fredag 5 maj 2023

En andlig klimatförändring och en kommande andlig orkan

 


Psaltaren 23: 4 - Även om jag vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag inte ont, för du är med mig. Din käpp och stav, de tröstar mig.

Kan vi se tidens mörka moln som vittnar om en kommande andlig orkan? Den förut så klara himlen har fått ett annat utseende, och mörka moln gör att det är svårt för solens ljus att skina igenom och lysa upp på den mörka himlen. 

Dagarna har blivit kortare och den ljumma vinden blåser nu isande kallt. Det vi upplever är en andlig klimatförändring. Jag fryser och får leta efter stjärnornas ljus. Men jag har en fackla i min hand. Det är det profetiska ordet, som lyser upp vägen jag ska gå. Det är mycket dyrbart för mig, och jag bevarar det heliga ordet som Herren gav mig, och jag håller löftena hårt och nära mitt bröst. När vägen känns extra tung, så tar jag fram dem och blir påmind av det kommande ljuset, härligheten och mitt saliga hopp. Herrens ord blir lika verkliga och levande som den dag han gav dem för 2000-år sedan. "Jag kommer tillbaka, för att hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är." Orden brinner i mitt hjärta, för att jag vet att det är sant och att varje löfte är lika gällande, då som i dag. Han kommer verkligen tillbaka, bara för han har lovat att det blir precis så. 

Min personliga vandring på den smala vägen har inte alltid varit lätt. Den blev kanske lite längre och lite mer komplicerad och tyngre än jag hade föreställt mig. Han välsignade mig med livet, och skrev mitt namn med sitt eget blod i den heliga boken. Det har varit min glädje och styrka, och det som har uppmuntrad och styrkt mina steg. Men på vägen har det också varit lidande och smärta. Stenar som har skurit i mina fötter och grenar som har rivit min kind. Ibland har vägen varit så smal, att jag inte kunde hitta en plats att sätta min fot, och ibland har mörkret varit så kompakt att jag var tvungen att invänta Herrens övernaturliga ljus för att kunna fortsätta på min väg. Jag har sett rovfåglarna flyga nära mitt huvud, och jag har känt drakens förtärande låga.

Men mitt i allt detta och när faran var som störst, så har Han alltid varit där för mig. Alltid ett steg framför mig för att leda och beskydda mig på båda sidor. I tider när jag var nära att ge upp och bara hade krafter till att lyfta en förtvivlande hand, kunde jag känna en mäktig hand i min. En hand som med kraft höll mig uppe och sedan försiktigt ledde mig genom omständigheternas mörka dal. 

Men något har ändrat sig den senaste tiden. Samtidigt med att vi ser dessa förvarnade tecken på en kommande storm, så har den inre tryggheten och glädjen blivit större. En stark känsla av att vandringen snart är över, och att den smala vägen mycket snart kommer att bli utbytt med något långt mycket bättre och större. I min inre blick har jag redan sett en föraning av det som väntar, och längtan, förväntan och glädjen är obeskrivligt stor. Min klädnad som är trasig, smutsig och utnött kommer snart att bli utbytt med något oförgängligt och dyrbart. En helig klädnad på min kropp, en krona på mitt huvud och en ring på mitt finger. Jag får till och med ett nytt namn, som bara jag och Herren känner till.

Denna underbara, dyrbara och älskade Herre. Jag vandrar och lever, för att han har vandrat och älskat mig först. Med en kärlek så obeskrivlig och en nåd så dyrbar. Den är skriven i min panna och är en sköld i mitt liv. Den leder mig och kommer att föra mig helt hem. Nu är jag snart där, hemma i den eviga underbara vilan. Tillsammans med min älskade och lovade brudgum

Brudgummen kommer snart!

33 kommentarer:

  1. Taaack Mikael för detta personliga inlägg!😇 Jag säger bara; Amen-
    Kom Herre Jesus!! Y.A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen! Kom dyrbare Herre och hämta din väntande brud!

      Radera
  2. Jag har lätt att få svindel, den bild du har lagt in idag visar för mig hur viktigt det är att gå på knäna fram till målet, en sådan bokstavlig stig med stup på båda sidor klarar jag inte av att gå upprätt på, jag får vara glad att jag inte alltid ser faran, för då hade jag inte vågat röra mig😇

    SvaraRadera
  3. Tack Jesus att du hjälper oss ända i i himmelen .

    SvaraRadera
  4. Tack kära broder Mikael
    Ditt fina och dyrbara inlägg som vi är en del som kan känna igen oss i våra liv. Som du skriver. Att nu när vi närma oss målet, upplever jag att tron har stärkts av allt det svåra. Hur Herren burit mig igenom mycket. Har oxå lärt mig att Herren är den som alltid finns kvar. Han är absolut först i mitt liv.
    TZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen TZ. Herren är den första och den sista, början och slutet. Och igenom allt är han trofast och sann. Vilken underbar frälsare vi har.

      Herrens rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  5. Det var mycket styrkande att läsa , Gud välsigne dig rikligen Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var uppmuntrande att höra. Jag ber också om att Herren skal välsigna dig på ett underbart och överflödande sätt.

      Maranatha

      Mikael

      Radera
  6. Vi är närmare tredje världskriget än någonsin

    Det är Medvedev som uttalar sig och säger att tredjevärldskriget närmar sig och att mänskligheten har glömt kraften i kärnvapen.

    "Världen är sjuk och står på gränsen till tredje världskriget. Och även om vi försökte undvika krig i 30 år, påtvingades det oss.” Han tillade att hotet om klimatförändringar var ingenting jämfört med kärnvapenkriget "som tyvärr existerar idag". "Det växer för varje dag av kända skäl. Västvärlden var i stor utsträckning orättvis mot vårt land. Hörde de oss? Nej, det gjorde de inte."

    https://www.the-sun.com/news/7959111/medvedev-warns-closer-world-war-three-nuclear/

    Mikael

    SvaraRadera
  7. Markus 13:30-35 – Himel och Jord ska förgå, men mina ord ska inte gå förtapt.

    Det vi upplever i världen i dag är inte något tillfälligt, utan det är Herren själv som iordningsställer, förbereder och iscensätter det vi nu ser ta form.

    Vi kan inte vara helt säkra på vilket sätt att ändetiden scenario kommer att utforma sig, men det vi kan vara helt säkra på är att varje ord, löfte och profetia kommer att få sin fullkomliga uppfyllelse. Herren kommer att fullborda varje enskilt löfte som har med hans återkomst att göra.

    Jesus kommer snart!

    Mikael

    SvaraRadera
  8. Jag känner igen mig själv i det du skrev , men tänk att Jesus har varit med i allt , vi behöver INTE vara rädda , han har lovat vara med oss till tidens slut amen
    Och snart ja mycket snart ska vi möta frälsaren ✝️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid,

      Att Herren har lovat att vara med oss, och omsluta oss på alla sidor är det mest underbara löfte han har gett oss. Alltid närvarande i våra liv, med sin obeskrivliga kärlek och nåd. Vi är omslutna, älskade och hans utvalda.

      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera
    2. Halleluja längtar hem

      Radera
  9. Jag önskar att jag kände samma sak... kärlek, nåd och en stark hand i min
    Hand. istället känns det som att jag bara väntar på undergången. Jag tror på Gud. Jag tror på Jesus. Men det är som att det bara är av akademiskt värde. Att min tro inte räcker för att ens få ett skjul utanför himmelriket.

    Jag behöver ingen krona på mitt huvud eller en ring på min hand. Jag önskar bara att Jesus kunde säga åt mig att jag kommer få lugn och ro i någon avkrok den dagen jag kliver in i evigheten. Men jag har noll förhoppning det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luk 18
      11 Fariséen trädde fram och bad så för sig själv: ’Jag tackar dig, Gud, för att jag icke är såsom andra människor, rövare, orättrådiga, äktenskapsbrytare, ej heller såsom denne publikan. 12 Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.’ 13 Men publikanen stod långt borta och ville icke ens lyfta sina ögon upp mot himmelen, utan slog sig för sitt bröst och sade: ’Gud, misskunda dig över mig syndare.’ — 14 Jag säger eder: Denne gick hem igen rättfärdig mer an den andre. Ty var och en som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, men den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.”

      Radera
    2. APG 16:31 - Tro på herren Jesus, så skall du bli räddad

      Joh 11:25 - Jesus sade: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig ska leva om han än dör, 26 och den som lever och tror på mig ska aldrig någonsin dö

      När vi bland annat läser dessa textavsnitt, så är det inget tvivel om att relationen, frälsningen och hela vårt kristna liv handlar endast och enbart om tro och Herrens nåd. Det är så lätt att se frälsningen från vårt egna begränsade perspektiv och vi vill så gärna göra oss förtjänta av den. Och det kan vara svårt för oss att förstå att vi inte har någon egen del alls i frälsningen. Allt har med Herren och hans verk på korset att göra. Tro på Jesus och vi blir frälsta, all egen förtjänst att borta. Det betyder att din tro räcker och oavsett hur du känner eller upplever din egen otillräcklighet, så är du lika frälst som alla andra.

      Men jag ber att du ska uppleva Jesu kärlek på ett särskilt sätt och få uppleva hur mycket han älskar dig och glädjen i vårt kommande hopp. Hur du än känner det, så är han med dig, älskar dig och säger ”du är min”. Jag hoppas att hela forumet vill vara med till att omsluta och lyfta upp dig i bön inför Herren

      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera
  10. Ta gärna del av broder Christer Åbergs starka inlägg om förkastelse och hur man blir fri från den. Guds kärlek övervinner allt!

    https://www.apg29.nu/artikel/frikand-av-guds-karlek-att-overvinna-kanslor-av-forkastelse-2117/

    Mikael

    SvaraRadera
  11. Det blir allt mer uppenbart att länder som Kina, Ryssland, Iran och Nord Korea har en gemensam agenda. Det har hänt något på bara ett par år. I dag talar vi öppet om ett tredje världskrig, om kärnvapen hot och vilka länder som är emot vem. Denna andliga klimatförändring har gått snabbt och det är inget tvivel om att ändetidens mörker är på väg.

    Vår dyrbare frälsare kommer mycket snart tillbaka

    Mikael

    https://www.foxnews.com/opinion/china-russia-north-korea-iran-investing-ways-nuke-time-now-missile-defense

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Mikael. Tidstecken. Och man känner hur längtan ökar att Jesus skall komma. Hjärtat ropar varje dag. Herre Jesus kom ..
      TZ

      Radera
  12. Uppryckandet är en imminent händelse!

    1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

    En av den allra viktigaste delen när vi pratar om uppryckelsen, är att den är ”Imminent”, som betyder att den är närstående och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

    Betydelsen av det engelska ordet ”imminent” är ”the quality or condition of being about to occur” – En händelse eller ett tillstånd som är på väg att inträffa. Så när vi talar om Herrens ”imminenta” eller närstående återkomst i förbindelse med ändetidsprofetior, så betyder det helt enkelt att Jesu återkomst till församlingen kan se när som helst, utan några som helst förutgående tecken. Ordet ”vänta” i denna bibelvers är översatt från ordet ”anamenein”, som betyder att ”vänta på att någon ska ankomma”. Det visar på den ”aktiva” attityd och roll den person har som väntar.

    Läs gärna hela inlägget:

    http://pretribcenter.blogspot.com/2016/02/uppryckelsen-ar-imminenteller-narstaende.html

    Herrens rika välsignelse

    Mikael

    SvaraRadera
  13. Psaltaren 121

    En pilgrimssång.

    Jag lyfter mina ögon till bergen.
    Varifrån kommer min hjälp?

    2 Min hjälp kommer från Herren,
    som har gjort himmel och jord.

    3 Inte låter han din fot vackla,
    inte slumrar han som bevarar dig.

    4 Nej, han som bevarar Israel,
    han slumrar inte, han sover inte.

    5 Herren bevarar dig,
    Herren är ditt skydd
    på din högra sida.

    6 Solen ska inte skada dig
    om dagen,
    inte månen om natten.

    7 Herren ska bevara dig
    från allt ont,
    han ska bevara din själ.

    8 Herren ska bevara
    din utgång och din ingång,
    från nu och till evig tid.

    Herrens rika välsignelse

    Mikael

    SvaraRadera
  14. Putin talade i dag på Röda torget i Moskva.

    I sitt tal anklagar han den ”västerländska eliten och globalister” för att provocera fram krig och konflikter. – Vi har ett krig som pågår mot oss.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Qk3j2/putin-talar-pa-roda-torget

    Mikael

    SvaraRadera
  15. Ta gärna del av denna underbara lovsång till Herren (Jesus inget större namn jag vet).

    En lovsång om Herrens underbara seger som gäller i alla tider, i evighet. Kärleken, kraften och livets furste har ett namn och det är Jesus Kristus! I det namnet finns allt vi behöver i varje situation.

    https://www.youtube.com/watch?v=I50dZ1YyZz0

    Mikael

    SvaraRadera
  16. Här är en intressant artikel som tidningen "Pingst" delade för ett par år sedan. Här står det bland annat:

    "Varför är det så tyst om Jesu andra tillkommelse i dag? Det viktiga är inte att förutspå när den sker men att visa på hoppet i återkomsten så att rädsla och likgiltighet byts i förväntan och beredskap.

    Ingen vet när, men att Jesus kommer tillbaka är Bibeln tydlig om. Redan de första kristna levde i en stark förväntan. De trodde att det bara handlade om dagar innan de skulle få återse honom."

    I artiklen så hänvisar man också till Herrens tjänare Lewi Pethrus och hans bok - Jesus Kommer som utgavs i 1912. Den är över 100 år gammal men absolut lika om inte mer aktuel i dag. I den skriver Lewi bland annat:

    ”Först kommer Herren på skyn och hämtar oss. Så gömmer han oss ett ögonblick i sin hydda, och sedan kommer han ner på Oljeberget, där han ska upprätta sitt tusenåriga rike på jorden"

    Ett stort amen till det som skrivs i artiklen, och må vi aldrig trötta på att basunera ut budskapet om att Jesus mycket snart kommer tillbaka. Budskapet om att Jesus kommer för att hämta sin församling, för att sedan gömma oss för en kort tid, när vreden drar över jorden.

    Maranatha ropet ljuder i våra hjärtan!

    Mikael

    https://www.pingst.se/nyheter/tema-jesus-kommer-tillbaka/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den boken med LEvi Petrus. Den första bok jag läste på 90 talet om uppryckelsen .Blev så uppmuntrad redan då . . Sen dess har det kommit flera böcker om ämnet.Och på you tube finns så många predikningar om det. Stor förväntan i Kristi kropp i hela Världen. Så man känner att Den Helige Anden förbereder dom som längtar nu. Syskon vi skall på bröllop snart. Uppmuntra varandra med det
      TZ

      Radera
  17. Krigslarm och varningar för raketer ljuder igen i Israel

    https://www.jpost.com/arab-israeli-conflict/live-updates-742478

    Mikael

    SvaraRadera
  18. Guds frid!
    Ja vägen är smal och det är kamp och lidande. Ibland vet man inte hur man ska komma vidare.
    Men Herren är med alla dagar och Guds ord lyser upp vår stig.
    Får be om uthållighet för Jesu namns skull och ha målet framför sig.

    Tack Mikael för ditt fina och sanna inlägg.

    En sen kväll nyligen hörde jag såsom basunljud en lång stund.
    Efteråt fick jag tilltal; " såhär kommer det att låta men mycket högre -det är nära nu"
    Maranatha!

    Jesu Kristi rika välsignelse
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, Maria

      Tack för det du delar. Vilken underbar uppmuntrande hälsning. Snart kommer den mäktiga basunens ljud att låta och i ett ögonblick kommer vi att bli förvandlade. Och jag upplever precis det samma - tiden är kort och Jesu komma är nära.

      Maranatha

      Mikael

      Radera
  19. Ett mystiskt föremål i rymden har upptäckts som är 10 miljoner gånger så ljust som solen. Forskare kan inte ta reda på varför den inte har exploderat?

    https://www.businessinsider.com/mysterious-star-10-million-brighter-sun-nasa-object-ultraluminous-xray-2023-5?r=US&IR=T

    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upp 7:16
      ’De skola icke mer hungra och icke mer törsta,
      och solens hetta skall icke träffa dem,
      ej heller eljest någon brännande hetta.

      Radera
    2. Tack för att du delar detta underbara löfte.

      Amen!

      Radera
  20. 1000 raketer har skickats in över Israel de senaste dagarna. Be om Herrens beskydd över Isreael

    https://www.timesofisrael.com/islamic-jihad-expands-rocket-range-firing-at-jerusalem-and-beersheba/

    Mikael

    SvaraRadera
  21. Församlingen är en parantes i Herrens plan med Israel, sitt egendomsfolk. När Herren har hämtas sin församling kommer Herren att fortsätta sin profetiska plan med Israel. I morgen kommer jag att dela sex profetiska löften som Herren har gett Israel och det judiska folket. Löften som pekar på det messianska riket, Herrens tempel och Jesus som regerar som Konung i 1000-års riket.

    En välsignad helg i Herren

    Mikael

    SvaraRadera