lördag 29 augusti 2015

Vårt kommande vittnesbörd



Vår trosvandring med Herren kommer snart att bytas ut mot åskådning, och vi kommer att se honom sådan som han är. Vi kommer samtidigt att bli vittnen till hela ändetidens scenario allt från uppryckelsen och uppståndelsens dag, till själva tidens avslutning med skapelsen av en ny himmel och en ny jord.
Det här är i stora drag det som en dag kommer att bli en verklighet, och vårt kommande vittnesbörd:

Uppryckelsen

Snart en dag, kommer en befallning kommer att ljuda, och vi kommer att få höra en ärkeängels röst och en Guds basun. Då kommer vår frälsare att stiga ner från himlen för att hämta oss hem till vårt himmelska hem. 

Vi kommer att få se och uppleva hur millioner av gravar blir tomma, de döda uppstår, och att vi som lever och är kvar kommer att förvandlas. Herren kommer att ikläda oss härlighetskroppar och vi kommer att förvandlas för att bli lika honom som är huvudet för sin kropp.

Kristi domstol

Det första vi kommer att uppleva i himlen är att Herren kommer att ställa oss inför Kristi domstol, och vi kommer att få lön efter våra gärningar här på jorden. Den lön som Herren ger oss kommer att vara grundlaget för våra uppgifter och på det sätt att Herren kommer att använda oss i 1000 års riket.

När domen är över och Herren har lönat sitt folk efter sin trofasthet, kommer vi att få delta i himlens bröllopsfest för att fira att brud och brudgum äntligen är förenade. Från himlen kommer vi att se på när Herren bryter det första sigillet, att Antikrists träder fram och vedermödans domslut blir iverksatta genom sigill, basuner och vredesskålar. 

Återvänder till jorden

Efter den sista årsveckan återvänder vi med Jesus till jorden för att se honom sätta sin tron i det jordiska Jerusalem. Vi kommer att bevittna när Satan bli bunden och nedslängd i avgrunden för 1000 år, och vi kommer att få se den här jorden förvandlas och förnyas, och att Herrens härlighet kommer att fylla den. 

Vi kommer att regera tillsammans med Herren från det himmelska Jerusalem, men också på jorden och vi kommer att tjäna Herren i de uppgifter som han ger oss.

Satan blir utsläppt

Efter 1000 år kommer vi att uppleva en sista motattack från Satan, som då har blivit utsläppt från avgrunden, för att också pröva de människor som har blivit födda och kommit till i detta fredsrike där synden inte regerar. Vi kommer att se hur Satan mobiliserar en styrka för en allra sista gång för att strida mot Herren själv i Jerusalem.

Vi kommer att bevittna hur Herren besegrar sina fienden, som låter eld falla ner från himlen som förtär dem. Satan kommer äntligen att få sin dom och blir nedslängd i den brinnande eldsjön där antikrist och den falske profeten redan finns. 

Den stora vita tronen

Vi kommer sedan att bli vittne till något storslående. Vi kommer att se hur denna himmel och jord kommer att försvinna och inte längre finnas till, och någonstans i rymden kommer vi att få se en stor vit tron sättas fram. Vi kommer att se vår mäktige skapare sätta sig på den tronen för att hålla dom. Där kommer varje enskild människa från alla tider stå och göra räkenskap för sitt liv på jorden. 

Alla dessa människor är redan dömda till en evighet utan Herren. Eldsjön står nu klar och kommer att ta emot varenda människa som inte har tagit emot Herren som sin frälsare, och tillsammans med Satan blir också döden och dödsriket nedkastade.

De förtappade

Dessa människor som dör i tron utan Herren, kommer också att bli förvandlade. På samma sätt som att vi får evighetskroppar och blir lika Herren, tror jag också att dessa kommer att förvandlas, och bli lika Satan. Fullständigt genomsyrade av synd och förbannelse till både ande, själ och kropp.

Dessa människor blir utan förmåga att tänka goda tankar eller någonsin göra något gott igen. De är dömda, förtappade och helt utan hopp.

Det nya Jerusalem

Sedan kommer vi att få skåda en helt underbar och fantastisk syn. Vi var inte med från begynnelsen när Herren skapade himmel och jord. Men den här gången kommer vi att få vara med och se på när han skapar en ny himmel och en ny jord. Vi kommer att få se det nya Jerusalem, vårt himmelska hem, komma ner från himlen som en smyckad brud för sin brudgum. 

Vi kommer att se hur Gud själv kommer ned från himlen för att bo tillsammans med oss, och vi kommer att få se hans underbara ansikte. Vi kommer att uppleva att Herren gör allting nytt, och att han kommer att torka varje tår från vår kind. Död, sjukdom eller synd finns inte längre, och vi kommer att finnas till i fullkomliga härlighetskroppar, som är skapade för en evighet tillsammans med Herren.

Han talar ljuvligt till mig

Jag kommer att få se Herrens härlighet med mina fysiska ögon, och jag kommer att få röra och omfamna honom med mina händer. Jag kommer för första gången få höra honom tala ljuvligt till mina öron, och jag kommer att få känna och andas hans härlighet. Framför allt kommer min mun att tillbe och lovsjunga min underbare skapare och frälsare i all evighet.


Det är vår kroppsförlossning och vår kommande härlighet.

13 kommentarer:

  1. Tack Mikael för allt du skriver! Det är så bra, men det är en sak som är svårt för mig att förstå.

    Tänker på Matteus 24
    ”.........[29] Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen inte ge något ljus. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. [30] Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. [31] Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra.......”

    Här verkar det vara oerhörda lidande också innan Jesus kommer för att hämta oss

    Och i vers 21-22
    ”Ty det skall bli ett lidande vars like inte har funnits från världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas. [22] Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.

    Gud i sin kärlek och barmhärtighet ser till oss som tror och förkortar denna tid, men jag tror att vi ändå kommer att möta lidande som i vers 29 då himlen makter skakas innan vi får se Människosonen komma med sina änglar och samla Hans utvalda från alla jordens hörn.

    Det kommer att visa sig. Jesus älskar oss och överger inte de sina!
    Gud välsigne dig Mikael och hela din familj

    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du hänvisar till gäller Israels 12 stammar de 144 000. Kristi brud är bortryckt före. Det sker före den sista vedrmödan. Hedningarnas tid avslutas och då handlar Herren endast med Israel. Den sista vedermödan gäller alltså för Israel, samtidigt faller vredesdomen över hednavärlden med antikrist i spetsen. Med antikrist så mobiliserar alla länder till strid mot Israel. Herren kommer dock beskydda Israel.

      Frid i Jesu Kristi namn.
      lärjungen

      Radera
    2. Guds frid Marianne,

      Tack för dina frågor och de bibelstället du refererat till i Matteus kap 24.
      Jag kan inte annat än att sluta mig upp omkring det som "Lärljungen" skriver i sitt inlägg.

      När det gäller Jesu tillkommelse så är det tre saker vi måste skilja åt. Det är Guds plan för församlingen, Israel och för hedningarna. Felet vi ofta gör är att vi blandar Guds löften och planer för Israel, för och med församlingen. När församlingen tar Israels plats och omvänt så blir det fel. Vi måste skilja på när Gud talar till Israel och när Gud talar till församlingen. Dessa heliga som Matteus skriver om är alltså inte till församlingen med till de messianska judarna under vedermödans tid.

      Genom 2000 år har församlingen lidit förföljelse för namnet Jesu skull, och som du vet så lider tusentals människor på vår jord i dag bara för att dom bekänner sig till Herren. Jesus har aldrig lovat eller gett församlingen löften om att slippa för lidande för evangeliets skull. Omvänt så talar Herren om att det är en nåd om vi får lida för Herrens skull, och att Herren förhärligas genom våra liv när vi lider för evangeliets skull. Det ända lidande som Herren ger tydliga löften till församlingen om att slippa från är den lilla period på 7 år som är den sista årsveckan och den stora nöden. Vedermödan som är ramen för den kommande vreden och prövningens tid kommer församlingen att bli bevarade från.

      Herren har gett församlingen ett tydligt löfte, inte det att bli bevarad igenom, eller mitt i, eller under själva vreden, men från själva vredens tid. Alltstå distanserad och tagen från tid och plats. Församlingen har ingen del och är inte ämnad för Guds vrede som går ut genom de 21 domarna i den sista årsveckan.

      Vedermödan är inte till för församlingen, men för att rena och förbereda Israel på det messianska riket, och för att gå till rätta med hedna nationerna.

      Hoppas att det gav svar på den frågan och de tankar som du har Marianne. Du är alltid välkommen att skriva om det är mer du tänker på.

      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera
  2. Ja Marianne! Vi kommer att vara med om mycket lidande innan Jesus kommer tillbaka för att hämta oss. Tycker att det finns mycket bra beskrivet på bibelfokus.se/den yttersta den.

    Tack Mikael. Trevligt att få läsa din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack käre vän. Herrens välsignelse över ditt liv.
      Hälsningar

      Mikael

      Radera
  3. Vad tänker du när du läser detta Mikael?

    bibelfokus.se/pre-trib

    Tack detsamma <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag tänker lite i samma baner som jag skrev till Marianne.
      Om man skiljer på det Herren har lovat Israel och församlingen, och ser att den sista och 70:e årsveckan har med Israel att göra så ger det sig själv. Jesus predikade inte församlingens hemligheter, och därmed inte heller uppryckelsen av församlingen.

      Sedan är en viktig nyckel när man ser att det är hela vedermödan som är ramen för Guds vrede (orge). Det är den samma vrede som Herren har lovat att frälsa och rädda sin församling ifrån.

      Om man vill fördjupa sig har jag skrivit en del inlägg om Jesu återkomst före vedermödan, där jag delar en del argument för detta. Här den 1 september kommer ett nytt inlägg: Jesus återkomst före vedermödan - Del 4, där jag tar upp en del nya intressanta saker - så välkommen tillbaka då.

      Hälsningar
      Mikael

      Radera
    2. Jag vill också tacka dig Mikael för allt du skriver. Du är en av få i bloggvärlden som vunnit förtroende för mig, då du dels kan belysa fakta genom Guds Ord och få ihop " den röda tråden" och samtidigt vara ödmjuk mot dem som tycker annorlunda. Guds Ord klarar att utransakas av oss människor genom att Herren själv bevisar i kraft vad som är sant. Därför heter det " och dessa tecken skall åtfölja dem som tror......" o.s.v och detta ser vi i sanningens fotspår då Jesus är Vägen Sanningen och Livet.

      Jesu Krist frid önskar jag dig och alla heliga i Kristus.
      /lärjungen

      Radera
    3. Tack för din hälsning och dina uppmuntrande ord Lärljungen. Jag har precis blivit klar med nästa inlägg på hemsidan Jesus kommer snart, som kommer ut den 1 september. Det är del 4 i serien - Jesu återkomst före vedermödan.

      Där skriver jag bland annat om Pre-tribs historia, och om den berömda "profetian" från Margeret MacDonald som skulle ha påvärkat John Darby i sin teologi. Jag hoppas att den blir till välsignelse

      Hälsningar
      Mikael

      Radera
  4. Tack Mikael!
    Jag känner en oerhörd vila och förtröstan efter ditt svar. ALLT ligger nu i Guds händer när jag låter Guds allmakt styra. HAN HAR ALLT UNDER KONTROLL!!!! Som det står i sången: "Så frukta ej för stormen när skummet kring dig yr, vänd blicken emot höjden, för det är Gud som styr!"
    Och som du skrev i din förra blogg:

    "Jag kände din hand på min axel, och jag kände igen den hand som tidigare legat så tung på mitt liv. Den hand som ledde mig genom dödskuggans dal, och bevarade mig från stupens väldiga brant. Den samma hand låg nu på min axel, och en villkorslös kärlek strömmade genom mitt liv.
    Jag upplevde en kärlek som är helt oförklarlig och som inte kan beskrivas med ord. Det var en kärlek jag aldrig tidigare hade mött i den här världen, som läkte och helade mina djupaste sår. Det var en kärlek som var tålig och mild, och som gavs helt utan krav eller begärde något igen. När människor hade dömt mig eller den här världen hade förkastat mig, så mötte jag en kärlek som fördrar, tror och hoppas allting. En kärlek som visade sig vara en person – Jesus själv."

    Vi är på väg till vårt rätta hem!
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Syster, och det är så sant. Herren har full kontroll över hela ändetidens utveckling, och ingenting sker utan att Herren har tillåtit eller bestämt det först. Vi är på väg hem till vårt fantastiska hemland, det himmelska Jerusalem.

      Vår ande tillsammans med Guds Ande ropar och ber - Marana ta, du vår Herre kom!

      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera
  5. Tack Mikael för detta blogginlägg.

    Med vänlig hälsning
    Björn Hellman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Björn,

      Tack ska du ha för din hälsning. Hoppas att du har det bra.

      Guds rika välsignelse
      Mikael

      Radera