Jag
har tidigare delat detta inlägget, men nu närmar sig högtiden Rosh Hashanah,
som i år är den 7-8 oktober. Om man tittar i vår kalender, så infann sig Rosh
Hahanah den 6 september i år, men om man tar utgångspunkt i månkalendern och equinox,
som är avgörande för en judisk kalender när ett år börjar, så var den första
dagen på året den 14 april i år i stället för mars, och det gör att även Rosh
Hashanah är flyttad en månad framåt.
Jag
skriver oftast mina inlägg själv, men ibland hittar man texter som förklarar så
bra, att man faktiskt bara kan hänvisa till dem. Jag vill gärna dela ett sådant
inlägg, som är skrivet av Lars Enarson.
Normalt, så brukar jag peka på Pingst eller Shavout, som den högtid som står
starkast som förebild på uppryckandet. Men nu närmar vi oss Basunhögtiden, och som
jeg förstår det, faller omkring den 7-8 oktober i år.
Även
den högtiden är en skuggbild och har fantastiska referenser på själva
uppryckandet. Så om Herren fullbordar sin återkomst genom högtider, så gör vi
även klokt i att även titta närmare på denna. Här delar jag Lars Enarsons
tankar om just Basunhögtiden:
Basunhögtiden
”De
fyra första av de årliga högtiderna på HERRENS kalender, de som kallas för
vårhögtiderna, är alla kopplade till varandra och fullbordades av Jesus när han
kom första gången. Dessa högtider har därför, med vissa förändringar, upptagits
av kyrkan i form av den kristna påsken och pingsten.
De
fyra återstående högtiderna, kallas för hösthögtiderna och inträffar alla i tät
följd i den sjunde månaden på Bibelns kalender. De kommer att fullbordas i
samband med Jesus återkomst. Eftersom kyrkan mer eller mindre har pensionerat
Mose har detta lett till en närmast total okunskap bland kristna om dessa
högtider och dess betydelser. Det säger sig självt att detta har bidragit till
mycket av profetisk blindhet. Vi har gått miste om en av de viktigaste källorna
som Gud har givit oss angående Messias återkomst.
Den första av hösthögtiderna heter basunhögtiden. Vi
läser om denna högtid: "HERREN talade till Mose. Han
sade: Säg till Israels barn: I sjunde månaden, på första dagen i månaden, skall
ni hålla sabbatsvila, en minneshögtid med basunklang, en helig sammankomst.
Inget arbete skall ni då utföra, och ni skall offra eldsoffer åt HERREN."
(3 Mos. 23:23-25)
Basunhögtiden firas som en vilodag, en Sabbat, då man
blåser i shofar. Varför det? Paulus förklarar i Kolosserbrevet 2:16-17 att
Herrens högtider är "en skugga av det kommande."
Att man blåser i shofar under Basunhögtiden betyder att det är en skugga som
pekar fram emot den basun som ska ljuda vid Messias återkomst,
"Ty när en befallning ljuder, en
ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen.
Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever
och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i
rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med
dessa ord." (1 Tess. 4:16-18)
Inom
kyrkan finns som sagt i prinicip ingen tradition angående basunhögtiden. När
man däremot studerar vad de judiska rabbinerna lär om Basunhögtiden, så
förbluffas man dock över hur exakt det överensstämmer med vad Apostlarna
skriver om Jeshuas återkomst i det nya förbundets skrifter. Det är nästan
ofattbart hur väl det stämmer. Bibeln är i sanning EN bok med ETT budskap från
pärm till pärm. Här är några saker som rabbinerna lär ut om Basunhögtiden.
1. Basunhögtiden
kallas först och främst för Yom Teruah, vilket kan översättas med "Den
uppväckande trumpetstötens dag". Paulus förklarar " Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun,
då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i
Kristus Jesus uppstå." Denna högtid pekar fram emot den första
uppståndelsen vid Messias ankomst. Vilken basunstötens dag det kommer att
bli!
2. För
det andra kallas Basunhögtiden för Yom HaKeseh, "Den dolda dagen."
Anledningen till detta är att den är den enda högtid som firas på den första dagen
i en månad. Bibliska månader börjar alltid vid nymåne. I forna tider fanns det
väktare som spanade mot himmelen efter den första skymten av nymånen. Man var
inte säker på när det skulle inträffa. Jeshua sade om den dag då Han skulle
komma, "Men om den dagen eller stunden vet ingen något, inte himlens
änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern… Var därför vaksamma. Ty ni vet inte
vilken dag er Herre kommer." (Matt 24:36,42) Detta är i princip
samma sak som att säga att han kommer på basunhögtiden, den enda högtid som man
inte vet i förväg vilken dag den inträffar.
3. För
det tredje kallas Basunhögtiden för den Sista Basunen. Paulus skriver i 1:a
Korinterbrevet 15:51-52, "Se, jag säger er en hemlighet:
Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett
ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda
skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas."
Högtiden kallas för den sista basunen, eller den sista shofaren, av två skäl.
För det första på grund av att shofaren blåses i synagogorna varje morgon under
den sjätte månaden för att väcka upp folk och göra dem förberedda inför den
sista stora shofaren som blåses under Basunhögtiden. Man blåser sedan inte mer
i shofar igen förrän på Försoningsdagen.
För det andra lär rabbinerna att det bara finns två tillfällen i Skriften när
Herren själv blåser i shofar. Första gången var på Sinai under Shavuot då Toran
gavs. Den andra och sista gången blir när Messias kommer enligt Sakarja
9:14-15, "Ja, HERREN skall uppenbara sig över dem och
som en blixt skall hans pil fara ut. Herren, HERREN skall blåsa i hornet, och
med söderns stormar skall han dra fram. HERREN Sebaot skall beskydda dem"
4. För
det fjärde kallas Basunhögtiden för Messias bröllop. Det är slutfasen i bröllopsceremonin
som kallas "Lakach" och infaller när Brudgummen tar oss till sin
sida, för att vi ska få vara med honom för alltid. Vi vet att detta också är i
linje med Nya Förbundets skrivna ord. "Och om jag än går och bereder
plats åt er, skall jag komma
tillbaka och ta er till mig, för att ni skall
vara där jag är." (Joh. 14:3) Alla
hösthögtiderna är förknippade med Herrens återkomst. Med början vid
Lövhyddohögtiden kommer vi att fira Lammets bröllopsmåltid i tusen år i
Jerusalem.
5. För
det femte kallas Basunhögtiden för Yom HaDin, "Domens dag." Paulus
säger i Apostlagärningarna 17:31, "Ty han har fastställt en dag då
han skall döma världen med rättfärdighet genom den man som han har bestämt till
det." Vidare förklarar han i 2:a Tess 1:5-8, "Allt detta är ett bevis på Guds rättvisa dom, att ni skall anses
värdiga Guds rike som ni lider för. Gud är rättfärdig: han vedergäller dem med
lidande som plågat er och ger åt er som blir plågade lindring tillsammans med
oss. Och det sker när Herren Jeshua kommer från himlen och uppenbarar sig med
sina mäktiga änglar, i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud
och dem som inte lyder vår Herre Jeshuas evangelium."
De domar som kommer att utgjutas över jorden, när Jeshua kommer tillbaka, ska
inte förväxlas med den stora vedermödan, som är Satans vrede mot Guds folk. Om
vi har det rätt ställt med Gud kommer vi definitivt att komma undan Hans vrede,
men vi har aldrig fått löfte om att komma undan förföljelse och vedermöda från
djävulen. Gud har gett oss vad vi behöver för att vi ska kunna gå stärkta genom
detta och bli övervinnare. Många förväxlar Guds vrede med Satans vrede, men det
ska vi inte göra.
6. För
det sjätte kallas Basunhögtiden för Yom HaZikaron, "Åminnelsens dag."
Vi behöver kontinuerligt påminna oss om den fantastiska dag då Messias kommer
tillbaka. Paulus skrev "Trösta därför varandra med
dessa ord." Vi behöver komma ihåg "det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jeshua Messias
skall träda fram i härlighet." (Tit 2:13) och glädjas i detta
hopp. Det blir en dag olik alla andra dagar, Sak 14:6-7. Petrus skrev, "Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och
gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar
dess ankomst - den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att
smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi
på efter hans löfte. Därför, mina älskade, eftersom ni väntar på detta, gör
allt ni kan för att leva i frid, rena och oförvitliga inför honom." (2
Pet. 3:14)
7. För
det sjunde kallas Basunhögtiden för Rosh Hashanah som betyder "årets
huvud" eller "årets begynnelse." Även om det bibliska nyåret
infaller på våren och motsvaras av uttåget ur Egypten och vår nya födelse, så förknippas
också Basunhögtiden med en ny begynnelse och firas därför idag som det judiska
nyåret. Traditionellt var det då som Adam skapades, och enligt många bibliska
tecken är det också då som den siste Adam, Yesuha, föddes, se vår artikel
"När föddes Messias?" på www.thewatchman.org
En ny begynnelse
Framförallt
kommer det förvisso att bli en helt ny begynnelse när Messias återvänder under
denna högtid. Så Basunhögtiden är en dag av ny begynnelse och förnyelse. Den
utgör inledningen till de avslutande tio dagarna av omvändelse, som leder fram
till Försoningsdagen.
Vi
behöver ta till oss de bibliska lärdomar som Gud har givit oss genom sina
högtider. På grund av mycken felaktig undervisning om uppryckandet, vilket har
förorsakat mer fruktan än tro, och en osund flykt- och nederlagsmentalitet i
stället för segervisshet, är många kristna idag inte särskilt intresserade av
att höra om Herrens återkomst. Det är dags att återupprätta det bibliska
hoppet.
Slutet på frälsningshistorien är att "jorden skall
vara full av HERRENS kunskap, liksom vattnet täcker havet."
(Jes. 11:9) Antikrist kommer inte att vinna, utan det blir Messias som gör det.
Bibeln slutar inte i himmelen. Uppenbarelseboken slutar med att himmelen kommer
ned till jorden! "Och jag såg den heliga staden, det nya
Jerusalem, komma ner från himlen,
från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum. Och jag hörde en
stark röst från tronen säga: "Se, nu
står Guds tabernakel bland människorna,
och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara
hos dem. … Och folken skall vandra i dess ljus, och jordens kungar skall föra
in sin härlighet i den." (Upp. 21:2-3,24)
Ängeln Gabriel sa till Mirjam (Maria): "Herren Gud skall ge honom hans
fader Davids tron. Han skall vara
konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut."
(Luk. 1:32-33) David hade ingen tron i himlen. Den fanns i Jerusalem. Det är
till Jerusalem som Jeshua återvänder. Han säger i Matt. 19:28, "Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när
Människosonen sätter sig på sin härlighets tron,
då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv
stammar." Det står i Uppenbarelseboken 11:15: "Den sjunde ängeln blåste i sin basun. Då hördes i himlen starka
röster som sade: 'Herraväldet över
världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han skall vara konung i
evigheternas evigheter.'"
Vilket
fantastiskt hopp vi har!
Källa: http://www.bibelskolan.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=5878&Itemid=1119
Avslutning
Basunhögtiden
närmar sig, och det är en högtid som både pekar på bröllop och välsignelse, men
också om domstider som kommer att få sin början vid den sista basunens ljud.
Högtiden står också för en ny början – som pekar på en ny början för Guds folk.
Vi som bidar efter Herrens återkomst, väntar på denna nya dag, där allt blir
nytt, där ingenting någonsin blir det samma igen. Kanske blir det här i oktober, att vi får nåd och lov till att höra ”den sista basunens ljud”, som
betyder att vi har nått vårt mål – vår jordiska kropps förvandling.
Jesus
kommer snart!