lördag 8 oktober 2022

Jesu återkomst före vedermödan!

 


Kära Vänner, 

Som ni säkert vet, har jag under årens gång skrivit en del inlägg som argumenterar för ett uppryckande före vedermödans tid. Dessa inlägg har jag tittat igenom och försökt samla, och förhoppningsvis är det något jag kan dela med er här någon gång i tiden framöver . Det blir ett lite längre inlägg, delat som en PDF, så man snabbt kan läsa och dela med andra.

Jag upplever att det mer än någonsin är viktigt att känna sig trygg i sin frälsning, och det att Guds församling blir hämtad innan Antikrists framträdande och vedermödans tid. Nu vi nu ser dessa överväldigande tecken i himlen och på jorden, låt oss då i stället glädja oss över att vår vandringstid snart är över, och det att Herren mycket snart kommer för att hämta oss hem. Här delar jag en liten försmak på själva början på det samlade inlägget:

Ett försvar för Pre-trib läran

En fråga många ställer sig i förhållande till Jesu återkomst, är när uppryckandet av de troende skall ske? Är det före, under eller efter vedermödans tid? Man talar om tre olika rättningar i frågan: pre-trib läran, mitt-trib och post-trib läran. Det här kommer att bli ett försvar för pre-trib läran. Det vill säga, att uppryckandet av de troende sker innan vedermödans start.

Israel, hedningarna och församlingen

När det gäller Jesu tillkommelse, så är det tre saker vi måste skilja åt. Det är Guds plan för församlingen, Israel och för hedningarna. Felet vi ofta gör är att vi blandar ihop Guds löften och planer för Israel, med och för församlingen. När församlingen tar Israels plats och omvänt, blir det fel. Vi måste alltså skilja på, när Gud talar till Israel och när Gud talar till församlingen.

På lagens tid var Israels folk de speciella bärarna av Guds frälsningsplaner. GT:s huvudtema är Messias, hans komma och hans rike – Det härliga, lovade riket, där judarna ska bli det centrala folket och Israel ska bli mittpunkt för jordens geografiska, politiska och andliga centrum. Herrens lag ska utgå från Sion, och hans ord från Jerusalem. Folkslagen ska strömma dit, och rättfärdighet, frid och frälsning ska råda på jorden, i detta fredsriket, som också är tusenårsriket.

Det profeterna såg

Heb 1:1 – Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son.

Hela GT är full av löften, som blev givet och delat genom profeterna. Det var löften som handlade om Israel, som Guds utvalda folk, Messias, som den lidande tjänaren, Messias, som konung på Davids tron, ändetiden och det messianska riket (tusenårsriket). Det profeterna inte såg och något som Herren inte hade uppenbarat var den kristna församlingens tid, som är en parantes mellan Jesu första och andra komma. De såg med andra ord inte tiden mellan Messias lidande och den kommande härligheten (tusenårsriket) (I Pet 1:11).

Att folkslagen skulle bli frälsta som konsekvens av det messianska rikets upprättelse, var alltså ingen hemlighet i GT. Men att Herren hade förberett en särskild hushållning för hedningarna, genom att sända den helige Ande till jorden för att utvälja ett himmelskt folk vid Guds nåds evangelium, var en hemlighet på den tiden. Därför är heller inte församlingen nämnd i GT, och också väldigt begränsat i Jesu undervisning.

Församlingen – Kristi hemlighet

Efe 3:2–6 - Ni har ju hört om det uppdrag som Gud i sin nåd gav mig med tanke på er, hur jag genom en uppenbarelse fick lära känna den hemlighet som jag redan i korthet har beskrivit. När ni läser detta kan ni förstå min insikt i Kristi hemlighet. I forna generationer var den inte känd för människor så som den nu har uppenbarats genom Anden för hans heliga apostlar och profeter:  att hedningarna har samma arv som vi, tillhör samma kropp och har del i samma löfte i Kristus Jesus genom evangeliet.

Det grekiska ordet for hemlighet är ”mysterion” där huvudbetydningen är ”något som är helt nytt och inte har varit förut”. Denna fantastiska hemlighet, att vi hedningar har blivit medarvingar till Guds löften, blev först förmedlat genom aposteln Paulus, som fick del av det genom en uppenbarelse av Herren (Kol 1:25-27). Den helige Ande och församlingen är oskiljaktiga i denne hushållning. Den helige Ande är permanent inneboende i de troende, församlingens hjärta, och är panten på vårt arv intill uppryckandets dag.

I vår hushållning är församlingen den helige Andes tempel, det enda tempel som Herren känner till på jorden i dag. Att den helige Ande har tagit sin boning här på jorden, är egentligen det enda som är till hinder för att Antikrist kan träda fram.

Uppenbarelseboken är tredelad

Upp 1:19 – Skriv alltså ner vad du har sett och vad som är och vad som skall ske härefter.

Herren visar Johannes att uppenbarelseboken är tredelad. Det som Johannes redan har sett, det som har varit och det som ska ske härefter.

Vad du har sett

I Uppenbarelseboken kapitel 1 har Johannes sett den förhärligade Jesus ståendes ibland ljusstakarna av guld. Han ser den uppståndne segerherren från Golgata, stå mitt ibland de 7 ljusstakarna av (de 7 församlingarna) av guld, med 7 stjärnor (de 7 församlingarnas änglar) i sin hand. Johannes ser Jesus som den förhärligade människosonen, som lammet, som lejonet av Juda stam, som den store domaren och som Konungarnas Konung och herrarnas Herre.

Vad som är

I kap 2 och 3 ser han det som är. Johannes fick ta emot ett budskap till de sju församlingarna. Breven är en överblick över församlingens urskillnings tid, utifrån en profetisk och historisk tidslinje, helt i från församlingens födelse till Jesu återkomst. Sju brev som representerar församlingen och dess andliga utveckling genom alla tider, intill bortryckandet. Det första brevet sänds till församlingen i Efesos representerar församlingens första tid, nämligen den apostoliska tiden. Det sjunde och sista brevet sänds till Laodikea församlingen. Det andliga mörker som skissas upp i brevet är en beskrivning på den allra sista tiden innan Jesus kommer tillbaka. Det vill säga att Laodikea församlingen är vedermödans eller ändetidens församling.

Vad som ska ske härefter

Till sist skulle han skriva ner det som skulle ske härefter, med andra ord efter församlingens profetiska tid på jorden. Ordet ”härefter” är det grekiska ordet ”meta tauta”, som betyder ”efter dessa saker”. Dvs. vad som ska ske sekventiellt efter församlingens tidsålder, som är presenterat genom de sju breven.

Upp 4:1 – DÄREFTER (dvs, när församlingens tid på jorden är över, och den är blivit fulltalig) såg jag, och se, en dör stod öppen i himlen, och den röst jag först hade hört TALA TILL MIG, SOM EN BASUN, sade: ”KOM HIT UPP, så skall jag visa dig vad som måste ske härefter.” (nämligen efter församlingens tidsålder) GENAST kom jag i Anden, och se en tron stod i himlen och någon satt på tronen.

Församlingens uppryckande som är beskrivet i 1 Thess 4:16, kan jämföras med den uppenbarelse Johannes fick uppleva. Här representerar Johannes den uppryckta församlingen.  

Johannes såg en öppen dörr i himlen, en dörr som var öppnad för att församlingen skulle gå in och igenom den. Johannes får uppleva ”en stark röst”, ”en Guds basun” och ett ”uppryckande till Guds tron”. När Jesus talar och delar budskapet till församlingen är Johannes fortfarande kvar på jorden. När Jesus talar med Johannes om vedermödans domar som går ut över jorden, är Johannes uppryckt till himlen. Där är han tillsammans med Jesus och de 24 äldste, som är representerar den uppryckta församlingen omkring Guds tron.

Vi får ett himmelskt ”screanshot” i kap 4 och 5, som är efter uppryckandet men före vedermödans tid på jorden. I kap 6-19 är vi tillbaka på jorden, och i fågelperspektiv ser Johannes vedermödan utspela sig på jorden.