1 Mos 17: 4 – ”Se, detta är mitt
förbund med dig: Du skall bli fader till många folk.
1 Mos 17: 6 – Jag skall göra dig
mycket fruktsam och låta folkslag komma från dig, och kungar skall utgå från
dig.
Isaks födelse var ett uppfyllande av Guds löften
till Abraham. Herren hade lovat Abraham en son tillsammans med Sara, och att
Abraham skulle bli en stor nation och en fader till många folk, genom Isak.
Herren prövar Abrahams hjärta
När Sara är nittio år gammal, föder hon löftessonen
på sin ålderdom, precis på det sätt som Herren hade lovat Abraham och Sara.
Isak var alltså deras enda barn, som Herren skulle fullborda sitt förbund och
sina löften igenom.
En tid därefter prövar Herren Abrahams hjärta, och
ber honom gå tre dagsresor bort för att offra. Brännoffret på altaret skulle
vara Isak, hans enfödde och älskade son.
Isak en bild på Kristus
När Abraham är lydig Herren, så är hela händelsen
en skuggbild på det Gud gjorde på korset cirka 2000 år senare, och det finns
mycket i historien som pekar på att Isak är en tydlig bild på Jesus Kristus:
Herren kallade Isak, Abrahams ”ende son”, även om
Abraham redan hade ytterligare två söner just då. På samma sätt är Jesus Guds
ende son. (1 Mos 22:2)
Isak skulle offras på samma plats där Jesus
offrades på Golgata höjd. (1 mos 22:14)
Resan till offerplatsen tog tre dagar, på samma
sätt som Jesus var i graven i tre dagar och nätter. (1 Mos 22:4)
Isak bar själv veden till brännoffret upp till
platsen, på samma sätt som Jesus själv bar sitt kors sista vägen till korset.
(1 Mos 22:6)
Abraham och Isak gick tillsammans och i
samförstånd, på samma sätt som Fadern och Sonen var i samförstånd. (1 Mos 22:8)
Isak är alltså en tydlig bild på Jesus, och det
verk som hände på Golgata kors. Abraham litade helt på Herren i situationen,
och trodde Gud om att Isak skulle återuppstå igen efter offret.
Tjänaren Elieser – en bild på den helige Ande
1 Mos 15: 2-3 – Men Abram sade;
”Herre, Herre, vad skall du ge mig? Jag går ju bort barnlös, och arvinge till
mitt hus är Elieser från Damaskus.” Abram sade vidare; ”Se, mig har du inte
givit någon avkomma. En av mitt husfolk ska ärva mig.”
Senare när Isak ska hitta en brud, skickar Abraham
sin äldste tjänare i sin hushållning, Elieser, att hitta en brud åt Isak bland
sin egen släkt. Ingenstans i hela historien i kap 22, ser vi tjänarens namn.
Men i 1 Mos kap 15:2 får vi veta att Abrahams äldste tjänare heter Elieser, och
var från början arvinge till Abrahams hus.
I Joh 15:26-27, får vi veta flera
saker om den helige Ande. Han har utgått från Fadern, och vittnar om Kristus.
Han är samtidigt vår hjälpare och sanningens Ande.
Tjänaren Elieser är en bild på den helige Ande. Han
hade blivit sänd av Abraham. Han var anonym och talade inte om sig själv, men
vittnade för Rebecca, den kommande bruden, om Isak. På samma sätt talar den
helige Ande inte om sig själv, men pekar och vittnar om Jesus till
församlingen. Elieser möter Rebecca vid vattenbrunnen, som kan vara en bild på
den helige Andes utgjutande i våra liv. Själva namnet Elieser, betyder på
samma sätt som den helige Ande ”tröstare”.
Rebecca – Kristi brud
På samma sätt som att Isak är en bild på Kristus,
och tjänaren Elieser är en bild på den helige Ande, är Rebecca en förebild på
församlingen, Kristi brud.
Rebecca kommer från samma stad som Abraham, som då
låg i Babylonien. Babylonien är en bild på den här världen, som också
församlingen kommer och blivit tagna utifrån. Rebecca är samtidigt släkt med
Abraham, och är på samma sätt som alla kristna, andligt talat är Abrahams säd.
(Rom 4:16)
Rebecca får också gåvor av Elieser när hon möter
honom, där den helige Ande på samma sätt ger församlingen nådegåvor allt efter
sin vilja. När Rebecca har talat med tjänaren, springer hon hem och berättar om
allt det hon har sett och upplevt. Församlingens uppgift är också att gå ut och
berätta om ”de glada nyheterna” och vittna om allt det som Herren har gjort i
våra liv.
Räddade från natten
Tjänaren Elieser ankommer på kvällen till brunnen i
staden där Rebecca bor. Kvällen symboliserar oordning, kaos och förvirring, där
natten är på väg som är en bild på själva vedermödan och Herrens dag.
Vi ser det på samma sätt i 1 Mos 24:63, där Isak
möter sin blivande brud på kvällen. Han kommer emot henne, och han för in henne
i sin mors tält, där Rebecca blir Isaks hustru.
En ren jungfru inför Kristus
Vi får veta att Rebecca är en ung flicka, som ingen
man hade kommit nära (1 mos 22:16). På samma sätt är församlingen en ren
jungfru inför Kristus, och trolovad med en enda man.
I slutet av historien, 1 mos 24: 62-67, ser vi att
Isak (brudgummen) återvänder mot kvällen, innan natten (vedermödan), och
Elieser (Guds Ande) håller på att föra (uppryckandet) Rebecca (bruden) för att
möta Isak ansikte mot ansikte för första gången. På samma sätt kommer den
helige Ande, att rycka upp församlingen, på kvällen, innan dess att natten och
vedermödans tid börjar, och vi kommer att få se och möta Herren vår brudgum för
första gången.
Avslutning
Rebecca och Isak är en underbar berättelse som samtidigt är en skuggbild på församlingen, Kristus och uppryckandet.
På samma sätt som att tjänaren hämtar Rebecca på kvällen för att möta Isak, sin kommande man, innan natten börjar, kommer Herren att hämta och ta bort bruden innan dess att Guds domar kommer att gå ut över jorden. Vedermödan är inte ämnad för Herrens brud, och därför är församlingen sparad från tid och plats när det gäller vedermödans tid och domslut.
Vårt
saliga hopp, är vår Gud och Herre Jesus Kristus, som kommer att frälsa oss från
den kommande domen och förena sig själv med sin kommande brud.
Mikael