För ett
par år sedan skrev jag ett inlägg om den judiska högtiden ”Shavout”, som är vår
motsvarighet till pingsten. Även om min tro är, att uppryckandet kan ske när
som helst, så är pingsten mycket intressant när det gäller Jesu komma till
församlingen. Som vi vet, så föddes församlingen på själva pingstdagen, när
Guds Ande blev utgjuten. Det är samtidigt samma dag som Herren äktade det
judiska folket, då han gav lagen på Sinai berg.
Det är
svårt att fastlägga när Shavuot eller pingsten egentligen inträffar, då det
finns olika kalendrar som man kan ta utgångspunkt i. Men det vi vet, är att vi befinner
oss i tiden runtomkring pingst, och det gör att tanken är ganska intressant.
Herrens
sju högtider
3 Mos
23: 1-2 - 1 Och HERREN talade till Mose och
sade: Tala till Israels barn och säg till dem: Dessa äro HERRENS högtider,
vilka I skolen utlysa såsom heliga sammankomster; mina högtider är dessa.
Men
dessa bestämda uppfyllanden, ser vi också på ett helt påtagligt sätt genom
Herrens sju högtider som han gav det judiska folket genom Moses. Dessa högtider
som Herren gav judarna, är några som bokstavligt talat har eller kommer att
uppfyllas vid Jesu första och andra tillkommelse.
Herren
gav Israel sju olika judiska högtider. De första tre högtiderna – ”Påsken”,
”Det osyrade brödets högtid” och ”förstagrödans högtid”, blev bokstavligt talat
uppfyllda vid Jesu första komma när han dog, blev begravd och sedan uppstod
igen exakt på dagen på vid rätt högtid. De tre sista – ”Basunklangens högtid”,
”Den stora försoningsdagen” och ”Lövhyddohögtiden”, pekar på Herrens återkomst
till Israel och det judiska folket, och upprättandet av tusenårsriket som också
kommer att ske på dagen i förbindelse med dessa hösthögtider.
Den
judiska högtiden Shavuot/Pingst
3 Mos
23:15-22 - Sedan skall ni räkna sju hela
sabbater från dagen efter sabbaten, från den dag då ni bar fram
viftofferkärven. Femtio dagar skall ni räkna, fram till dagen efter den sjunde
sabbaten. Då skall ni bära fram ett nytt matoffer åt Herren.
Däremellan,
och precis femtio dagar efter påsk och fyra månader före Basunklangenshögtid,
har vi den judiska högtiden ”Shavuot” eller Pingsten, som också kallas
Vitoffersbrödshögtiden. Högtiden faller alltid på en söndag, då lördagen är
sabbat och en vilodag för judarna
Shavuot
är hebreiska och betyder helt enkelt veckor. Shavuot kallas också för
veckofesten, och firas i två dagar. Högtiden infaller sju veckor eller 50 dagar
efter Förstlingsfruktens högtid i Pesach (Påsken). Därifrån kommer också det
engelska ordet för pingst ”Pentecost” vilket kommer från grekiskan och betyder
50.
Avslutning
Pingsten
har många associationer till Pingsten, eller Shavuot. Det är bland annat
högtiden utan datum. Det är där att judarna har en ceremoni som heter ”dekorera
bruden”, där man festar dagen efter. Det är en tydlig och fantastisk
association till Herren som hämtar sin brud och sedan håller bröllopsfest. Vi
har Moses som hörde basunens ljud, och sedan fick gå upp på berget för att möta
Herren. Enok, som är en bild på församlingen, som både föddes och blev uppryckt
på själva pingstdagen, som alltså är samma dag som församlingen föddes. Ruts
bok, som är en bok om skörd och återlösning, som Pingsten och den 50 dagen
handlar om. Kung David, som man också tror både föddes och dog på Shavuot.
Alltsammans, som kan vara tecken och häntydningar till uppryckandet av
församlingen.
Kommer
Herren att fullborda denna högtid genom två händelser, dels församlingens
födelse men också själva avslutningen på den, och kommer det att vara då, att
Herren kommer att fullborda löftet om uppryckandet genom att skörda och hämta
sin förstlingsfrukt?
Jag
vill avsluta som jag började. Jag tror att uppryckandet är imminent och kan ske
när som helst, men samtidigt tror jag att Herrens högtider pekar på händelser
som fullbordar Jesu första och andra komma. Pekar Pingsten på församlingens
uppryckande? Tiden får visa hur detta underbara löfte kommer att fullbordas.
Till dess får vi leva i en förväntning på vår underbare frälsare och Gud Jesus
Kristus.
Jesus
kommer snart!
Källa: