söndag 7 oktober 2018

Uppryckandet - vårt saliga hopp!



”Uppryckandet är den förvandling som levande troende upplever när Herren återvänder för att hämta de troende till himlen. Vid detta tillfälle kommer människor att genomgå en förvandling utan att uppleva döden.”

Uppryckandet är inte det samma som uppståndelsen av de döda. Uppståndelsen omfattar de syskon som redan har avsomnat i tron på Kristus. Dessa kommer att uppstå, och ryckas bort samtidigt och tillsammans med de levande troende, för att möta Herren på skyn.

Uppryckandet är en världsvid händelse som kommer att ske för levande människor, som tror och bekänt Jesus som Herre i sina liv.

Förvandlade evighets kroppar

1 John 3:2 - Mina älskade, nu är vi Guds barn, och än är det inte uppenbarat vad vi ska bli. Men vi vet att när han uppenbaras ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är.

I ett ögonblicks sekund, kommer troende från hela världen uppleva det att bli uppryckta och möta Herren på himmelens sky.  

Vi har ännu inte den fulla uppenbarelse på vilket sätt det kommer att bli, men vi har löfte om att vi en dag kommer vi att bli lika Jesus, och vi får kroppar som är skapade för ett evigt liv i himlen tillsammans med Herren. 

Han kommer i luften

Joh 14: 2-3 - I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att  ni ska vara där jag är.  

Vid själva uppryckandet kommer Herren inte helt tillbaka till jorden, men Herren kommer att lämna sin tron i himlen, för att hämta och möta denna skara i rymden, mellan himmel och jord.

När han kommer tillbaka, så är det för att hämta sitt folk till den plats som han lovade att ta oss till, då han lämnade jorden för två tusen år sedan. 

Begreppet uppryckandet

1 Tess 4:16-17 - Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp (harpazo) bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren.

Begreppet ”uppryckandet” kommer från den här bibelversen, som blir översatt från det grekiska ordet ”harpazo” till att ”ryckas upp”. Detta ord ”harpazo” finns bara nämt 13 gånger i NT, och är bara använt i 1 Tess 4 i förbindelse med uppryckandet av församlingen.

Harpazo” (har-pad-zo) är grekiska och betyder ”föra bort”, ta eller greppa hastigt. Harpazo blev till det Latinska ordet ”raptus”, som i sin tur blev till det Engelska ordet ”rapture”. I Sverige har vi översatt begreppet ”the rapture” med uppryckandet eller uppryckelsen.

Uppryckandet i GT och NT

Vi möter både ordet ”harpazo” på flera ställen i NT, och liknande händelser i GT, där människor har blivit bortryckta, och är förbilder på själva uppryckandet av församlingen.  

I sammanhang med både Paulus, Kristi himmelfart, Johannes döparen och evangelisten Filippus, används samma ord för att beskriva det bortryckande som dessa personer kan relatera till. Paulus blev till exempel, uppryckt (harpazo) ända till tredje himlen.

Den som älskar Herrens tillkommelse

2 Tim 4:8 - Nu väntar mig rättfärdighetens segerkrans. Den ska Herren, den rättfärdige domaren, ge mig på den dagen, och inte bara mig utan alla som älskar hans återkomst.

I en tid där även kristna människor förnekar, eller inte ens har kännedom om vårt saliga hopp, ligger det på Guds hjärta att hans folk känner till och har detta hopp levande i sina hjärtan.

Genom historien har människor gett sina liv för detta hopp, och det har både varit en tröst och styrka för troende i deras vandring. När Herren en dag vänder tillbaka, har han en särskilt krans till dem som älskar Jesu tillkommelse.

Avslutning

Titus 2:13 - medan vi väntar på det saliga hoppet: att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus ska träda fram i härlighet.

Bevara hoppet, och låt inte fienden, människor, eller omständigheter stjäla glädjen eller förväntningen i Herrens återkomst.

Når vi ser tidens tecken, och när vi ser hur vi närmar oss och lever i den tid där vi kan förvänta att Jesus vänder åter, så låt kärleken, förväntan och våra hjärtans längtan vara större än någonsin. Vi väntar på honom som ska komma, och vi väntar på honom som är vårt saliga hopp i en mörk tid.

Jesus kommer snart!


9 kommentarer:

  1. Tack broder i Herren, för ännu en skrivelse. Vi har samma tro på Jesus. Dock tror jag att hedningarnas tidsålder tar slut i och med att han kommer för att hämta sina trogna, sin församling. Något har han i beredskap för sitt egendomsfolk, men det är fördolt för mig.

    Det är alltså mycket allvarligt att inte vara redo då han kommer, för då missar vi målet, men ännnu idag är frälsningens dag!

    Vi syns i skaran som möter Honom på skyarna.

    Gud välsigne Dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, och tack för din hälsning.

      Jag önskar också dig, välsignelse och kraft, i väntans tid, och hoppas att vi mycket snart, kommer träffas på himlens skyar!

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  2. Amen jag längtar efter uppryckande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen Syster,

      Jag delar din förväntning och din längten. Maranatha roper går ut, som är ett rop efter brudgummens åtkerkomst.

      Jag tror att himlen är redo, och snart är vår vandringstid slut, och bekymmer och förpliktelse omsluts och utbytts med Herrens härlighet, glädje och fullkomliga frid.

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  3. "Jag tror att himlen är redo, och snart är vår vandringstid slut, och bekymmer och förpliktelse omsluts och utbytts med Herrens härlighet, glädje och fullkomliga frid."

    Ja, HERREN, låt det vara så! Allt falskt och uträknat bedrägligt i världen får mig att längta så till Jesus hämtar mig till sig!

    Tack Mikael för att du hjälper oss hålla längtan levande.

    Guds rika välsignelse till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emanuel för din hälsning.

      Det är precis så som du beskriver det. Den här världen, med allt var den representerar, väger lätt, jämfört med det eviga livet tillsammans med Jesus. Tänk om i dag, var den dagen, då Herren väljer att komma tillbaka! Vi väntar och längtar i ett och samma andedrag.

      Guds rika välsignelse till dig, här i väntans tid.

      Hälsningar
      Mikael

      Radera
  4. Den nya världsordningen verkar vara på gång nu när gränserna ska försvinna i respektive land med fri invandring 10 december 2018 antagligen är det från uppgörelsen 2015 när Obama bjöd in påven och alla världsledare till FN högkvarteret i New York under namnet agenda 2030.Har vi inte haft kaos innan så får vi det då med en enda världsreligion(ISLAM) märket på handen eller i pannan mm.Guds rika välsignelse Mikael W. önskar din broder Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Niklas för din hälsning. Det är ingen hemlighet, att jag, på samma sätt som dig, tror, att det är just Islam och Mellanöstern, som är det område vart Antikrist ska komma ifrån. Jag tror inte att det är en vi känner till, eller har sätt på världsscenen ännu, men han kommer att träda fram, och uppenbara sitt sanna jag, den dagen att församlingen är borttagen från jorden.

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera