måndag 11 augusti 2025

Basunhögtiden – en ny början för Guds folk

 


3 Mos 23:23-25 - Herren talade till Mose: "Säg till Israels barn: I sjunde månaden, på första dagen i månaden, ska ni hålla sabbatsvila, ett minnesfirande med basunljud, en helig sammankomst. Inget arbete ska ni då utföra, och ni ska offra eldsoffer åt Herren.

4 Mosebok 29:1 - På första dagen i den sjunde månaden ska ni hålla en helig sammankomst, och ni ska inte utföra något arbete. Det ska vara en dag då man ljuder i trumpeter.

Vi närmar oss basunhögtiden som börjar på kvällen den 22 september och pågår fram till onsdagskvällen den 24 september.

Rosh Hashana, eller basunhögtiden, är en högtid som på ett starkt sätt symboliserar uppryckandet, som gör att många troende förväntar sig att det är just vid det tidpunkt då Herren kommer att hämta sina barn till sig. Det betyder att denna högtid är mycket mer än bara en judisk tradition, det kan vara en andlig och profetisk signal till oss som tillhör Guds folk, om något större som väntar.

Herrens högtider

I 3 Mosebok 23 instiftar och ger Gud sina högtider till det judiska folket. Det är viktigt att förstå att dessa inte bara är ”judiska helgdagar”, utan Herrens högtider. Det hebreiska ordet för högtider är ”moedim”, vilket betyder ”utvalda tidpunkter”. Det vill säga att det är utvalda tidpunkter, där Herren handlar med sitt folk. Vi kan se att alla dessa Herrens högtider är profetiska skuggbilder som pekar fram på Jesus och Guds frälsningsplan med människan.

Vi kan se att några av dessa högtider redan har uppfyllts, men också att några återstår. Här är kort genomgång av dem som båda är uppfyllda och dem som återstår:

Påsken – Jesu död

3 Mos 23:4–5 - Detta är Herrens högtider, de heliga sammankomster ni skall utlysa på bestämda tider. I första månaden, på fjortonde dagen i månaden, vid skymningen, är Herrens påsk.” (Joh 19:16–37, 1 Kor 15:1–4)

Profetisk uppfyllelse: Jesus, Guds Lamm, dog på exakt samma dag som påsklammet slaktades.

De osyrade brödens högtid – Jesu begravning

3 Mos 23:6–8 - Och på femtonde dagen i samma månad är Herrens högtid med det osyrade brödet...” (Joh 19:38–42, 1 Kor 15:1–4)

Profetisk uppfyllelse: Jesus begravdes under högtiden. Herren är det osyrade brödet utan synd.

Förstlingskördens högtid – Jesu uppståndelse

3 Mos 23:9–14 - När ni kommer in i landet ... skall ni föra den första kärven av er skörd till prästen. (Matt 27:52–53, 1 Kor 15:1–4, 20–23)

Profetisk uppfyllelse: Jesus uppstod som den första frukten av de som ska uppstå, ett löfte om vår kommande uppståndelse.

Pingsthögtiden (Shavuot) – Den helige Andes utgjutelse

3 Mos 23:15–22 - Från dagen efter sabbaten ... skall ni räkna sju hela veckor. (Apg 2:1–18)

Profetisk uppfyllelse: Den helige Ande föll på pingstdagen, exakt 50 dagar efter förstlingskärven, som förutsagt. Församlingen föddes.

Kommande uppfyllelser (Jesu andra ankomst)

Basunhögtiden – Uppryckandet?

3 Mos 23:23–25 - I sjunde månaden, på första dagen i månaden, skall ni hålla sabbatsvila, ett minnesfirande med basunljud...” (1 Tess 4:13–17, 1 Kor 15:51–58, Joh 14:1–3, Upp 4:1, m.fl.)

Profetisk innebörd: Kommer Jesus att uppfylla denna högtid genom att hämta sin brud vid ”den sista basunen” och Guds folk rycks upp för att möta honom i skyn?

Försoningsdagen – Jesu återkomst till jorden

3 Mos 23:26–32 - På tionde dagen i samma sjunde månad är det Försoningsdagen. Då skall ni hålla en helig sammankomst. (Matt 24:29–31, Upp 19:11–21, Sak 14:1–5, Dan 7:13–14)

Profetisk innebörd: Jesus återvänder till jorden som domare och konung. Israel ropar på sin Messias och blir frälst (Sak 12:10, Rom 11:26).

Det är 7 dagar mellan Basunhögtiden (Rosh Hashanah) och Försoningsdagen (Yom Kippur), som kan symbolisera 7 profetiska år (vedermödan), innan Herren sätter sina fötter på Oljeberget för att frälsa sitt folk och döma hednafolken.

Lövhyddohögtiden – Början på Tusenårsriket

3 Mos 23:33–44 - På femtonde dagen i samma sjunde månad är det Herrens högtid med lövhyddor.. (Upp 20:1–6, Sak 14:16–21)

Profetisk innebörd: Jesus sätter sin tron och upprättar Gudsriket på jorden. Herren regerar från Jerusalem i 1000 år. (Sak 14:16).

Vid Nymåne

Något intressant är att Rosh Hashanah är den enda judiska högtiden som infaller vid en nymåne, vilket gör den helt unik. Rosh Hashanah sker alltid den första dagen i den sjunde månaden (3 Mos 23:24). Det kan vara på det sättet, att just fullmåne på ett särskilt sätt är knutet till Israel, men en nymåne är knuten till församlingen.

Nymånen, liksom församlingens uppryckande, symboliserar något som först är dolt för världen men som senare blir uppenbart. Guds församling kommer att uppryckas före vedermödan, där vi är dolda och borta från den här världen. Herren avslöjar och visar först sin brud efter den himmelska bröllpsfesten. Det här ser vi även i den judiska bröllopstraditionen, där bruden var dold för gästerna i sju dagar innan brudgummen "avslöjade" och visade henne. Vid nymåne blåser man också i shofarer, vilket är en bild på den sista basunen, som ljuder när Herren hämtar sin församling.

Fullmånen lyser däremot fullt ut på natthimlen, precis som Jesus kommer fullt synlig vid sin ankomst. Jesu återkomst till Israel är inget dolt som senare ska uppenbaras – alla ögon ska se honom, och han kommer i full makt, i all sin härlighet och auktoritet.

Rosh Hashanah - En högtid med himmelska paralleller

Det hebreiska namnet Yom Teruah betyder bokstavligen ”dagen för trumpetstötar” eller ”dagen för ett högt rop.” Det är inte vilken trumpet som helst, det är shofaren, det böjda vädurshornet som ljuder likt en kunglig proklamation. Det här kan jämföras med 1 Kor 15:52 där Paulus talar om ”den sista basunen”, ett uttryck som kan har direkt koppling till denna högtid.

"Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas."

De sju profetiska titlarna

I judisk tradition har Basunhögtiden flera benämningar som har en profetisk innebörd:

Yom Teruah – Den uppväckande trumpetstötens dag
Denna dag väcker oss ur andlig sömn. Den påminner oss om att hålla oss vakna, vaksamma och beredda. Jesu egna ord i Matt 24:42 får nytt liv: ”Var därför vakna, ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer.”

Yom HaKeseh – Den dolda dagen
Månen är försvunnen i mörker denna dag, och man skådar efter en ny måne. Därför vet ingen exakt när högtiden börjar. Detta ger ny mening till Jesu ord: ”Men den dagen eller stunden vet ingen” (Matt 24:36). Basunhögtiden är den enda högtiden som startar på ett dolt sätt, en bild på ett plötsligt uppryckande och församlingens borttagande.

Den sista basunen
I 1 Kor 15:51–52 talar Paulus om att vi ska förvandlas ”i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud.” Basunhögtiden är känd för att avslutas med Tekiah Gedolah – en lång, utdragen shofar-stöt som symboliserar just denna ”sista basun.”

Messias bröllopsdag
I judisk sed sker brudgummens återkomst oväntat, med ett basunljud, för att hämta sin brud. Jesu liknelser (Matt 25) och Johannes evangelium 14:1–3 blir ännu mer levande i detta ljus. Basunhögtiden pekar fram mot vårt kommande bröllop i himlen. Det är Lammets bröllop, där han återförenas med sin utvalda brud.

Yom HaDin – Domens dag
Medan världen firar nyår, säger traditionen att det är den dag då domens böcker öppnas. Det pekar på den kommande domen efter uppryckandet. Vedermödan är en tid då människan måste rannsaka sitt hjärta och omvända sig till Herren för att finna frälsning.

Yom HaZikaron – Påminnelsens dag
Shofaren påminner Guds folk om Hans trofasthet, förbund och löften. Det är en dag då vi minns vad Gud har gjort och vad Han har lovat att göra. Som Paulus skriver: ”Trösta därför varandra med dessa ord.” (1 Tess 4:18)

Rosh Hashanah – Årets huvud/början
Om Herren hämtar sitt folk under denna högtid börjar verkligen ett nytt år, en ny tid och ett nytt liv för Guds folk! Då uppfylls orden i Upp 21:5: ”Se, jag gör allting nytt.”

Avslutning

Basunhögtiden firas som en vilodag, en Sabbat, då man blåser i shofar. Paulus förklarar i Kolosserbrevet 2:16-17 att Herrens högtider är "en skugga av det kommande." Att man blåser i shofar under Basunhögtiden betyder att det är en skugga som pekar fram emot den basun som ska ljuda vid Messias återkomst.

Basunhögtiden är en kallelse till omvändelse, helgelse och förväntan. Den är som en profetisk väckarklocka som påminner oss om att tiden är kort, att Jesu återkomst är nära! Samtidigt är detta en högtid full av hopp. Det är inte en dag för fruktan för den som tillhör Jesus, utan en dag av tröst, glädje och förväntan. Vi vet att vi inte är bestämda till vrede, utan till frälsning genom vår Herre Jesus Kristus (1 Tess 5:9).

Maranatha!

Mikael