Apg 3: 19-21 - Ångra er därför och vänd om, så att era
synder blir utplånade 20 och tider av nytt liv (1000 års riket) kommer från Herrens
ansikte och han sänder Messias som är bestämd för er, nämligen Jesus. 21 Honom måste himlen ta emot tills de tider kommer då allt det
återupprättas som Gud från urminnes tid har förkunnat genom sina heliga
profeters mun.
När Petrus vittnar om Herren i Salomons pelarhall,
så påminner han judarna om Guds löften för det judiska folket. Petrus uppmanar
folket till omvändelse, så att Messias kan komma och upprätta 1000 års riket,
som Herren har lovat Israel genom sina profeter.
Genom många liknelser visar Jesus att vi lever i
tiden då Herren kommer att upprätta och frälsa det judiska folket, och att det
kommande riket liknas vid en bröllopsfest där Israel kommer att blir återförenad
med Herren igen.
Den tredje dagen
Den tredje dagen står omtalat på flera ställen
Bibeln, och är en bild på 1000 års riket.
Joh 2:1-11 – På
tredje dagen var det bröllop i Kana i Galileen
Jesus var på resa till bröllopet, som är en
förebild på det messianska riket eller 1000 års riket, som Jesus kommer till på
den tredje dagen. Dom två första dagarna är inte nämnda, och är en bild på de
två tusen år som judarna har levt i förnedring, och ute i diasporan bland
hedningarna.
Hos 6:1-2 – Kom, låt oss vända om till Herren .
Ty han har rivit oss, han skall också
hela oss. Han har slagit oss,
han skall också förbinda oss. 2 Han skall om två dagar (2000 år) på
nytt göra oss levande, ja,
på tredje dagen (i 1000 års riket) skall han låta oss
stå upp, så att vi får leva
inför hans ansikte .
Löftet till Israels folk, var att Herren ska
frälsa det judiska folket 2000 år efter det han har rivit dem (Jerusalems
förstörelse, och judarna fördrivs över hela världen). På tredje dagen, i 1000
års riket, kommer Herren att upprätta och fullborda sina löften och förbund med
det judiska folket.
Liknelsen om kungasonens bröllop
Matt 22:1-14 – ”Himmelriket (1000 års riket) är likt en kung som höll bröllop för sin son. Han sände ut sina tjänare för att kalla de inbjudna till bröllopet, men de ville inte komma.
Det här är en liknelse som kallas kungasonens bröllop. Kungen är Gud, och sonen var Jesus. Tjänarna i texten är profeterna och apostlarna, och bröllopet är en bild på himlens rike (1000 års riket), där bruden i detta bröllop är de messianska judarna.
Den första inbjudan gällde fram till Jesu försoning på Golgata. Judarna hade fått en inbjudan till detta bröllop i lång tid i förvägen. Det var ett bröllop som skulle hållas i förbindelse med Messias komma till det judiska folket.
Riket för Israel
I dag är allt klart för Israels frälsning och förlösning. Israel är Guds frånskilda hustru som han åter igen vil äkta. Israel gick bort från Gud, men kommer tillbaka. Hon fick skilsmässa på grund av otukt, men Herren gifter sig med Israel, sin hustru från GT igen, där bröllopsfesten föregår i 1000 års riket.
När hedningarna i fullt antal har kommit in, så kommer den tredje inbjudan
till judarna till detta bröllop, för att få del i riket för Israel. Den här
gången kommer Israel att ta i mot denna inbjudan, genom en kvarleva och en rest
för Israel. Till skillnad från den första
inbjudan, så var allt redan klart till att bröllopet kunde hållas
vid den andra inbjudan. Efter Jesu försoning på korset så är allt klart så att
detta kan ske, och vi kan invänta Jesu återkomst och upprättelsen av det
messianska riket. Herren är klar med ett nytt förbund med Israel, där han vill
ge dem ett nytt hjärta och en ny ande i deras bröst.
Jesus kommer snart!