tisdag 7 februari 2017

Yttre tecken och det inre vittnesbördet


När människor ifrågasätter, hur vi kan vara så säkra på att Jesus snara återkomst, så brukar jag svara att det är på grund av ”yttre tecken och det inre vittensbördet”.

I dag vittnar händelser i världen, att vi lever i den yttersta tiden innan Jesus kommer tillbaka. Det gör att vi inte behöver leta efter tidens tecken, då vi lever mitt ibland dem. Vi har också den helige Ande, som talar starkt och vittnar om denna tids slut. I Uppenbarelseboken förmanar och uppmuntrar Herren de sju församlingarna, att höra vad Anden säger och det han delar med sitt folk. Avslutningsvis i varje brev, ger Herren en tillskyndelse till sin återkomst, och en förmaning att vara redo.

Syner, drömmar och visioner

Ett påtagligt sätt som Herren i dag visar sina barn om den tid vi lever i, är genom den helige Andes tilltal. Guds församling ska ha en kännedom, och veta om den tid vi lever i. Det gör att denna tidens avslutning och Jesu återkomst, inte kommer som en överraskning för Guds folk, men vi känner tiden och vi kan se vad som skal komma.  

Herren delar också denna tid genom syner, drömmar och visioner. Många dyrbara syskon, får nåd att få förmedlat det vi upplever i dag och det som ligger framför. Det som är genomgående, är det påskyndande budskapet om brudgummen som mycket snart kommer tillbaka.

En färja som ligger klar till avgång

Jag fick tillsänt ett personligt vittnesbörd från en broder, som delade en dröm han hade för nyligen. Han skriver:

”I går natt fick jag en upplevelse: Vi hade varit på en resa och skulle åka hem igen. Vi kände av att det var bråttom. Vi måste packa det nödvändigaste för att båten skulle mycket snart komma. Jag fick se en grön färja, och vi hann bara plocka ihop lite saker i en necessär, tandborste, tandkräm och tvål samt någon salva, sedan fick vi skynda oss ned till färjan för den hade redan signalerat för avgång så det var hög tid. Resten av sakerna vi hade hann vi ej få med oss. Vi hann precis på båten.  Sedan när jag vaknade tittade på klockan hade den slagit 23:59”.

Tack käre broder för detta dyrbara och bekräftande vittnesbörd!

Avslutning

Upp 22: 17 - Och Anden och bruden säger: "Kom!" Och den som hör det ska säga: "Kom!"

När Herren vittnar om sin snara återkomst, är det både ett uppmuntrande men samtidigt allvarligt budskap. Hela tre gånger i sista kapitlet i Uppenbarelseboken, slår Herren fast att han snart kommer tillbaka och viktigheten av att vara redo.

I vers 17, som är en av mina favoritverser i Bibeln, ser vi ett gemensamt rop och bön från Guds egen Ande, och Herrens utvalda, väntande och avskilda brud. Den längtan vi har efter vårt himmelska hem, och den kärlek och förväntan vi har till vår konung och Herre, kan uttryckas med ett enda ord - ”Kom”!

”Kom Herre till ditt folk. Från ett endräktigt hjärta och från en väntande brud, anropar och ber vi om att du snart må komma, rycka din utvalda till dig, så vi kan se och vara tillsammans med dig för alltid. Du är allt vi är, allt vi kan, allt vi vill, allt vi tror och allt det vi hoppas på”

Din väntande brud!


8 kommentarer:

  1. Hej Mikael!
    Tack för inlägget idag! Jag går dagligen in på din blogg. Den blev till stor hjälp och uppmuntran för mig speciellt idag.
    För en tid sedan samtalade jag med en församlingsledare och vi berörde också
    tiden vi lever i. Jag uttryckte då ,som jag också ofta annars gör, glädjen jag upplever
    inför att Jesus snart skall komma tillbaka.
    Möttes då av, att mitt förhållningssätt och fokus i stället borde vara riktad på att få med så många som möjligt till bröllopsfesten i stället för att gå runt och vänta på brudgummen. Ledaren tyckte också att förkunnelse om Jesu tillkommelse lätt skulle skapa ångest och oro hos människor och att många redan är så tyngda av detta. Ja upplever dock att vi som kristna har en skyldighet att berätta om Jesu tillkommelse och att den står för dörren.
    Jag kände mig ledsen och missmodig efter samtalet och ensam om att gå med förväntan.
    Men igår kom bibelordet till mig från Upp.22:17 om den ömsesidiga längtan hos brudgum och brud. Jag tänkte på hur det är inför ett jordiskt bröllop. Vilken glädje och förväntan vi går med innan, inte minst bruden med alla sina drömmar. Då är det inte onaturligt att vi går med stor glädje och förväntan som Jesu brud. Både brudgummen och bruden säger Kom! Det står som imperativ med utropstecken efter!
    Det var så välsignat att du idag lyfte upp samma bibelställe! Vi behöver verkligen
    påminna och uppmuntra varandra i den här tiden, och vi försöker få med oss så många som möjligt på vägen. Känns som vi har ett stort missionsfält hos våra trossyskon också.
    Som väntande brud/Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Barbro,
      Tack för din hälsning, och för att du delar din upplevelse.

      Tyvärr, så har jag en uppfattning om att det är många syskon som möter samma reaktion som du, med argument som att Jesu återkomst inte är relevant, att vi inte ska fokusera på ändetiden, eller att det skapar ångest och rädsla hos människor.

      Men inget kan vara mera fel. Jag tycker att du ger ett riktigt bra svar själv med både bibelvers och din jämförelse med ett kommande bröllop. Bibeln är fylld med bibelord som uppmanar oss att vaka och leva i en förväntning till Jesu återkomst. Ord som uppmuntrar oss att bevara det profetiska ordet, och låta Herrens återkomst vara en tröst och en styrka i våra liv. Låt ingen människa ta ifrån dig det dyrbara hoppet, men fortsätt att leva och vandra i det. När det gäller vår vandring och det att fortsätta tjäna Herren, finns ingen motsättning. Som broder Holger Nilsson brukar säga: Vi verkar medan vi väntar, och vi väntar medan vi verkar.

      Vi är på väg till ett kommande bröllop där vi kommer att få se vår älskade brudgum för första gången. Jag minns själv när jag blev gift, och visst var jag nervöst och spänd men aldrig rädd eller i ångest. Rädsla och fruktan kommer av fel undervisning, och när vi inte är trygga i vår trolovelse med Herren. Han längtar efter sin brud, och vi längtar efter honom. Därför ropar Anden och bruden ett gemensamt ”Kom”!

      Tack igen för din hälsning, och Guds rika välsignelse

      Hälsningar

      Mikael

      Radera
  2. Guds Frid Mikael,

    Din text kommer väldigt bra i tiden, vi behöver inte leta efter tecken på att Jesus snart kommer tillbaka.

    I den oroliga tid som är nu så måste vi vara beredda på att bli kallade till uppsamling snabbt, så det är bra att för säkerhets skull ha väskan packad.

    Vänligen
    J och G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid syskon,

      Det är precis som du skriver. Det gäller att vara redo, ha sina väskor packade och vara klara för avgång. Allt pekar på att vi mycket snart kommer att basunen kommer att ljuda, och vi kommer att bryta upp för att vara tillsammans med de heliga och Herren.

      Guds rika välsignelse

      Hälsningar
      Mikael

      Radera
  3. Hej Mikael och ett stort tack för att du vecker oss och förbereder oss för Jesus åtkomst. Jag har blivit mycket välsignat av den här sidan.
    Gud välsigna dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Shamret,

      Stort tack för din uppmuntrande hälsning. Jag hoppas att det här hemsidan både är en varning inför den mörka tid som ligger framför, men också skapar hopp då vi kan se att vårt saliga hopp, och Jesu dyrbara hopp närmar sig.

      Jag önskar dig allt gott och Herrens rika välsignelse i din fortsatta vandring med Herren.

      Hälsningar

      Mikael

      Radera
  4. Hej!
    Jag har vid tidigare enstaka tillfällen upplevt Guds ledning, varningar, i drömmar. I går natt och denna natt har jag drömt samma dröm. Bägge nätter vaknade jag efter drömmen, somnade om och drömde samma sak igen. Jag nämnde drömmen för min man efter den första natten. Vi sa "Konstigt, vad handlade det där om". Nu, efter i natt och samma dröm sa jag till min man: "Kan det handla om att Jesus snart kommer tillbaka?". Drömmen var: Jag och min familj är på resa på ett lägenhetshotell och får veta att vi måste checka ut. Jag blir stressad och måste packa men har svårt att hinna med. Jag packar saker, men går också omkring och måste prata om saker, så packandet går långsamt. Känslan i drömmen är tidspress och skuld för att vi glömt bort tiden vu skulle checka ut. Jag har haft underbara drömmar om Jesu återkomst när jag var ung, i samband med mitt dop för 30 år sedan. Denna dröm vet jag inte uttalat om den handlar om Jesu återkomst.Men jag tror det. En påminnelse.
    Tack snälla du för din blogg.
    Hälsningar/B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack syster för att du delar ditt vittnesbörd. Din dröm har många likheter, med drömmar som andra syskon upplever att Herren ger dom. Jag är säker på att din dröm är från Herren och är ett vittnesbörd på att Herren mycket snart kommer tillbaka.

      Som jag ofta skriver, så har den här hemsidan två syften. Dels att dela och uppmuntra om vårt kommande och saliga hopp, det att Jesus mycket snart kommer tillbaka. Samtidigt, så är det en varning för den domstid som ligger framför den här världen, som uppryckandet av Guds församling kommer att utlösa.

      Jag är helt överbevisad om att Jesus mycket snart kommer tillbaka för att hämta sin blodköpta och väntande församling, och han önskar att vi ska vara resklara och förberedda för hans ankomst. Därför förbereder Herren sin brud, så att vi är klara när brudgummen ankommer.

      Jag skulle hemskt gärna få dela ditt vittnesbörd i ett kommande inlägg om det går bra?

      Guds rika välsignelse över dig och din man

      Hälsningar

      Mikael

      Radera