Med jämna mellanrum kommer ofta argument och
frågeställningar från människor som inte tror på ett uppryckande före
vedermödan. Här är några av dem:
”Bibeln lär inte ut att det ska vara två
tillkommelser. Hur kan man då säga att Jesus kommer två gånger?”
Svar: Precis som det på samma
sätt finns två olika bilder av Messias i GT (den lidande tjänaren och Konungen)
finns det två olika bilder av Jesu återkomst som är svåra att få ihop. Dessa
två sekvenser är uppryckandet och Jesu synliga återkomst. Man kan säga att Jesu
återkomst sker etappvis där uppryckandet inleder och Jesu synliga återkomst
avslutar den. Det är helt enkelt helt två skilda händelser.
”Jesus sa att uppryckandet skulle ske omedelbart efter
vedermödan (Matt 24:29-31) när han sänder änglar för att samla hans utvalda”.
Svar: Uppryckandet sker inte i
Matt kap 24 av flera orsaker:
Vid uppryckandet får de troende
härlighetskroppar som gör att vi på samma sätt som Jesus vid Kristi himmelfart
kunde göra det utan änglars hjälp. Varför skulle vi behöva änglars hjälp vid uppryckandet,
när vi har förvandlade härlighetskroppar?
Änglarna ihopsamlar också de orättfärdiga på denna
tidpunkt (Matt 13:38-43, 49-50)
Om man påstår att änglarnas
ihopsamlande av de troende i Matt 24 är uppryckandet så måste Matt 13 på samma
sätt också vara det. I Matt 13 ser vi samtidigt att det är de orättfärdiga som
kommer att bli borttagna från jorden först och inte de rättfärdiga.
Änglarna blir utsända för att ihopsamla både rättfärdiga
och orättfärdiga till att bli dömda av Jesus innan 1000 års riket. Dessa
människor är i deras naturliga kroppar, där de orättfärdiga blir kastade i eldsjön,
medans de rättfärdiga får lov till att ärva 1000 års riket.
Jesu återkomst i Matteus 24
Matt 24:31 – Med starkt
basunljud skall han sända sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda
från de fyra vädersträcken, från himlens ena ända till den andra.
Matt 24 är ett kapitel som beskriver Jesu synliga
komma till Israel och världen. Till doms för hans fiender, och för att upprätta
det Messianska riket. Ofta pekar man på de utvalda I vers 31 som man påstår är
församlingen. Jag tycker att det är ganska tydligt att det är de utvalda
judarna avsnittet handlar om.
Pröva att jämföra följande verser i förhållande till Matt 24:31:
Jes 11:11 – Och HERREN skall
på den tiden ännu en gång räcka ut sin hand, För att förvärva åt sig
kvarlevan av sitt folk, vad som har blivit räddat från Assyrien, Egypten,
Patros, Etiopien, Elam, Sinear, Hamat och havsländerna.
Jes 11:12- Han skall resa ett baner för hednafolken och samla de fördrivna av
Israel och de kringspridda av Juda från jordens fyra hörn.
Banner och basuner
Banner och basun symboliserar
sammankallning av folket. Det är utan tvivel samma begivenhet de talar om, och
Gud förklarar genom Jesaja att det är Israels män och kvinnor som sammankallas.
De utvalda är de troende judar som har överlevt vedermödan, som på den tiden
finns utspridda över hela jorden. Alla judar ska hem, som också är i full
harmoni med GT:s profetiska ord. Det är beviset att det inte är tala om
församlingen i passagen.
”Pre-trib är införd av några som var rädda för att gå
genom förföljelse”
Svar: När vi talar om lidande
måste vi börja med att skilja på det generella lidande vi möter i världen
(gr.thlipsis) och det lidande vi möter i den stora nöden (gr.Thlipsis Megas)
som Jesus talar om i Matt 24, och Daniel i kap 12.
Pre-trib läran går inte ut på att troende ska undfly
förföljelse. Jesus profeterade att vi kommer att bli hatade i den här världen
för hans skull (Joh 15:18). I den världen kommer de troende att få uppleva en
andlig kamp mot furstar och väldigheter, sitt eget kött och lidande för
evangeliets skull. Det slags lidande har Jesus aldrig lovat oss att vi kommer
att bli fria ifrån. Den vreden vi möter i vedermödan är något annat och är
något som ordet har lovat oss att vi inte behöver uppleva eller gå igenom. (1
Tess 5:8)
”Paulus säger i 2 Thess 2:1-9 att uppryckandet inte
sker före det att Antikrist träder fram”
Svar: Paulus talar om uppryckandet
i förhållande till HERRENS dag, som inte är entydig med Jesu synliga återkomst.
HERRENS dag är inte en enskild dag i betydningen av 24 timmer, men i stället en
period av dom som går ut i världen. (Jes 2:12, 13:6, Hes 13:5, Joel 1:15, Amos
5:18,20)
Församlingen i Thessalonike var rädda och ängsliga
över att de redan befanns sig inne i vedermödans period. Paulus lugnar dem och
talar om att först måste Antikrist uppenbaras innan det sker. När Antikrist
inleder sitt förbund med Israel inleds den sista årsveckan, eller vedermödans
tid.
Hur kan människor bli frälsta i
vedermödan om den helige Ande är borta från jorden?
Svar: Att den helige Ande är tillsidosatt betyder inte
att möjligheten för frälsning inte längre finns, men att den helige Ande tar
sin boning i människohjärtan där vi får den helige Ande som ett sigill är helt
unikt för församlingens tidsålder.
Före den helige Andes utgjutande på pingstdagen blev
människor också frälsta och den helige Ande verkade i människor. När den helige
Ande blev utgjuten på pingstdagen fick vi inte en ”andra” helige Ande på
jorden. På samma sätt som i GT kommer människor att bli frälsta under
vedermödan där den helige Ande kommer att verka på samma sätt som i GT, med bas
uppifrån.
Frågor till Post-trib läran
Samtidigt finns det också en del obesvarade frågor som
Post-trib läran har svårt svara eller ge en ordentlig förklaring på:
Om uppryckandet först sker vid Jesu synliga komma, vem
kommer i så fall att befolka tusenårsriket?
”Om man tror att bara frälsta får
del i tusenårsriket, och att uppryckandet först sker vid Jesu synliga komma då
borde i princip alla människor i tusenårsriket ha förvandlade evighets kroppar.
Men vem kommer i så fall att befolka tusenårsriket då reproduktion bara kan ske
av människor i naturliga kroppar”?
Svar: Det sker genom människor
som blivit frälsta efter uppryckandet under själva vedermödan. De människorna
går in i tusenårsriket i sina naturliga kroppar.
Varför är uppryckandet inte nämnd i Upp 19:11-23 eller
Sak kap 14?
”I Upp kap 19 får vi en
beskrivning av Jesu synliga återkomst, men där nämns varken en uppståndelse
eller ett uppryckande. Sak 14:1-7 beskriver också denna händelse, men inte
heller där nämns det. Är det inte konstigt att en av historiens största händelse
som innebär en uppståndelse av hundratals millioner människor inte är nämnd
varken i Upp kap 19 eller i Sak kap 14? Varför?”
Svar: Uppryckandet eller uppståndelsen är inte nämnda
då det helt enkelt inte sker på det tidpunkt.
Vem blir ihopsamlade först, de
orättfärdiga (Matt 13:30,41,49) eller de rättfärdiga? (1 Thess 4: 16-17)
Både 1 Tess och Matt 13 påstår att respektive
uppståndelser sker först. 1 Thess talar om uppståndelsen av församlingen som
sker först, men Matt 13 säger att först ska de orättfärdiga tas bort från
jorden. Båda grupper kan inte vara den förste som ska bli borttagen?
Svar: Det är två separata
händelser, som helt enkelt inte sker samtidigt.
I och med att de frälsta blir belönade med kronor vid uppryckandet
(Kristi domstol) Hur kommer det sig att de 24 äldste redan har dem på (Upp
4:4-10) även om inte uppryckandet har ägt rum?
Svar: Uppryckandet måste ha ägt
rum innan det första sigillet bryts.
Varför ska får och getter bli åtskilda efter vedermödan om de redan blivit det
i uppryckandet? (Matt 25:31-33)
Svar: I och med att uppryckandet inte sker vid Jesu
synliga återkomst, så behöver får och getter (överlevande människor i
vedermödan) bli åtskilda innan tusenårsriket.
Var kommer alla ”ofrälsta” ifrån
som finns i slutet av tusenårsriket? (Upp 20:7-10)
Svar: Det är människor som är födda under
tusenårsriket. Dom är avkomma av dem som har gått in i tusenårsriket i deras
naturliga kroppar.
Vem är det som håller tillbaka så
att Antikrist inte kan träda fram?
Svar: Den helige Ande i församlingen är det största
hinder för att Antikrist inte kan träda fram.
Jesus lovade i Joh 14:1-3 att han
skulle förbereda en plats för de troende i himlen, och sedan återvända för att
ta oss dit han är. Pre-trib hävdar att Jesus återvänder till jorden för att bli
där med sin församling. Varför skulle Jesus förbereda en plats åt oss i himlen
för att sedan inte ta oss dit?
Svar: Post-trib läran har väldigt svårt att förklara
Joh 14:1-3
Avslutning
Att Jesus hämtar sitt folk innan vedermödans tid är en
viktig sanning, som jag upplever att Herren vill uppmuntra och påminna Guds
folk om. Vi väntar inte på Antikrist eller vedermödans mörker. Vi väntar på
Honom som är Alfa och Omega, Alef och Tav. Det är Han som var, är och som skal
komma tillbaka igen. Vi vet inte själva dagen Herren kommer, men vi vet att det
är snart, i vilket ögonblick som helst. Men det vi vet är att han kommer innan
den 70:e årsveckan och innan det första sigillet bryts. Det är vårt hopp, vår
glädje och vår tröst.
Jesus kommer snart
Mikael