onsdag 28 mars 2018

En välsignad påsk i Herrens närhet


Jes 53: 3 - Föraktat var han och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med krankhet; han var såsom en, för vilken man skyler sitt ansikte, så föraktat, att vi höll honom för intet.

Han var naglad fast till korset, och han hängde fullständigt naken och blottad, mitt i mellan himmel och helvete. Han hade kommit till sina egna, men hans egna hade inte tagit emot honom. Han var oskyldigt anklagad, dömd och förkastad av den här världen.

En smärtans man

Varje sjukdom, smärta och synd, som någonsin funnits till alltifrån skapelsens fall och fram till evigheten, blev nu lagd på honom. Tyngden av den här världens synd och mörker, fick bokstavligt talat hans kropp till att vrida sig i smärta och ångest.

Man kunde inte längre känna igen den man, som hade vandrat runt i Israel och gjort gott och hjälpt alla. Man kände inte igen honom som hade helat, befriat och frälst människor i deras nöd. Det syn man såg av den man som hängde på korset, var så fruktansvärt och så brutal, att man vände bort och gömde sitt ansikte. 

Han blev till förbannelse

Han hade blivit gjord till förbannelse, och han var fullständigt ensam och helt och hållet överlåten sitt lidande och sin smärta. Han hade lämnat sin Faders härlighet, ödmjukat sig för att ge sitt liv för mänskligheten. I den stund han hängde på korset, behagade det Herren att slå honom med sjukdom och lidande. Guds rena, fläckfria och oskyldiga lamm, fick bokstavligt talat smaka Guds vrede.

Varje blodsdroppe som rann från hans kropp, ropade om nåd och försoning med Gud. Det var inte spikarna som höll fast honom på korset, men kärleken till den här världen och till varje enskild människa. Det var ett fullständigt verk, och helt i genom perfekt. Han hade gett sitt liv för den värld han älskade så högt, och för varje människa som han bar i sitt hjärta. Han ropade ditt och mitt namn ut i mörkret, och förkunnade att frälsningens väg var fullbordad och klar. Det var det yttersta beviset, på en villkorslös kärlek och en villkorslös nåd. 

Korsets förvandlande kraft

Den dagen vi böjde våra knän vid korset, och oförtjänt tog emot Jesus som Herre i våra liv, var inte bara något som berörde vårt liv här och nu, men något som var avgörande för hela vår evighet.

Vi famlade i mörkret utan Gud och utan hopp. Vi var skilda från Guds kärlek, och vår öde var en evig skilsmässa, från allt som har med Guds liv och hans närhet att göra. Yttre omständigheter var kanske bra, men vårt andliga liv var icke existerande. Vi var andligt döda på insidan, och bundna i länkor som man omöjligt kan bli fri från i egen kraft. Vi har levande, men ändå i ett permanent tillstånd av slaveri, träldom och död.

Han ropade ditt namn

Men den dagen kom, då Han ropade ditt namn i mörkret. Han sträckte sig ut, tog dig ut ur mörkret och in i hans rike av ljus. Han drog dig upp ur den djupa dyn, och satte dina fötter på en klippa. Han tvättade dig ren med sitt eget dyrbara blod, och gav dig den bästa gåva som man någonsin kan ge - frälsningen i honom! En frälsning som bara fås genom hans dyrbara nåd. Fullständigt oförtjänt, och helt utan egen förtjänst. 

När du vände dig om, och såg upp på korsets träd, som är det samma kors där blodet hade utgjutits och som hade renat ditt liv från all synd, fick du se det skuldbrev som tidigare hade anklagat och fördömt dig hänga där. Det hade vittnat och pekat på varje synd, och på varje överträdelse som du någonsin hade gjort, och den obetalda skuld du har inför Gud. En skuld som du visste att du aldrig någonsin i egen kraft eller förmåga, skulle kunna inlösa eller kunna betala tillbaka. Men det skuldbrev som förut blev till fördömelse i ditt liv, var nu naglat fast vid korset. Skulden var inlöst, fullständigt betalad och uppfylld till punkt och pricka.

Allt var förändrat

Allt var helt plötsligt förändrat. Du hade blivit en ny skapelse i honom, och var nu fullständigt ren, helgad och rättfärdiggjord. Dina gamla synder existerade inte längre, och din synd hade blivit ersatt av hans helighet och hans rättfärdighet. Fördömelsen som förut fanns i ditt liv var borta. Mörkret var utbytt med hans ljus, och den förbannelse du levde under tidigare fanns inte mer, men var utbytt med Guds välsignelse, kärlek och kraft. Du var nu Herrens älskade, kallade och heliga. 

Löften hade blivit dig givna. Löften om att han ska bära dig där du går fram, och att han ska vara med dig alla dagar till tidens ände. Löften om att ingenting från den dagen, någonsin kommer att skilja dig från hans kärlek. Men ett ord stod starkare än något annat - Nåd!

Med en önska om en god och välsignad påsk med Jesus i centrum

Varma hälsningar

Mikael

söndag 25 mars 2018

Palmsöndagen avslutade den 69:e årsveckan



I dag är det palmsöndagen. För nästan 2000 år sedan, red Jesus in på en åsna in till Jerusalem och blev hyllad som judarnas Messias. Det var ett uppfyllande av profetiska löften, men också en viktig händelse som markerade avslutningen på den 69:e och den näst sista årsveckan.

70 årsveckor var förutbestämda

Dan 9: 24 – Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad

Ängeln Gabriel delar med Daniel, att sjuttio veckor skulle vara den profetiska tidsperiod som var förelagd Israel, innan dess att Herren skulle uppfylla profetiska löften för Israel.  Om man omräknar de första 69 årsveckorna till år, med utgångspunkt i det att profetian får sin början, så hamnar vi exakt på palmsöndagen när Jesus rider in i Jerusalem.

Daniel 9:25, bekräftar detta och säger att ” från det att ordet gått ut om att Jerusalem skall återställas och byggas upp till dess att den smorde Fursten kommer, ska det gå sju veckor och sextiotvå veckor, som alltså blir 69 årsveckor i allt.

Den Smorde förgörs

Dan 9:26 – Men efter de sextiotvå veckorna skall den Smorde förgöras, helt utblottad.

Hela Jesu tjänst ligger inom den 69:e årsveckan. Det är där att den sanne Messias och hans profet Johannes verkar. Det står i kontrast till den sista och 70:e årsveckan, där Antikrist, som en falsk messiasgestalt och hans profet träder fram på scenen.

Efter de 69 veckorna skulle denne smorde Furste förgöras, helt utblottad, som är en beskrivning av Jesus död på korset. När Jesus bär all värdens synd på korset är den 69:e veckan över, och han är bokstavligt talat helt utblottad. Jesus är given av Fadern för att försona den här världens med sig själv, genom att bära all världens synd och skam på sig, och villkorslöst ge sig själv på korsets trä.

Avslutning

Jes 26:20 - Kom, mitt folk, och gå in i dina kamrar, stäng igen dörrarna efter dig. Göm dig ett litet ögonblick tills vreden har gått förbi.

Efter korset, och efter det att den profetiska klockan stannade för Israel, fattas det fortfarande en profetisk årsvecka för Israel på 7 år, som också är den sista veckan innan Jesu återkomst. Den sista årsveckan är det som vi normalt kallar vedermödan, som också innehåller den stora nöden. Herren bestämde alltså att han skulle uppfylla sex löften för det judiska folket och Jerusalem, under en specifik tidsperiod på 490 år. Efter den här perioden skulle Israel och Jerusalem komma in och få del av dessa löften och välsignelser.

Vi väntar på, och ser tecken på att den 70:e och sista årsveckan snart får sin början. Men innan dess, så kommer Herren att kalla hem sitt folk, hem till de himmelska boningarna. Till den plats, där Herren kommer att omsluta och beskydda oss i hans närvaro, under dess att vreden, mörkret och helvetets makter kommer att dra fram i den här världen.

Jesus – det levande hoppet – kommer snart tillbaka

tisdag 20 mars 2018

Turkiska röster ropar efter en islamisk arme för att attackera Israel



Precis efter sommarlovet skrev jag, att i tiden framöver, kanske det inte kommer att vara samma intensitet på skrivandet som det har varit tidigare - om det inte händer något särskilt ute i världen som kräver vår uppmärksamhet. 

Sanningen är, att desto längre fram vi kommer i världsutvecklingen, och ju närmare vi kommer själva uppryckandet av församlingen och vedermödans början, så upplever vi, att tidstecken närmast i står i kö för att avlösa varandra.
Jesus nämner vissa tidstecken och pekar på, att när vi ser och upplever dessa på en och samma gång, så är det tecken som pekar på att tiden är nära, och att vi närmar oss denna tidens avslutning (Luk 21).

Turkiska röster ropar efter en islamisk koalition

En nyhet som är värd att nämna och lyfta fram, är den roll som Turkiet framträder i just nu. Som vi vet, så har Turkiet tagit kraftigt avstånd mot Israel den sista tiden, och ger bland annat uttryck for att Israel är en ”terrorstat”, där Turkiet lovar att göra allt vad som står i deras makt, för att kämpa emot ett erkännande av Jerusalem som Israels huvudstad.

Det senaste är en av Turkiets största dagstidningar, Yeni Safak, som kräver brådskande åtgärder, för att bilda en 57-nations islamisk armé, för att besegra och attackera Israel. Om det omöjliga skulle bli en realitet, så skulle den skapa den största militära kraft på jorden – en armé, nästan lika stor som antalet av invånare i den judiska staten.

Rapporten kom fram precis före toppmötet för organisationen av islamiskt samarbete, och publicerades under rubriken: ”vad händer om en islam-armé bildas mot Israel”?.

Avslutning

Tyvärr säger det profetiska ordet, att vi kommer att uppleva en attack från en gemensam koalition av islamiska länder. Dessa sista tidens ”kungar” intar sina platser, och länder och koalitioner hittar varandra precis i denna tid. Israel, och inte minst Jerusalem, är det centrala och blir den ödesfråga som kommer att driva dessa länder mot Israel för att förgöra folket och landet. Det vi upplever är med andra ord, ett tydligt uppfyllande av det profetiska ordet, och tecken som pekar på Jesu återkomst. Vi behöver inte längre leta efter tidstecken, vi lever mitt ibland dem – och de uppfylls just här och nu.

Budskapet om Jesu dyrbara återkomst, måste vara på den vakna församlingens läppar. Längtan och ropet efter vår dyrbare Herre, måste vara brudens åtrå och tröst. Öppnade ögon och öron, där vi ser den tid vi lever i, måste vara varje broder och systers uppgift. Snart kommer han tillbaka, som äger och har kontroll i hela ändetidens utveckling, för att hämta oss hem till sig.

Jesus kommer snart!

  

Källa:


tisdag 13 mars 2018

Harmagedon – Guds stora måltid


Upp 14: 14-16 – Och jag såg, och se: ett vitt moln, och på molnet satt en som liknade en människoson. På sitt huvud hade han en krona av guld, och i sin hand en skarp skära. Och en annan ängel kom ut från templet och ropade med stark röst till honom som satt på molnet: "Räck ut din skära och skörda, för skördetiden har kommit och jordens skörd är mogen." Han som satt på molnet lät då sin skära gå över jorden, och jorden skördades.

När Jesus undervisar om ändetiden och denna tidsålders slut, så liknar och jämför han den med skördetiden som judarna så väl kände till. 
Jesus kommer tillbaka i slutet av vedermödan, tillsammans med änglarna och de troende för att döma världen. Denna skördetid som domen är en bild på, är samtidigt en dubbel skörd, som både innebär själva domen över de ogudaktiga, men som också består av insamlandet av de heliga från hela jorden, för att församla dessa inför Jesu tron i Jerusalem. (Matt 25) 

Den här domen är också beskriven av Johannes döparen, när han varnade judarna för den ”kommande vreden”, som kulminerar med denna dom. (Matt 3: 7, 11-12)

Guds stora måltid

Upp 19:17-18 - Och jag såg en ängel som stod i solen och ropade med stark röst till alla fåglar som flög uppe på himlen: "Kom och samlas till Guds stora måltid, så ska ni få äta kött av kungar och befälhavare och mäktiga män, kött av hästar och deras ryttare och kött av alla människor, fria och slavar, små och stora." 

Harmagedon blir också beskriven som ”Guds stora måltid”. Denna ”vredens måltid” är samtidigt en kontrast till ”Lammets bröllopsmåltid”, som är av en hel annan karaktär. I kapitel 19 beskrivs denna måltid med både Herrens inbjudan, festens gäster, måltiden som anskaffas, och måltiden som förtärs.

Fåglarna är en bild på ondskans andemakter som blir förlösta och kommer att förtära dessa ogudaktiga människor, som kommer att bli som aska och försvinna i vinden. Alla ogudaktiga människor kommer att bli besegrade, och kommer att bli borttagna från jorden innan Gudsriket på jorden blir manifesterat. 

Guds vredes vinpress

Upp 19:15 – Ur hans mun kom ett skarpt svärd som han ska slå folken med, och han ska styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress.

Upp 14: 18-20 - "Räck ut din skarpa skära och skörda druvklasarna från jordens vinstock, för dess druvor är mogna." Och ängeln lät sin skära gå över jorden och skördade druvorna från jordens vinstock och kastade dem i Guds vredes stora vinpress. Vinpressen trampades utanför staden, och blod flöt från pressen och nådde upp till betslen på hästarna ettusen sexhundra stadier bort. 

I Uppenbarelseboken är slaget vid Harmagedon är också beskrivet som ”den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress”.

Johannes ser en ängel stå inne i solen, som är en bild på att auktoriteten och bakom honom står Kristus själv. För Israel är Kristus ”rättfärdighetens sol”, för Herrens kropp och församling är Herren ”den klara morgonstjärnan”, och för den här världen, är Jesus ”världens ljus”. 

I förbindelse med Harmagedon ska alla jordens nationer samlas, i ett försök på att tillintetgöra Israel, judarna och Jerusalem. Både Antikrist, de 10 kungarna, kungarna från Östern och kungarna från alla jordens nationer, kommer att delta i detta krig. Det betyder, att detta slag är det största militära och andliga slag som någonsin utkämpats på den här jorden, och är den sista kampen mellan Gud och Satan i den här tidsåldern.

Kläder doppade i blod

Jes 63: 1-4 - Vem är han som kommer från Edom, från Bosra i högröda kläder, så präktig i sin dräkt, så stolt i sin stora kraft? "Det är jag som talar i rättfärdighet, jag som är mäktig att frälsa." Varför är din dräkt så röd, varför liknar dina kläder en vintrampares? "En vinpress (Harmagedon) har jag trampat, jag ensam, ingen i folket hjälpte mig. Jag trampade dem i min vrede, trampade sönder dem i min förbittring. Då stänkte deras blod på mina kläder, så att jag fick hela min dräkt nerfläckad.

Det här bibelstället är en beskrivning av Jesus som kommer tillbaka efter slaget vid Harmagedon.

Jesaja ger sitt vittnesbörd och talar om för oss att Herren är full av kraft och talar i rättfärdighet. Han beskriver den här dagen som en hämndens dag från Gud (vers 4), och året för Herrens återlösning hade kommit (vers 4), som betyder att han kommer som judarnas Messias. Han dräkt är samtidigt röd av blod, som är en bekräftelse på den syn Johannes ser, där hans mantel är doppad i blod (Upp 19:13). Det är en symbol på Herrens fullkomliga och totala seger över Antikrist och jordens arméer. 

Josafats – Domens dal

Joel 3: 12-15 - Låt hednafolken resa sig och dra ut till Josafats dal, ty där skall jag sitta till doms över alla hednafolk häromkring. Låt lien gå, ty skörden är mogen. Kom och trampa, ty pressen är full, presskaren flödar över, ty deras ondska är stor. Det är skaror på skaror i Domens dal, ty Herrens dag är nära i Domens dal. 

Herren ropar ut bland hednafolken, och kallar till helig strid (v 9). Helig strid, är ett utryck som vi känner till från Islam. Sakarja (Sak 12: 2) bekräftar att det på ett särskilt sätt är ”folket runt omkring” Israel (araberna) som ska gå mot Jerusalem. Herren kommer tillsammans med sina hjältar (v 12) som är änglarna och de himmelska härskarorna för att strida. Hednafolket ska dra ner till Josafats dal, som betyder ”Gud dömer”. 

Upprättelse och dom

Mal 4:2 – Men för er som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar. Då skall ni komma ut och hoppa likt kalvar som släpps ur sitt bås.

Malaki bekräftar ängelns ord och symbolik i Uppenbarelseboken, och talar om Messias uppenbarelse som både innebär att rättfärdighetens sol ska stå upp för det judiska folket, som betyder frälsning och förlossning för det judiska folket, men också upprättandet av Riket för Israel.

Samtidigt proklamerer Malaki att på den dagen är domensdag, då de ogudaktiga ska bli som aska under deras fötter. Det är Herren som kommer som domare, med straff över alla onda och ogudaktiga människor. 

Jesus kommer snart!

söndag 4 mars 2018

Herren frågar oss "om vi är redo"?



Jag upplever en upprepande fråga som kommer från Herrens hjärta – en fråga som han ställer på djupaste allvar, med största medömkan, motiverad av hans nåd och eviga kärlek. Det är en fråga som skär igenom den tid vi lever i, och lyser tydligt och klart jämte de tidstecken vi upplever i dag. Den fråga han ställer varje enskilt hjärta, är helt enkelt ”om vi är redo”?

Är du redo?

Är vi redo för Jesu dyrbara återkomst, och en evakuering av hans älskade och dyrköpta brud. En brud som är räddad från en värld, som kommer att uppleva en invasion av helvetets makter, förlösta med ett syfta - att förföra och plåga de kvarlämnade. Han frågar oss, för att han önskar och för att han vill oss mer än vi kan föreställa oss. Han frågar oss, för att han i sin obeskrivliga kärlek brinner och längtar, efter att vara tillsammans med var och en av oss.

Herre, jag vill

Frågan är enkel, och den tvingar oss att granska våra hjärtan och vår relation till Herren. Den upplyser vårt hjärtas motiv, och den pekar på varje område som inte är överlåtet Herren. Den letar inte efter fullkomliga, men förkrossade, överlåtna hjärtan – människor som inte har någon eller något annat i den här värden att förlita sig på, än Herrens trofasthet, barmhärtighet och nåd. Herren letar efter människor som vill svara ”Herre, jag vill” på den frågan.

Framför hans tron

Heb 4:16 - Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.

Han drar våra hjärtan, in framför hans helige och underbara tron. Det är vid ”nådens tron”, som är den heliga och avskilda plats han vill att du ska vara. Där, i hans närvaro – är det att han kan tala, hela och förvandla våra liv. Det är just där, i det intima och nära mötet med Herren, att han formar och renar våra hjärtan, så att det till sist bara är Herren kvar. Så att mina drömmar och ambitioner är Herrens, och att mina motiv och min vilja är hans. Där, framför nådens tron, finns en underbar glädje, kraft och barmhärtighet, hjälp för varje område i våra liv. Allt vi behöver finns där, i hans närhet, och framför Guds tron.

Ett förkrossat hjärta

2 Krön 16:9 - för Herrens ögon sveper över hela jorden för att stärka dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom 

Om du inte kan svara Ja på den fråga som Herren ställer i dag, så är Guds tron precis den rätta platsen för dig. Han drar i ditt hjärta för att få dig helt tätt på, och nära honom. Han söker förkrossade hjärtan, som önskar att överlämna allt till  honom. Han förkastar inte någon som söker honom, men han söker och letar efter de hjärtan som längtar och söker Herrens ansikte. Så är du ännu inte avgjort för Herren, och är du inte redo inför Herrens komma – spring till nådens tron, för där finns upprättelse, frälsning och ett gudomligt vidrörande från Jesus.

Då kommer du att få en visshet i ditt hjärta att du är hans barn. En överbevisning att du tillhör himlen och att du är redo för hans komma. Kom till Herren, med allt vad du har, och kom sådan som du är, för det finns ”nåd till hjälp till rätt tid” för just dig. Jesus älskar dig med en evig, obeskrivlig kärlek, och han väntar på dig, vid sin tron, för att göra ett övernaturligt mirakel i ditt liv.

Jesus kommer snart!