fredag 23 augusti 2024

Israel blåser i silvertrumpeten på Tempelberget

 


Jag har tidigare skrivit ett inlägg om de två trumpeter som Herren beordrade Israels barn att göra. Till skillnad från Shofaren, som var gjord av ett horn från en bagge, var dessa trumpeter gjorda av silver. De skulle användas när Israels barn skulle samlas eller gå till strid.

Men nu, för första gången på 2 000 år, har silvertrumpeten återigen hörts ljuda på Tempelberget. Efter omfattande forskning och under strikt rabbinsk övervakning har man lyckats att återskapa den silvertrumpet som användes i Salomos tempel. Trumpeterna av silver blåstes under en bönestund på Tisha B'Av, dagen då man minns förstörelsen av de judiska templen i Jerusalem.

Det här är en profetisk handling för Israel, men också något som pekar på Jesu återkomst. Det är precis det blåsinstrument som Herren en dag kommer att använda för att samla oss till sig. Silvertrumpeten ljuder för både Israel och Guds församling. För Israel handlar det om ett samlande till det förlovade landet, och för Guds församling gäller det vårt samlande i det himmelska.

Gog-kriget börjar i Syrien

En rabbin vid namn Berger kommer med en intressant analys när det gäller Mellanöstern, det tredje världskriget och Gog (ledaren över den konstellation av länder som kommer att attackera Israel i en gemensam attack):

”I kapitel 38 och 39 i Hesekiels bok beskriver profeten ett stort krig som kommer att ske vid tidens slut. Gog från landet Magog från norr kommer att leda en här av nationer i strid mot Israel och Gud, ett krig som kommer att leda till den slutliga frälsningen. Guds vrede kommer att drabba inkräktarna, som kommer att dö i en serie övernaturliga plågor. Medan den nuvarande identiteten hos nationerna Gog och Magog är okänd, utkämpar Israel för närvarande ett krig i norr mot Hizbollah, som är starkt etablerat i Libanon och allierat med Syrien.

Det kan också vara så att Ryssland kommer att spela en ledande roll i Gog och Magog-kriget, vilket antyds av Hesekiel (38:2) när han hänvisar till det hebreiska ordet för "hövding", som är רֹאשׁ (Rosh). Många har tolkat detta som en referens till Ryssland. Detta antyds också av den ryske president Putins förnamn, Vladimir (ולדימיר), som i gematria (hebreisk numerologi) har ett värde på 300. Detta är lika med värdet av namnet Nimrod (נימרוד), som enligt judisk mysticism var en tidigare inkarnation av Gog.” 

“Detta kommer att vara början på ett tredje världskrig med USA och dess grannar och enormt blodspillan tills de förstör och förintar varandra," avslutar rabbin Berger.

Min kommentar:

Jag är helt enig. Allt som sker just nu i Mellanöstern sker med ett syfte. Ordet måste fullbordas och nationerna kommer att vända sig mot Israel och säga: ”Kom, vi utrotar dem, så att det inte mer är ett folk” (Ps 83). Ordet folk kan också betyda ”nation”. Det Satan försöker göra är att förstöra den judiska nationen för att förhindra Herren att vända tillbaka för att frälsa sitt folk. Israel måste ha ett land, för att Herren ska kunna vända tillbaka till Israel. År 1948 blev Israel åter en nation efter 2000 år i diasporan. Direkt efter denna historiska och profetiska händelse vände Satan nationerna mot Israel för att förinta det judiska folket och förhindra att Guds planer fullbordas. 

Vakta, skydda, observera och iaktta det profetiska ordet

Upp 3:10  - Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet ska jag bevara och rädda dig ur prövningens stund som ska komma över hela världen för att pröva jordens invånare.

När Herren uppmuntrar församlingen i Filadelfia visar han att de har “bevarat Herrens ord om uthållighet.” Här blir Filadelfia en symbol på den sista ändetidsförsamling innan uppryckande och vedermöda. 

På samma sätt som Filadelfiaförsamlingen, bevarar vi Herrens ord och låter det vara vår profetiska lykta som lyser upp i en mörk tid. Ordet "bevarat" här i texten kan också betyda “vakta”, “skydda”, “observera” och “iaktta.” Det är en mycket bra beskrivning av vad Herrens väntande församling gör. Vi observerar och iakttar tidens tecken, men vi vaktar samtidigt och håller det profetiska ordet nära våra hjärtan. Det ger oss mod att varna för de tider som ligger framför oss, men det ger också hopp till våra hjärtan som längtar efter Herrens återkomst.

På många olika sätt bekräftar Herren för mig själv och för syskon runt om i världen att Herrens ankomst är mycket nära. Det jag tänker på och frågar mig i allt detta är hur mycket Guds församling får lov att uppleva och se innan vedermödans tid börjar? Kommer vi att se början på tredje världskriget, och kommer vi att se Sverige attackerat av Ryssland, eller har vi fått nåd av Herren? Snart får vi se precis hur ändetidens händelser kommer att utspela sig. Men en sak är helt säker – min älskade Herre och Jesus kommer mycket snart tillbaka. 

I min personliga vandring med Jesus upplever jag att mörker och motstånd är större än någonsin, men att det också är på samma sätt med Herrens villkorslösa kärlek och nåd. Jesus är mitt allt och mitt enda, min seger och mitt hopp, mitt liv och min tro. Han som mycket snart kommer tillbaka.

Jesus kommer snart

Mikael