Ett av de allra vanligaste argument mot Pre-trib läran, är
alltså ”att den är en allt för ny lära för att den kan vara trovärdig”.
För att motbevisa att Pre-trib
läran är en ”ny lära”, och som endast grundar sig på John Darbys lära, följer
här en historisk utveckling med ett utplock av uttalandet från kyrkofäderna och
människor som har uttryckt Pre-trib tankar i sin undervisning genom kyrkohistorien.
Det betyder att när människor säger att Jesu återkomst före vedermödan,
eller att Pre-trib lärans doktriner inte predikades före 1800-talet är det helt
enkelt inte sant. För att visa att denna undervisning funnits till långt före
John Darby, följer här bara några exempel på människor och kyrkofäder som
yttrat dessa tankar:
Pre-tribs historia
· The First Epistle of Clement, 23 skriven omkring år 96 e.Kr. - som kan vara
den Klemens som Fil 4:3 syftar på som var en av ledarna I församlingen i Rom. ”Of
a truth, soon and suddenly shall His will be accomplished, as the Scripture
also bears witness, saying, ”Seedily will come, and will not tarry”, och
”The Lord shall suddenly come to His temple, even the Holy One for whom ye
look”.
· In the Second Epistle of Clement kan vi läsa: “Let us every hour expect
the kingdom of God in love and righteousness, because we know not the day of
the Lord´s appearing.”
· Irenaeus 130 – 202 e.Kr. – Skriver I sin avhandling “Against Heresies 5.29
– “And therefore, when in the end the Church shall be suddenly caught
up from this, it is said, “There shall be tribulation such as has not
been since the beginning, neither shall be”.
· The Didache, 70-180 e.Kr. – I kapitel 16 avsnitt 1: Be vigilant over your
life; let your lamps not be extinguished, or your loins ungired, but be
prepared, for you know not the hour in which our Lord will come”.
· Tertullian 155 - 245 AD - But what a spectacle is that
fast-approaching advent of our Lord, now owned by all, now highly exalted,
now a triumphant One!"
· Cyprian, 200 – 258 e.Kr., skrev följande i “Treatises of Cyprian” där han
beskriver ändetiden och den stora nöden: ”Do you not give God thanks, do you
not congratulate yourself, that by an early departure you are taken
away, and delivered from the shipwrecks and disaster that are imminent? Let
us greet the day which assigns each of us to his own home, which snatches us
hense, and set us free from the snares of the world..
· The Shepherd of Hermas (blomstrade 140 e.Kr.) var en kristen författare som
ansågs vare en av de apostoliska fäderna. Han skrev följande om den stora vedermödan: ”If you the now prepare
yourselves, and repent with all your heart and turn to the Lord, it will be
possible for you to escape it” (6)
· Victorinus (väl känd i år 270 e.Kr. och dog 303 e.Kr.) skrev kommentarer
kring uppenbarelseboken, och skrev följande om Upp 6:14 – ”And the heaven
withdrew as a scroll is rolled up. For the heaven is rolled away, that the Church shall be taken away. “And
every mountain and the islands removed from their places intimate that in the
last persecution all men departed from their places;that is, that the good
will be removed, seeking to avoid persecution.
· Efraim Syriern (306-373 e.Kr.) – “For all the saints and Elect of God
are gathered, prior to the tribulation that is to come, and are taken to the
Lord lest they see the confusion that is to overwhelm the world
because of our sins” (On the Last Times, the Antichrist, and the End of the
World, av Efraim Syriern, 373, e.Kr. (7)
· John Calvin – kyrkoreformator som levde på 1500-talet. ”Be prepared to
expect Him every day, or rather every moment” ”As He has promised that He
will retur nto us, we ought to hold ourselves prepared, at every moment to
revieve him.” “Today we must be alert to grasp the imminent return of Christ.”
· Martin Luther uttalade sig på följande sätt: ”I believe that all the
sign which are to precede the last days have already appeared. Let us not think
that the Coming of Christ is far off; let us look up with heads lifted up;
let us expect our Redeemer´s coming with longing and cheerful mind.”
· I sin bok, ”Understanding End Times Prophecy, uppmärksammade Paul N.
Benware, att det var många på 1600 och 1700-talet som började undervisa en
uppryckelse som är separat från Jesu synliga återkomst. (3)
· Peter Jurie, undervisade i sin bok ”Approaching deliverance of the church”
år 1687 att Kristus skulle komma I luften för att upprycka alla heliga och
återvända till himlen innan Harmageddon. Han talade om ett hemligt uppryckande
som föregick Herrens komma i härlighet och makt.
· Både Philip Doddridge´s och John Gill´s kommentarer på NT (1738 och 1748)
använder termer som uppryckelsen och Herrens imminenta återkomst.
· En babtist ledare Morgan Edwards, som föddes och tjänade i Wales innan han
flyttade till USA 1761. I 1740 så gav Morgan utryck för Pre-trib tankar när han
undervisade i eskatologi.
· James Mcknight (1763) och Thomas Scott (1792) lärde att de rättfärdiga
skulle bli hämtade till himlen, där de skulle vara i trygghet intill dess att
Guds domslut var över (9)
John Darby - 1800-1882
John Darby föddes i London, och var den som skulle
få ett stort inflytande på pre-trib läran, då han systematiskt sammansatte den
efter att han studerade detta ämne.
Darby konkluderade att det måste finnas en klar åtskillnad mellan Israel
och församlingen, och han blev överbevisad om Jesu ”imminenta” återkomst, som
betyder att Herren kan komma tillbaka när som helst, utan vissa förutgående
tecken. I år 1827 hade han utvecklat några fundamentala principer som skulle
karakterisera ett nytt teologiskt system som kallas
”dispensationalismen”.
Avslutning
Historien visar oss, att på trots av den stora
avsaknaden av profetiskt seende eller det förandligande av det profetiska ordet
under nära 1000 år och fram till reformationen, så visar kyrkohistorien att den
första församlingen och de tidiga kyrkofäderna hade en ständig förväntan till
Jesu komma.
Pre-millennialism, som betyder att Jesu återkomst äger rum före
tusenårsriket bokstavligt talat närmast försvann efter att Konciliet i Efesus,
ett ekumeniskt kyrkomöte år 431 e.Kr., beslöt och betraktade detta som
kättersk. Det var senare under reformationen att vi kunde se hur det profetiska
ordet åter igen blev levandegjort.
Pre-trib läran blev systematiserat på 1800-talet av bland andra John Darby,
men att påstå att läran inte fanns före den tiden, är som att påstå att
”rättfärdiggörelse genom tro” inte var en sann lära innan Martin Luther fick
uppenbarelse om denna. Självklart var det människor som predikade
”rättfärdiggörelse genom tro” före 1500-talet, men Herren använde Martin Luther
på ett särskilt sätt för att få denna sanning fram i ljuset. På samma sätt
gjorde han med John Darby i fråga om uppryckelsen och Jesu återkomst.
Jesus kommer snart!