fredag 3 juni 2016

Jesu uppståndelse är min uppståndelse


Fil 3:20 – Men vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren Jesus Kristus som Frälsaren. Han skall förvandla vår bräckliga kropp, så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet. Ty han har makt att lägga allt under sig.  

Uppståndelsen från de döda är de frälstas stora hopp. Det fanns inget hopp om evigt liv eller frälsning, om det inte vore för Jesus uppståndelse från de döda. Uppståndelsen är själva hörnstenen och fundamentet i vår tro, och utan den är både vår tro och predikan meningslös. (1 Kor 15:14)

Jesus är själva förstlingen av uppståndelsen, som betyder att hans uppståndelse blev min uppståndelse. När han uppstod från de döda så gav det mig hopp, att jag och en dag på samma sätt kommer uppstå och förvandlas, och för alltid ska vara med Herren.

Ett himmelskt folk

Efe 2:6 - Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus

Församlingen har aldrig som sådan blivit lovade ett jordiskt rike, men vi har vårt medborgarskap i himlen och har det nya Jerusalem som mål. 

Vi är ett himmelskt folk, utvalda före det att den här världens grund blev lagd. Redan nu är vi sittandes med Kristus i den himmelska världen, och är välsignade med all den himmelska världens andliga välsignelser. I himlen finns vår lön, vår skatt och vårt arv som aldrig kan förstöras, fläckas eller vissna. Där finns också vår eviga boning bevarad, som Herren kommer ikläda oss med vid sin återkomst, som är vårt barnaskap och vår kropps förlossning.   

Döden berövas sin makt

Döden kan ta våra kroppar till graven, men den har ingen verklig makt över oss. För flera tusen år sedan gav Herren oss hopp, när han profeterade till oss genom Hosea:

Hos 13:14 - Från dödsrikets våld skall jag friköpa dem, från döden skall jag återlösa dem. Du död, var är dina plågor? Du dödsrike, var är din ödeläggelse? Ånger är fördold för mina ögon.

På korset besegrade Jesus döden, och tog nycklarna till dödsriket. Men det betyder inte att döden inte finns eller inte existerar. På samma sätt som med Satan, kommer döden stegvis att mista sitt inflytande, för att till sist besegras och mista all sin makt:

1. Jesus övervann döden på korset där han klädde av, och triumferade över väldena och makterna och förevisat dem offentligt. Kol 2:15

2. Vid uppryckelsen av församlingen, ”då detta dödliga kläs i odödlighet”, kommer ”döden att bli uppslukad och segern vunnen” (1 Kor 15:54)

3. Efter 1000 årsriket kommer döden att kastas i eldsjön (Upp 20:13), och Jesus överlämnar riket åt Gud, Fadern, sedan han gjort slut på varje välde, varje makt och kraft. Som den siste berövas döden all sin makt. (1 Kor 15:24-27)

Skapad för ett evigt liv i himlen

1 Kor 15: 51-52 - Se, jag säger eder en hemlighet: Vi skola icke alla avsomna, men alla skola vi bliva förvandlade, och det i ett nu, i ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda, och de döda skola uppstå till oförganglighet, och då skola vi bliva förvandlade. 

Snart en dag, och vid den sista basunens ljud, kommer jag att förvandlas. Jag kommer att bli överklädd med en ny härlighetskropp, skapad för ett evigt liv i himlen. Denna förgängliga kropp jag har, kommer att uppstå i härlighet och kraft, och kommer att bli lik den min frälsare har.

Här på jorden dör jag som en jordisk människa, men jag har hopp om att en dag uppstå som en himmelsk. Jag dör ofullkomlig, men kommer att uppstå som fullkomlig. Vi dör med sjukdom, synd och nöd, men vi kommer att uppstå till ett evigt liv utan tårar, frestelser och död. 

Det är mitt dyrbara hopp, min glädje och min tröst. Min dyrbare frälsare kommer snart, och han kommer att förvandla oss, och vi kommer att bära den himmelska människans bild.

Han talar ljuvligt till mig

Mest av allt så längtar jag efter att jag äntligen kommer att få se Herrens härlighet med mina fysiska ögon, och jag kommer att få röra och omfamna honom med mina händer.

Jag kommer för första gången få höra honom tala ljuvligt till mina öron, och jag kommer att få känna och andas hans härlighet. Framför allt kommer min mun att tillbe och lovsjunga min underbare skapare och frälsare i all evighet. Det är vår kropps förlossning och vår kommande härlighet.


Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar