fredag 16 april 2021

Pingst/Shavuot och 6000 år från skapelsen - Den 17 maj

 


När man studerar tidens tecken, kommer det ibland datum som sticker fram på ett helt särskilt sätt. I det här inlägget vill jag dela ett just sådant. Det betyder inte att vi kan vara säkra på att Herren kommer tilbaka just då, men mer att det sker intressanta sammanträffanden, som kan peka på att Herrens återkomst inte alls är långt borta.

Högtiden Pingst (Shavuot)

2 Mos 19 – Basunljudet blev starkare och starkare. Mose talade och Gud svarade honom med hög röst. Och Herren steg ner på Sinai berg, på toppen av berget, och Herren kallade Mose upp till bergets topp. 

Ni som har följt med här på hemsidan ett tag, vet, att även om jag tror att Herren kan komma tillbaka när som helst, så finns det högtider som på ett särskilt sätt pekar på hans komma. En av dem är pingsten. När Herren kallade Moses upp på berget Sanai för att få lagen, ser vi många skuggbilder som pekar och påminner om uppryckandet och vår kommande frälsning.

Under starkt basunljud steg Herren ner på berget, samtidigt med att han kallade Moses till att komma upp på berget, för att möta honom. Det är en fantastisk förebild på den dag, då Herren kommer att kalla oss upp till honom, som sker vid den sista basunens ljud.

Torah Calendar

Om man använder Torah Calendar, så kan man se att i år ligger pingsten den 17/18 maj. Det är den högtid som i Israel kallas ”Shavuot”. Om man är intresserad, har jag i förvägen skrivit ett längre inlägg om pingsten och uppryckandet, som kan läsas här.

Det som gör det här ekstra intressant i år är av flera orsaker:

Tre dagars varning

När Herren kallade upp Moses på berget, gav han folket en förvaning, där Herren skulle stiga ner på tredje dagen. Om man går tillbaka tre dagar från den 17 maj, hamnar vi på den 14 maj, som är samma datum då Israel blev en pånyttfödd nation, efter 2000 år i diasporan. Är den 14 maj en tredagars varning på en händelse som ska ske tre dagar senare under här under pingst?

6000 år från skapelsen

I följe Torah kalender så är den 17/18 maj dag nummer 2,459,353 på den julianska kalendern. Om man går tillbaka och ser dag nr 1 (skapelsens dag) på Torah kalender, är det dag nummer 267,854 på den julianska kalendern. I mellan dessa två datum, det vill säga, mellan själva skapelsen och pingsthögtiden 2021, är det exakt 2,191,499 dagar. Om man sedan tar detta tal och delar med 365,25 för att få fram antal år, så får man exakt på dagen 6000 år efter skapelsen. Ett helt otroligt sammanträffande! Som vi vet är det sjunde årtusendet en bild på det kommende tusenårsriket, och det åttonde på själva evigheten.

120 år jubileum

1 Mos 6:3 - Då sade HERREN: "Min Ande ska inte bli kvar i människorna för alltid på grund av deras förvillelse. De är kött och deras tid ska vara hundratjugo år

Torah kalender argumenterar samtidig för, att vi just nu är inne i den avslutande 120 års cyklus. En del argumenterar för att i 1 Mos 6:3, när Herren förkunnar att människans tid ska vara 120 år, så är det samtidigt en tidsperiod eller en cyklus för mänskligheten.

I Biblen går det fullkomliga talet 7 igen många ställen. Det tar Herren sju dagar att skapa världen och i 3 Mos 25, ska israelsfolk markera vart sjunde år som ett sabbatsår, och då skal landet vila och ingen ska plantera någonting. I slutet av sju sabbatsår ska man sedan fira jubileumsåret, det 50 året. Så en jubileumsperiod är en 50-års period, baserad på 7 x 7 år som är 49, efterföljt av det 50 året, som då är ett jubileumsår.

Om mänsklighetens cyklus är 120 år som Herren förkunnade, och varje år representerar en 50 årig cyklus, då har vi 120 x 50, som är exakt 6000 år. Det stämmer med Herren räkenskap och tidsplan för människan - vår tid är totalt 7000 år på jorden. Först 6000 år och sedan 1000 år som är själva tusenårsriket. Den sjunde dagen, som är tusenårsriket, blir på samma sätt som för Herren, en vilodag för människan och för skapelsen.  

Total månförmörkelse


I maj sker också en intressant total månförmörkelse, som vi också upplevde i förbindelse med skapelsen.

I följe Torah kalender sker det en total månförmörkelse den 25 maj, den 13 i den judiska månaden efter Shavuot. Om man går tillbaka och ser på den veckan Herren skapade människan, var det enligt Tora kalender också en total månförmörkelse precis 13 dagar efter skapelsen (se bild). I Bibeln står talet 13 för uppror och laglöshet. Femte Mosebok kap 13 handlar exempelvis om falska profeter, och i Upp kap 13, blir Antikrist presenterad.

I följe judisk tradition, betyder en total månförmörkelse dåliga nyheter för judarna, och en solförmörkelse är dåliga nyheter för nationer och hedningarna. Det vill säga, att på samma sätt som vid skapelsen, sker nu, exakt 6000 år efter, en total månförmörkelse. Är det ett tecken på att den största falska profeten av dom alla är på väg fram på scenen, och att en domstid är på väg över det judiska folket?

Avslutning

Jag vill avsluta som jag började – ingen vet när Herren helt precis kommer tillbaka, men vi vet att vi lever i tiden omkring Herrens komma. När det sedan sker så många sammanträffanden som här, blir jag tvungen att dela det med er. Det är i förvägen en väldigt spännande vår och försommar med allt som sker, och det här gör det inte mindre. Jag ser fram till att se vad Herren har på sitt profetiska skema, och jag hoppas att uppryckandet är en av de händelser vi snart kommer att uppleva. Jag tror att Herren kommer mycket snart tillbaka för att hämta sitt folk.

Maranatha

Mikael

 

40 kommentarer:

  1. Jag ställde en fråga till dig runt Hes 29:3f under ditt förra inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fråga. Hela Hesekiel är ju väldigt intressant, då den ofta kan både peka på en närtid för Hesekiel men också peka på ändetiden och helt ut i den messianska rikets tid.

      Just detta kapitel har jag inga bestämda tankar omkring, jag ser det mer som en proftia som redan är uppfylld, och ser det inte som något som ligger framåt i ändetidens scenario, men kanske är det andra här i forumet som har mer ljus över det?

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
    2. Att Egypten skall bli en ödemark, har väl inte hänt förut, och just för skrytet om floden, då tänker jag på fartyget som kan vara den lilla sak som utlöser detta.

      Och Egyptens land skall bliva förött och ödelagt, och man skall förnimma att jag är HERREN. Detta därför att han sade: ”Nilfloden är min; själv har jag gjort den. Ja, därför skall jag komma över dig och dina strömmar, och göra Egyptens land till en ödemark, ett ödelagt land, från Migdol till Sevene, fram till Etiopiens gräns.

      Radera
    3. Intressant tanke, tack för att du delar

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  2. Svar
    1. Amen Syster,

      Jag längtar också hem till vårt himmelska hem, och att få träffa nära och kära som har hunnit före oss.

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  3. Talet 13, kan man se på olika sätt
    Landet delas i 13 delar.

    (Jesus och lärjungarna var 13)

    Hes 45:4
    Detta skall vara en helig del av landet, och det skall tillhöra prästerna, som göra tjänst i helgedomen, dem som få träda fram till att göra tjänst inför HERREN; detta skall vara en plats åt dem för deras hus, så ock en helig plats för helgedomen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många aspekter i det. Tack för att du delar

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  4. Tack kära broder för ny glädjande artikel!

    Kan det Kanske vara Kristi Himmelsfärd som gäller för hedningar och messianska judar? Vilken dag skulle det i så fall vara om man räknar rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid Helene,

      Ja, så kan mycket väl vara. Jag ser många högtider som påsk, Kristi Himmelsfärd och pingsten som stora förebilder på Jesu komma.

      Tar man utgångspunkt i Torah kalender, som pekar på pingsten den 17/18 maj, så måste vi då gå 10 dagar tillbaka, och då hamnar vi på den 7/8 maj i så fall.

      Herrens rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  5. Hur vet man jorden skapades för exakt 6000 år sedan? Då måste man ju tro bokstavligen på skapelsen dag för dag, en dag en sekund för Gud kan ju vara miljoner år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid och tack för din fråga.

      När vi tar del av de släktled som är nedskrivna från Adam till Jesus, och sedan lägger till de sista 2000 år sedan, så är människans historia 4000 + 2000 år. Men när det kommer till själva jorden, så finns det vissa frågor som är obesvarade. Vi ser att Guds Ande svävade över vattnet och jorden var öde och tom. Så innan det att Herren sätter igång hela skapelseprocessen, så vet vi egentligen inte hur länge att jorden har funnits till. Så själva jorden kan alltså vara äldre än 6000 år gammal. Men när det gäller själva skapelsen av människan, djur och naturen, så måste man då tro på en bokstavlig skapelsens dag.

      Varma hälsningar

      Mikael

      Radera
    2. Hade en liten häftig diskussion med en "pastor" om vaccinet (märket?)
      Han menar att vaccinet är av Gud, samtidigt som vi ser betydelsen (värdet) av ett pass, gissar att det snart finns stora möjligheter att öppna våra kyrkor, (men bara för vaccinerade) GEKÅS är inne på möjligheten att få öppna, men bara för vaccinerade, Israel verkar ha vaccinpasskrav, och krav på att förnya passet varje halvår, hur ser kraven ut i Danmark?

      För mig liknar detta "märket" att inte få köpa sälja eller röra sig fritt. Jag har under åren drabbats av svåra allergiska reaktioner av mediciner och sprutor, men genom försiktighet klarat mig i flera år nu, då menar läkare att man kan riskera livet igen för allergin har "nog" vuxit bort, den som fått anafylaktisk chock vågar inte testa igen, riskera då att få hamna utanför allt.

      Radera
    3. Guds frid och tack för din kommentar.

      Ja, vi är på väg i en riktining där vaccinet blir allt mer knuten till vilddjurets märke, utan att jag säger att själva vaccinet är märket. Mitt nästa inlägg som kommer på torsdag, kommer att handla om det. Pentagon har utvecklat en mikrochip som kan läsa av kemiska reaktioner i kroppen och varna dig för en infektion redan innan du fått den!! Jag trodde nästan inte det var sant när jag läste det, men vi upplever hur vaccinpasskrav blir större, och de som inte vaccinerar sig kommer att få det allt svårare. I Danmark är det på det sättet att en vaccination och ett negativt test väger lika just nu.

      Som jag ser det kommer vaccinpasskrav att bli kopplad i hop med ett kommande chip, som då betyder fullständig kontroll över samhällets inbyggare.

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
    4. Jag har försökt få testa mig, men får inte för att jag inte har några "symtom" vill resa över gränser med min bobil men får inget godkännande, om jag fått en test, då hade den ändå varit för gammalt när jag fått svaret.

      Min vårdcentral har ringt flera gånger för att få mig att ta vaccinet, fast det står varningar i min journal för många livsfarliga biverkningar som jag fått av mediciner och vacciner, idag ringde dessutom en för mig okänd läkare som talade otydlig svenska, inte lätt när min hörsel är dålig.

      Radera
  6. Jag kommer ta vaccin på fredag (fyller 60 i maj, lägger noll värde i att det är Guds eller djävulens vilja, hålla på att spekulera överlåter jag åt andra, jag gör det enbart för att stoppa spridningen, rädda de äldre och de som är i riskzonen, man kan potential vara en superspridare utan att veta om det och det vill jag inte vara, och såklart för all vår överbelastade vårdpersonal som får ta sliten, mindre spridni g= är mindre uppskjutna operationer och annat som drabbar så många, och såklart vill man framöver kunna återgå till ett normalt liv som att kunna rea utomlands, besöka idrottsevenemang Och kyrkor, kunna umgås över generationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaccinerade blir kanske superspridare eftersom den som är vaccinerad kan sprida sjukdomen, det är en stor risk
      att dom dom är vaccinerade kommer att känna dig säkra och går då vårdslöst ut i samhället och sprider smittan, tro inte för mycket på dessa vacciner, jag tror inte det handlar om att skydda människor i första hand, utan det verkar handla om passet, sjukhuspersonal kämpar på, men jag tror att det är ledare i världen som vill föra fram en världsledare.
      Detta har pågått i många år, kallergiplanen, bildebergsgruppen agenda 2021 och nu har dom bestämt sig för agenda 2030, märkligt att det finns ett militärlabb i Wuhan som forskar i coronavirus, där det hela startade.

      Radera
    2. Tycker det är rätt att göra som du. En del har tro för att vaccinera sig
      En del tro för att låta bli. Det är ingen frälsnings sak. Har man bett o överlåtit det till Herren så är det rätt val vad man gör . Snart är det märket och då kan ingen frälst ta det . På högsr hand eller pannan . JG tror som det står . Guds ord håller att tro på 🙏

      Radera
    3. Så bokstavligt som höger hand och panna, har jag svårt att tänka mig att det skall gå att genomföra på hela jorden, men kan tänka mig att Johannes ser det som en bild, kanske något som mäter utstrålningen från den hud som är naken, så görs idag vid flyget när dom kollar människors temperatur.

      Radera
    4. Tror inte att Gud har tänkt att vi skall bli lurade eller gissa oss till vad som menas med högra hand eller pannan
      Är övertygad att Herren klart o tydligt visar oss vägen till detta som står, Hur det än går till
      Sen tror jag att Guds ord klarnar mer o mer för oss ju mer tiden närmar sig och vi lever nära Jesus . Underbar tid vi har att invänta , mitt i denna röriga Värld med så många röster
      Så talar Herren till oss , vi får ledning från Gud hur vi går tillväga
      Själv hoppas jag på att vi snart möts på skyarna . Halleluja ! Vilken dag/ stund det blir
      När vi får möta Jesus på skyn!! Förbered er kära syskon .

      Radera
  7. Sportcarl siktar på att göra en Christina i repris, men att gå från det och tro blir man bara vaccinerad så skyddar man andra från att inte bli smittade, och att själv inte blir smittad någon mer gång efter det, börjar låta som folk som fått fnatt och börjar å tror att tomten finns i verkligheten också, du får ju naturligtvis göra som du vill men bli inte alltför ledsen när du upptäcker om du hinner det dvs att du kommer ha gruvligt fel i din tes att få för sig att världens ihop blandade vaccin gjort på snabben ska skydda komplett jämfört med herrens vaccin är bara stört löjligt att tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym, vad gör du själv för att minska spridningen? Jag personligen tycker det är dåligt lägga andra ord i det jag skrev, hänvisa till tomtar finns i verkligheten var lågt av dig riktigt lågt anonym, men på nätet kan man skriva vad som helst och även anonymt, tycker det är hemskt som kristen läsa sådant från andra och från andra kristna, jag har aldrig påstått att vaccinet är 100% effektivt, men i min värld har man inte haft covid och tar vaccin så minskar man chanserna till att få covid till en minimal nivå, sedan personligen tycker jag det är självklart vaccinering skall vara frivillig, men tar man Inte vaccin får man nog fortsätta leva som vi gjort sista året, finns inget normalt funtat land som vill ta emot någon som inte kan bevisa att man gjort vad an kan för att skydda sig, finns inget värre sätt att öka spridningen än att fara och färdas överallt och umgås nära med folk, mina hjältar är de inom vården som sista året riskerat sitt liv för de som kommit in och haft corona, hör gärna med dom anonym vad de tyck ker om corona covid och vad de vill man skall göra för att skydda sig minska sjuk och dödstalen, de lever med det varje dag på akuten

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Att söka Herren nu i denna viktiga tid
    När Jesus snart rycker upp församlingen
    Är så viktigt
    Vara med Herren i bibelläsning o bön. Studera uppenbarelseboken . Lyssna in Guds röst ..Tack för denna sida . Är mycket på Flammors sida oxå och Dan Johanssons möte på Israels vänner .
    Att hålla sig vaken nu
    Tyvärr verkar många syssla mer med vaccinet o sprutor än med Guds ord , tänker på facebook där en del som kallar sig kristna , slänger ut hatiska ord mot andra kristna som har vaccinerats sig
    Där känner jag inte att DHA är med . Utan allt skall göras i kärlek enligt biblen . Alla nådegåvorna . 🙏❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger mycket i det du skriver. Guds kärlek. Gud och Jesus måste vara med oss varje dag

      Radera
    2. Guds frid Titti,

      Det är så viktigt det du skriver. Tiden är inne att lyssna in Herrens röst, höra det han talar till sitt folk och söka hans ansikte. Framför Guds tron finns allt vi behöver, och där finns nåd och kraft för den tid vi lever i.

      Herrens rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  10. Jag har inte FB, men kan förstå om människor reagerar, ju fler som vaccinerar sig ju svårare får vi andra att röra oss i världen, om alla sagt nej till vaccin, då hade dom inte fått igång dessa pass, som verkar vara huvudorsaken till det enorma engagemang som myndigheter över hela världen visar.

    SvaraRadera
  11. Du har inte tänkt tanken att vad som händer om man inte vaccinerar sig och rör sig i världen? , viktigaste är väl inte att få röra oss fritt i världen, vacvinpass etc, utan få ner smittalen, är väl det som är huvudorsaken för mig och många andra och inte få ett entuellt pass, mitt företag är stenhårda och det tycker jag är bra, de tar detta med corona på allvar, har man varit utomlands är det bara testa sig första dagen man kommit hem och ett covid test efter 5 dagar, frågade om det gäller även om man tagit vaccin eller haft smittan och det gör det, Bra, ta covid på allvar oavsett om man tar vaccin eller inte, och var rädda om de äldre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är 80+ tillhör dom då dom äldre, enligt Tegnell är vi inte värda vård, för vi skall snart dö ändå enligt honom, om jag blir sjuk, nekas jag syrgas erbjuds bara morfin, blir jag sjuk av vaccinet eller coronan, får jag ändå samma dåliga behandling, därför gäller det för oss äldre att hålla distans, från både människor smittor och sprutor, jag är övertygad att sprutor saboterar vårt eget immunförsvar.

      Radera
  12. Har aldrig hört Tegnell säga de orden, men brukar vara så på den här sidan, varje medicin, vaccin kan ha biverkningar det vet vi alla om, man får lägga det i vågskålen mot att få covid, men är varje fria val, sedan kan man säga att sprutor kan sabotera immunförsvar, men de som insjuknat dött i covid nu innan vaccinet kommit är jag inte säker tycker likadant.

    SvaraRadera
  13. Han har sagt mycket, kolla här.
    https://tegnellcitat.se/

    SvaraRadera
  14. Har inte sagt att Tegnell inte har utalat sig om än det ena och än det andra, utan jag får väl förtydliga mig: när och i vilket media har han sagt:vi är inte värda vård för vi skall ändå dö snart?
    Fruktansvärt om han sagt det, men ännu värre om han inte sagt det och folk sprider påståenden om personer som inte stämmer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs igenom alla citat, vi 80+ erbjuds palliativ vård med morfin vid ett äldreboende utan syrgas, har du inte hängt med i media, när en äldre man som cyklat 33 vätternrundor bara erbjöds palliativ vård, han hade som tur var människor som kunde försvara honom, du kan kanske hitta den artikeln på nätet (33 vätternrundor)

      Radera
    2. Länk
      https://www.dn.se/sthlm/de-valdes-bort-av-varden/

      Radera
  15. Alltså jag har varken tid eller lust att läsa igenom alla, att äldre behandlas illa är inget nyhet och kan göra en upprörd och besviken, men det var inte det jag frågade efter utan det har jag koll på, frågan är fortfarande densamma, NÄR sa Tegnell: Vi är inte värda vård för vi skall snart fö

    SvaraRadera
  16. Du som är ung, kan väl hitta snabbare än mig, jag har själv hört honom tala om prioriteringen, hör ett par länkar som grundar sig på den prioriteringen, jag är äldre än han som cyklade vätternrundor, jag är i bra form "kroppsligt" men har inre krämpor som kan få sjukvården att prioritera bort mig.
    https://www.fokus.se/2020/03/varden-ska-prioritera-patienter-utifran-biologisk-alder-storst-chans-till-overlevnad/

    SvaraRadera
    Svar
    1. En länk till, om prioriteringen
      https://omni.se/dokument-visar-personer-over-80-ar-ska-prioriteras-bort-fran-intensivvarden/a/jdEp6q

      Radera
    2. Hej Anonym!

      Jag är insatt i en del av det Du skriver om och jag håller med Dig. Var rädd om Dig kära Broder/Syster, för det finns bara en som Du. Håll ut! Jag tror dessutom inte att Herren är så förtjust i att vi sprutar in celler från aborterade foster i blodet. Inte heller att förändra i generna (som i vetenskapliga kretsar kallas Livets bok). Stärk Ditt immunförsvar så gott det går med D-vitamin(t.ex. Möllers tran) och en bra multivitamin (t.ex. Mivitotal), sol & luft, promenader om Du orkar, om inte annat så njut av det som Du kan se av skapelsen och prisa vår skapare. Var tacksam & ödmjuk som Du redan är. Gör det Du tror på och lyssna inte på andra som försöker pracka på Dig deras illusioner.

      Önskar Dig en kärleksfull och fridfull vandring med Herren i Hans dyrbara namn JESUS. AMEN och en STOR varm kram från mig!/Heléne Karlsson

      Radera
  17. Jag får väl nöja mig med att inte fått svar om när och till vilken tidning media Tegnell sa: vi är inte värda vård för att vi snart skall dö, avslutar härmed diskussionen då det inte är en stor fråga för mig, hade dock önskat mig ett tydligt svar och inte hänvisning till en massa annat,

    SvaraRadera
  18. Har du någon förklaring till varför dag 267,854 är dag nr 1?

    SvaraRadera