tisdag 29 juli 2025

Det nya vinets festival och blodmåne över Jerusalem

 


Joel 2:31: Solen ska vändas i mörker och månen i blod innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer.

Joel profeterar att före Herrens dag, det vill säga före den tid av dom som ska gå ut över jorden, ska månen vändas i blod. Det här kan naturligtvis vara tala om ett övernaturligt fenomen som visar sig på himlen, men det kan också vara på det sättet att det är tal om en blodmåne. Om det är en blodmåne, betyder det att innan Herrens dag kommer en betydande blodmåne att visa sig.

Den 7 september ser vi ett sådant tecken. Då upplever vi en fullmåne som är en total månförmörkelse och samtidigt en blodmåne. En blodmåne är ett uttryck för den röda färg månen får under en total månförmörkelse. Det som gör den extra intressant är att denna blodmåne är synlig på himlen från Israel och Jerusalem. Enligt judisk tradition så är en blodmåne ett tecken på dom för Israel, medans solen ses som ett tecken för hednanationerna. Den sista och 70:e årsveckan är ju på ett särskilt sätt en skiljetid för det judiska folket, som både innebär domslut men också Guds övernaturliga ingripande.

Jubileums år

Som vi tidigare har argumenterat för, kan det vara på det sättet att vi här i 2025 har sju år tillbaka till år 2032, som då är precis 2000 år efter Herrens död och uppståndelse. Det är också många som argumenterar för att år 25 e.Kr. var ett jubileumsår, vilket också gör detta år till ett jubileumsår. Det betyder att det är mycket som talar för att vedermödan startar här i höst. Då har vi precis sju år tillbaka till 2032, då Herren sätter sina fötter på Oljeberget, och precis 2000 år efter att han steg till det himmelska.

Om det profetiska tidsschemat skulle stämma, betyder det att den blodmåne som Joel profeterar om, som sker före och i förbindelse med vedermödan, kan i så fall vara denna. Då sker månförmörkelsen och blodmånen före den sista årsveckan, som i så fall börjar i september (Rosh Hashanah) eller oktober (Jom Kippur) vid en judisk högtid. Men det betyder också att församlingen kommer att vara bortryckt innan dess.

Det finns också andra tecken och intressanta händelser som sker här i början av augusti, som också kan peka på uppryckandet av Guds församling. Det är då vinets högtid inträffar (new wine of festival)

Vinets högtid / Nya vinets festival

Apg 2:13 - Men andra sade hånfullt: De har druckit sig fulla av sött vin.

När den helige Ande blev utgjuten på pingstdagen och lärjungarna blev uppfyllda av Guds Ande och började tala främmande språk, blev de anklagade av folkskaran att ”de var fulla på sött vin”. Andra översättningar som KJV säger ”fulla på nytt vin”. Det betyder att den här händelsen kan ha hänt i samband med den första druvskörden, som då gav det nya vinet. Druvskörden i Israel sker huvudsaklig i juli och augusti, som då kan bekräfta tidpunkt för den helige Andes utgjutande. 

Det bekräftar också den profetiska bild av brud och brudgum, vi möter i Höga Visan kap 2 som pekar på brudgummens ankomst under sommaren, men som också sker i förbindelse med druvskörden.

Druvskörden

I GT finner vi sju högtider som Herren gav till Moses och israels barn: Påsk, Osyrade brödet, Förstlingsfrukten, Shavuot (Pingst), Basunhögtiden (Rosh Hashanah), Försoningsdagen (Yom Kippur) och Lövhyddohögtiden (Sukkot).

Men utöver dessa har man i Qumran-texterna (en av Döda havsrullarna) hittat två andra högtider som troligen firades av esséerna, ett judiskt samfund som levde i Judéens öken mellan 200 f.Kr och 70.e.Kr. Dessa två högtider var högtiden ”Vinets högtid” och ”Olivoljans högtid”. Vinets högtid inträffade alltid 50 dagar efter Shavuot (pingst), och efter ytterligare 50 dagar firades Olivoljans högtid. Om vi tar utgångspunkt i Shavuot och räknar 50 dagar framåt, så faller denna högtid den 2-9 Augusti i år. 

Högtiden firades med sång, dans, skördefest, och tacksägelse till Herren. Det var tacksamhet för den nya vinskörden, och för att Herren hade gett regn i rätt tid och låtit druvorna mogna till rätt skördetid. Men det markerade också en övergång från sommarens till höstens större högtider (Basun, Försoning, Lövhyddohögtiden) och kan ses som ett ”bröllop i sensommaren”, innan dom och slutskörden på hösten.

Höga Visan

Höga Visan 2:10–13 - Min älskade talar och säger till mig: "Stå upp, min älskade, min sköna, och kom! För se, vintern är förbi, regntiden är över, den är försvunnen. Blommorna visar sig på marken, sångens tid har kommit, turturduvans röst hörs i vårt land. Fikonträdets gröna frukter mognar, och vinrankorna blommar och sprider sin doft. Stå upp, min älskade, min sköna, och kom!”

Det här är underbara och profetiska verser som är en stark symbol på Herren som brudgum som kommer och hämtar sin brudgum. Herren kommer på samma sätt till oss, för att kalla oss att stå upp och komma till honom. Men även i dessa verser kan vi se att det sker under en tid där vintern är över och blommor visar sig på marken, men även vinrankorna blommar och sprider sin doft. Det här pekar också på sommaren och en period som juli och augusti.

Vintern är förbi: Vinter och regnperioden i Israel slutar i slutet av april, där sommaren får sin början.

Blommor och duvor syns och hörs: Blommor och fågelsång hör till våren, men detta sker inte vid början av våren i Israel, för då är jorden fortfarande fuktig. Turturduvan återvänder till Israel i april/maj men hörs särskilt i försommaren, från juni till augusti.

Fikon och vindruvor mognar: Fikonträdets frukt är nästan mogen i juni, och helt mogen i juli. Vinrankorna blommar i juni, men börjar dofta och bära druvor i juli–augusti, vilket markerar druvskörden!

En traditionell judisk fest under druvskörden firades i början av augusti, precis som den ligger i år. Det var då man började plocka vindruvor och göra vin.

Avslutning

För ett tag sedan gav Herren mig talet 717. I strongs betyder talet ”att plocka” och ”samla in”. Ordet används exempelvis i Höga Visan 5:1 i förbindelse med att samla in och skörd. Det här är med andra ord en högprofetisk sensommar och höst med en närliggande högtid som kan peka på uppryckande för Guds församling. Det nya vinet är klart för Guds folk! Det nya vinet är en bild på både glädje, förbund och bröllop. Efter en skörd följer ofta en bild av dom, men församlingens skörd föregår domen! Det betyder att Herren samlar oss, och vi rycks upp innan Guds domslut, och vredens vin pressas. 

Vi en blodmåne över Jerusalem den 7 september som kan vara ett varsel om vedermödans början senare i höst. Ingen människa vet naturligtvis inte helt precis, men vi vet att vi lever i högprofetiska tider, där vi kan förvänta Herrens återkomst när som helst. Nu gäller det att hålla blicken på Herren och leva nära honom. Snart kommer den sista basunen ljuda, och vi kommer att förvandlas och mötas på himlens sky. Vi står inför ett kommande bröllop och skörd!

Jesus Kommer Snart!