiden. Man blåser sedan inte mer
i shofar igen förrän på Försoningsdagen.
För det andra lär rabbinerna att det bara finns två tillfällen i Skriften när
Herren själv blåser i shofar. Första gången var på Sinai under Shavuot då Toran
gavs. Den andra och sista gången blir när Messias kommer enligt Sakarja
9:14-15, "Ja, HERREN skall uppenbara sig över dem och
som en blixt skall hans pil fara ut. Herren, HERREN skall blåsa i hornet, och
med söderns stormar skall han dra fram. HERREN Sebaot skall beskydda dem"
4. För det fjärde kallas
Basunhögtiden för Messias bröllop. Det är slutfasen i bröllopsceremonin som
kallas "Lakach" och infaller när Brudgummen tar oss till sin sida,
för att vi ska få vara med honom för alltid. Vi vet att detta också är i linje
med Nya Förbundets skrivna ord. "Och om jag än går och bereder
plats åt er, skall jag komma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag
är." (Joh. 14:3) Alla hösthögtiderna är förknippade med Herrens
återkomst. Med början vid Lövhyddohögtiden kommer vi att fira Lammets
bröllopsmåltid i tusen år i Jerusalem.
5. För det femte kallas
Basunhögtiden för Yom HaDin, "Domens dag." Paulus säger i
Apostlagärningarna 17:31, "Ty han har fastställt en dag då
han skall döma världen med rättfärdighet genom den man som han har bestämt till
det." Vidare förklarar han i 2:a Tess 1:5-8, "Allt detta är ett bevis på Guds rättvisa dom, att ni skall anses
värdiga Guds rike som ni lider för. Gud är rättfärdig: han vedergäller dem med
lidande som plågat er och ger åt er som blir plågade lindring tillsammans med
oss. Och det sker när Herren Jeshua kommer från himlen och uppenbarar sig med
sina mäktiga änglar, i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud
och dem som inte lyder vår Herre Jeshuas evangelium."
6. För det sjätte kallas
Basunhögtiden för Yom HaZikaron, "Åminnelsens dag." Vi behöver
kontinuerligt påminna oss om den fantastiska dag då Messias kommer tillbaka.
Paulus skrev "Trösta därför varandra med dessa ord."
Vi behöver komma ihåg "det saliga hoppet, att vår
store Gud och Frälsare Jeshua Messias skall träda fram i härlighet."
(Tit 2:13) och glädjas i detta hopp. Det blir en dag olik alla andra dagar, Sak
14:6-7. Petrus skrev, "Då nu allt detta går mot sin
upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar
på Guds dag och påskyndar dess ankomst - den dag som får himlar att upplösas i
eld och himlakroppar att smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där
rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte. Därför, mina älskade,
eftersom ni väntar på detta, gör allt ni kan för att leva i frid, rena och
oförvitliga inför honom." (2 Pet. 3:14)
7. För det sjunde kallas
Basunhögtiden för Rosh Hashanah som betyder "årets huvud" eller
"årets begynnelse." Även om det bibliska nyåret infaller på våren och
motsvaras av uttåget ur Egypten och vår nya födelse, så förknippas också
Basunhögtiden med en ny begynnelse och firas därför idag som det judiska
nyåret. Traditionellt var det då som Adam skapades, och enligt många bibliska
tecken är det också då som den siste Adam, Yesuha, föddes, se vår artikel
"När föddes Messias?" på www.thewatchman.org
En ny begynnelse
Framförallt kommer det förvisso att bli en helt ny begynnelse när Messias återvänder under denna högtid. Så Basunhögtiden är en dag av ny begynnelse och förnyelse. Den utgör inledningen till de avslutande tio dagarna av omvändelse, som leder fram till Försoningsdagen.
Slutet på frälsningshistorien är att "jorden skall vara full av HERRENS
kunskap, liksom vattnet täcker havet." (Jes. 11:9) Antikrist kommer inte att vinna,
utan det blir Messias som gör det. Bibeln slutar inte i himmelen.
Uppenbarelseboken slutar med att himmelen kommer ned till jorden! "Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som
är smyckad för sin brudgum. Och jag hörde en stark röst från tronen säga:
"Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de
skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem. … Och folken skall
vandra i dess ljus, och jordens kungar skall föra in sin härlighet i den." (Upp. 21:2-3,24)
Ängeln Gabriel sa till Mirjam (Maria): "Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över
Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut." (Luk. 1:32-33) David hade
ingen tron i himlen. Den fanns i Jerusalem. Det är till Jerusalem som Jeshua
återvänder. Han säger i Matt. 19:28, "Amen säger jag er: Vid
pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt
mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar." Det står i Uppenbarelseboken
11:15: "Den sjunde ängeln blåste i sin basun. Då hördes i himlen starka
röster som sade: 'Herraväldet över världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han
skall vara konung i evigheternas evigheter.'"
Vilket fantastiskt hopp vi har!
Källa: http://www.bibelskolan.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=5878&Itemid=1119
Avslutning
Basunhögtiden närmar
sig, och det är en högtid som både pekar på bröllop och välsignelse, men också
om domstider som kommer att få sin början vid den sista basunens ljud. Högtiden
står också för en ny början – som pekar på en ny början för Guds folk. Vi som
bidar efter Herrens återkomst, väntar på denna nya dag, där allt blir nytt, där
ingenting någonsin blir det samma igen. Kanske blir det här i oktober, att vi
får nåd och lov till att höra ”den sista basunens ljud”, som betyder att vi har
nått vårt mål – vår jordiska kropps förvandling.
Jesus kommer snart!