fredag 23 december 2022

En välsignad jul i Herrens närhet

 

Kära Vänner,

Ännu ett år har gått, och vi närmar oss avslutning på 2022 – ett år som historiskt sätt har visat sig varit något helt särskilt. Man får bara konkludera att det har varit ett profetiskt år och helt utan jämförelse. Hemsidan håller jullov och startar upp igen i början av januari. Det är verkligen en välsignelse att vara på en profetisk resa tillsammans, och om Herren dröjer, hoppas jag att vi kan fortsätta vår resa under 2023. Fortsätt gärna att lyfta både hemsidan och mig inför Herren. Be att Herren ger den kraft som behövs och att hemsidan får tjäna Herrens syfte efter hans vilja. 

En välsignad jul

Jag önskar var och en av er en välsignad jul i Herrens närhet, och Guds underbara välsignelse för det nya året. Julen handlar mer om något annat, om Guds övernaturliga nåd och frid. Han som är glädjen, friden och kraften personifierad, blev människa och tog sin boning ibland oss. Om du är Guds barn, har du fått del av den glädjen, nåden och friden i ditt liv. Herren har välsignat dig med all den himmelska världens andliga välsignelser, och Herren kan inte älska eller välsigna dig, mer än han gör. Mitt i mörkret, så är han hos var och en av oss med sin frid. 

Himlen tog emot dig

För två tusen år sedan tog himlen emot dig. Du kom till den här världen i en tjänares gestalt, för att bli människan lik. Du hade lämnat den härlighet du hade hos din Fader, för att vandra mitt ibland oss, mitt ibland din skapelse. Du vandrade som en människa, och levde här på jorden under en människas villkor, men helt fläckfri och helt utan synd.

Du for sedan till det himmelska, och satte dig på din Faders högra sida.  Himlen blev din tron, och jorden din fotapall. Du fick tillbaka den härlighet som lämnade, och som du hade innan världen var till. Allt blev dig givet och underlagt, och Fadern gav dig nycklarna till döden och själva helvetet.

Världens ljus

Du är världens ljus som lyser och ger liv och hopp i en mörk tid. Du sträcker dig ut mot varje sargad och trasig själ, och för dem som bor i dödsskuggans land strålar ditt ljus fram. Du har kallat oss att leva, och vandra i ditt underbara ljus. Du önskar att vi ska klä oss i ljusets vapenrustning, och ta det ljuset till den här världen. För du är det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor. 

”Herre – låt dit ljus lysa genom våra liv, och låt oss lysa som stjärnor i den här världen. Låt ljusets frukter prägla våra liv, och låt den helige Ande lysa på varje område där det fortfarande är mörkt. I ditt ljus ser vi ljus, och där ser vi allt det som du har för oss, och för ditt folk”

Jag önskar er alla en fridfull och välsignad jul

Mikael

45 kommentarer:

  1. Joh 14 - Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är.

    Vi lever i en otroligt allvarlig men också uppmuntrande tid för Guds folk. Herrens löfte till oss är att han kommer tillbaka för att hämta oss, för att vi ska vara där han är. Vilket underbart löfte och hopp. Tiden och tecknen talar för att den tid som är kvar innan Jesus kommer är mycket kort!

    Så var välsignade i hoppet om att Herren mycket snart kommer tillbaka för att hämta oss hem till sig, för att skydda sin brud mot den kommande vreden och det mörker som är på väg. Snart är vi hemma i det himmelska och mycket snart ska jag se min älskade Jesus ansikte till ansikte. Han älskar oss så otroligt mycket och han glädjer sig mycket mer än oss till att äntligen få möta och välkomna oss hem i sin underbara härlighet.

    Herrens rika välsignelse

    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taaack Mikael för det ljus och hopp du sprider!! God Jul och var välsignad!😇
      Ber för dig och hemsidan, som jag finner stor tröst i...Y.A.

      Radera
    2. Guds frid, Y.A,
      Tack för din hälsning. Jag önskar också dig en välsignad jul.
      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera
  2. En god och välsignad helg önskar jag dig Mikael och alla andra på denna gästbok!

    Guds frid🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid.
      Jag önskar också dig en välsignad helg
      Hälsningar
      Mikael

      Radera
  3. Amen och tack Mikael,
    En god och välsignad jul och gott nytt år!
    Beskydd över dig och hemsidan.

    Maranatha!
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, Maria
      Tack för din hälsning. En välsignad jul i Herren
      Maranatha
      Mikael

      Radera
  4. Tack Mikael för allt du skrivit och delat med dig av under 2022!
    Tack att du följer den plan som Gud har för dig, och att du samarbetar med den Helige Ande.

    Jag lyfter upp dig i bön att hemsidan ska fortsätta tjäna Herrens syfte efter Hans vilja.
    Gud omgjordar dig, Mikael, med kraft och låter din väg vara lyckosam (Ps 18:33).

    Jag önskar er alla här en fridfull julhelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, Syster i Herren
      Tack för en välsignad hälsning och för ett underbart bibelord.
      Jag önskar också dig en fridfull och välsignad jul.
      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera
  5. En fin god jul och ett gott nytt år önskar jag dig, Mikael.
    Tack för alla dina bloggar, alla fina kommentars- svar.
    Jag ska be för dig och din blogg att det får leda andra människor till Jesus.

    Och att dom, liksom jag och många andra, får mer och mer förståelse och kunskap, via din mycket, värdefulla blogg. Från djupet av mitt hjärta så tackar jag dig.

    Varma jul- hälsningar! 🤗
    Allt gott 🌸
    Mvh /Anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, och tack för din hälsning och förbön.
      Underbart med alla syskon som delar samma längtan och hopp i vår gemensamma resa
      Jag önskar dig en välsignad jul i Herren.
      Mikael

      Radera
  6. Jesaja 9:6 - För ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste. 7 Så ska herradömet bli stort och friden utan slut över Davids tron och hans rike. Det ska befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet från nu och till evig tid. Herren Sebaots lidelse ska göra detta.

    Det namn Herren har fått vittnar och berättar om vem han är och vad han står för. Hans namn är Under och gör det omöjliga möjligt. Han är vår eviga Far och Gud, och han är Konung som kommer att regera i evig tid.

    Ta gärna del av denna mycket starka video på engelska, som beskriver det som ordet säger om vår Herre, och vem han är:

    https://www.youtube.com/watch?v=yzqTFNfeDnE

    "Herre, låt kärleken till dig växa sig större i mitt liv. Väck tacksamheten till liv för det du gjorde för mig på korset och på det sätt du har förvandlat mitt liv. Låt mig aldrig glömma var jag kom ifrån och vart jag är på väg. Öppna mina ögon på nytt så jag ser nåden och härligheten i dig, på ett sätt jag inte tidigare gjort. Jag ber dig att den första kärleken aldrig må kallna men att elden må brinna starkare än någonsin och genomsyra varja cell i min kropp. Jag ber att mina tankar och mina ögon får vara rättade mot dig och allt det du är och har för mig.

    Du, min första kärlek, min älskade och vän. Du stal mitt hjärta med en första blick och jag tillhör dig för alltid. Jag älskar dig från djupet av mitt hjärta, och jag kan inte vänta med att få falla ned inför dina fötter och tillbe dig. Du är mitt lov, min pris och min ära. Jag kan inte ge dig mycket, men jag ger dig mitt hjärta.

    Mikael



    SvaraRadera
  7. Hej Mikael.
    Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med denna fråga, och den kanske inte passar in här, i så fall ber jag om ursäkt.
    Jag har ställt frågan förr till andra personer men inte fått något svar, som gör att jag kan få förståelse över detta;

    I 1 Mose 19:7
    kommer en hel hög med män och knackar på Lots dörr, då dom vill ha lite kul med männen som är hos Lot.

    Han är då beredd att skicka ut sina döttrar.... !! ?? Utan en minsta tanke på dom stackarna !
    Kunde han inte ha erbjudit sig själv i första hand då? Vilken liten fegis !!!

    Det var någon person som sa att Lot gjorde så för att männen skulle ha klivit över en ”helig gräns” om dom hade roat sig med dessa utsända män. Men jag kan inte köpa den teorin.. eller missförstår / misssar jag något här?

    ”Jaha, men att kasta ut sina egna döttrar är helt ok, då?!” Rena ynkryggen ju!

    Liknande är det ju med våldtäkten i Domarboken 19:22.

    Men hur ser du på saken ?
    Måhända att det finns en förklaring, kanske hade det med tid och plats, kultur etc, men för mig är det helt obegripligt.

    Brydde dom sig inte? Hur ska man se detta som? Vad säger Gud om detta ?

    Eller så är det helt uppriktigt jag som missat något, kan du hjälpa mig förstå denna fruktansvärda bit, på något sätt, om det går att förklara?

    Tack återigen!
    Allt gott 🌸
    Mvh /Anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, och tack för din fråga.
      Jag vill gärna återkomma, men det blir först efter jul. Det hoppas går bra.
      En välsignad och fridfull jul
      Hälsningar
      Mikael

      Radera
    2. Hej.
      Självklart, ta din tid. Ingen stress. 😊
      Önskar dig en fin jul och nyår. 🌸

      Radera
    3. Ett svar finns på wikipedia.
      Det Lot gör är alltså att skydda de båda männen genom att böna Sodoms män att våldta hans eget kött och blod. Det är möjligt att hans avsikt med det var att skapa en konflikt mellan männen i pöbelhopen där vissa bevisligen var homosexuella och inriktade på att våldta de besökande männen. Samtidigt kan släktingar till hans blivande svärsöner ha funnits med i hopen och skulle i så fall inte vilja vara med om att skända sina blivande släktingar.

      (Döttrarna var kanske inte några oskulder, med tanke på vad vi har hört om Sodom, och hur dom skaffade barn med Lot)

      De tilltänkta svärsönerna blev dock kvar i staden och följde inte med när Lot och hans familj flydde.

      Radera
    4. Hej.
      Tack för ditt svar.
      Men min fråga kvarstår; hur i hela världen kan Lot över huvud taget ens komma på tanken?

      Spelar absolut ingen roll om döttrarna var oskuld, eller ej!! Det är själva grejen vad -han Lot -valde att göra, som jag riktar in mig på.

      Att de skaffade barn med sin pappa är såklart väldigt frånstötande däremot förståligt med tanke på den tid som de levde i och deras män inte följde med. Så då fick dom ju inga avkomlingar, vilket de var i behov av med den tidens situation, och synsättet på kvinnor.

      Radera
    5. Oj ursäkta, såg att jag kanske verkade lite ”aggressiv” i min ton inte alls min mening med alla utropstecken 🙈 efter det med döttrarna om de var oskuld eller ej. Men märkligt beteende av deras pappa tycker jag. 🤔
      Som sagt tack för ditt svar. 🌸🤗

      Radera
    6. Ursäkta att jag är lite rak och kanske logisk, skall jag skriva att döttrarna kanske inte var Guds bästa barn, vad vi kan se är att Lots hustru ville tillbaka, antar att hela Sodoms befolkning var påverkad av andan i Sodom, men Lot ville handla efter Guds vilja, att då acceptera en homosexuell handling såg han som otänkbart, (Paulus skriver Synd mot naturen)

      Radera
    7. Tack för ditt svar.
      Men det förklarar fortfarande inte Lots vidriga agerande gentemot hans döttrar inför dessa män. 🤔

      Att Lot handlade efter Guds vilja köper jag inte och hur döttrarna må ha varit / betett sig- det är i mina ögon helt ointressant och ovidkommande.

      Enligt mig är det helt oförsvarligt och oförlåtligt att han ens kunde komma på tanken att göra så! (Men ska bli intressant att se Mikaels svar efter nyår.)

      Allt gott och återigen, tack för dina svar, anonym 🌸
      Mvh /Anonym

      Radera
    8. Vi människor har en fri vilja och handlar inte alltid såsom Gud vill eller önskar.

      Kanske finns det svar på din fråga på Bibelfrågan på Allt om bibeln?

      https://alltombibeln.se/

      Radera
    9. Vet inte om detta ger oss svar. Eller försvarar Lot. Men tydligen såg allt annorlunda ut i början på skapelsen när det gäller sådant vi känner avsmak för. Sex inom familjen tex
      många har frågat mig hur Jorden kunde förökas när bara Adam o Eva fanns Syskonäktenskap förbjuds i Bibeln först en bra bit efter skapelsen, på Mose tid (se 3 Mos 20:17). Under tiden innan Mose tog till exempel Abraham sin halvsyster Sara till hustru utan att bibeltexten gör någon anmärkning om detta (se t.ex. 1 Mos 20:1-12).

      Risken för genetiskt överförbara sjukdomar ökar ju dramatiskt ju närmare släkt föräldrarna är med varandra. Idag är det således både moraliskt och juridiskt fel med syskonäktenskap, vilket har präglat vårt medvetande så att vi får dålig smak i munnen då vi hör talas om det. Men på Adams och Evas tid fanns inga genetiskt överförbara sjukdomar. Gud skapade en helt igenom god värld med en perfekt och oförstörd genetisk kod. Således fanns ingen biologisk orsak att avstå från syskonäktenskap. Det kan därför inte heller varit moraliskt fel. Knappast tänkte någon med avsmak på det heller.

      Syndafallet innebar en katastrof för Guds skapelse. Ondskan började breda ut sig. Ett uttryck för detta var att den genetiska koden började mutera och genetiska sjukdomar började uppträda. I denna fallna värld innebär det en risk att gifta sig med nära släktingar och det har således blivit moraliskt felaktigt.

      Radera
  8. Tack Mikael för att du delar Guds ord här på bloggen och jag önskar dig God fortsättning på helgen och ett Gott Nytt År!

    Mvh Bengt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, Bengt.

      Jag önskar också dig en god fortsättning och ett välsignat nytt år.
      Hälsningar

      Mikael

      Radera
  9. Önskar dig och alla som skriver en välsignad och fridfull helg i Herrens närhet. Ber för bloggen. God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, Erica.

      Tack för din hälsning och för förbön. Herrens välsignelse och god fortsättning i det nya året.

      Mikael

      Radera
  10. Amen tack för allt vi fått tagit del av detta år ÖNSKAR dig allt gott i Herren Shalom broder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid,
      Jag önskar också dig Herrens underbara nåd och rika välsignelse i det nya året.
      Mikael

      Radera
  11. Tack Mikael för hemsidan som bekräftar mitt inte vittnesbörd vilken tid vi lever i. Ber för dig! Välsignelse över ditt liv & hemsidan i Jesus namn🇮🇱🇸🇪

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, och tack för en uppmuntrande hälsning.
      Vi lever i tiden och vår Frälsare kommer mycket snart tillbaka.
      Allt gott i Herren
      Mikael

      Radera
  12. Guds frid, Anonym och tack för din fråga med hensyn till Lot.

    Det är en svår fråga, och i och med att ordet inte ger svar på det så är det inte riktigt någon som vet varför Lot handlade som han gjorde. Du nämner själv kultur, tid osv. som kan vara en del av svaret. Lot kanske var påverkad av den miljö han befanns sig i. Oavsett vad, så vet vi att det naturligtvis var helt fel av Lot att tänka och handla som han gjorde.

    Men oavsett hur fel Lot än handlade i situationen, så är ändå Guds vittnesbörd om Lot att han var en rättfärdig man, och att Lot plågades av de laglösas lössläppta liv.(2 Pet 2:7)

    Det säger mig att Herren använder ofullkomliga människor och ser inte som människor gör. Kung David var otrogen och indirekt skyldig i en annan människas död. Gudsmannen Moses tog en annan människas liv innan han var tvungen att fly från Egypten. Petrus förrådde Herren och Paulus var en Herrens och församlingens motståndare innan sin omvändelse.

    Så även om vi ser att Lot och andra gudsmän handlar fel i Bibeln så använder Herrens dessa och beskriver dem som "stor sky av vittnen" (Heb 12). För mig talar det om Herrens otroliga och stora nåd, att exempelvis kunde använda Paulus, som beskriver sig själv som den "största syndaren", i tjänst för sig.

    Herrens nåd är obeskrivligt stor och fantastisk

    Hälsningar

    Mikael



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Tack för ditt svar.
      God fortsättning önskar jag dig och de som följer denna blogg. 🌸

      Radera
  13. Guds frid, Y.A.
    Jag har läst din kommentar och är uppmärksam på det
    Hälsningar
    Mikael

    SvaraRadera
  14. Önskar er alla ett Gott slut och Ett Gott Nytt År . Ser fram emot att följa vår resa tillsammans nästa år .Tack Mikael för detta år.
    TZ

    SvaraRadera
  15. Svar
    1. Guds frid, TZ.
      Jag önskar också dig ett välsignat nyår och allt gott i Herren.
      Hälsningar
      Mikael

      Radera
  16. Även om det är lite mer stilla än normal här på hemsidan just nu, så betyder det inte att det inte är det samma ute i världen. Tidstecken sker med hög acceleration som gör att vi är "väl medvetna om tiden" (Rom 13:11) och vi kan se att "natten går mot sitt slut och dagen är nära" (Rom 13:12)

    På söndag kommer första inlägget i det nya året som handlar om den nedräkning vi är i gång med till Jesu återkomst. Samtidigt med att vi har haft jullov så har det hänt viktiga saker som har med Israel att göra, Kina och Taiwan, ett kontrollsamhälle och profetiska tecken.

    Till dess att Herren kommer, så drar vi när till vår älskade Jesus och ger honom tack för allt han gör och har gjort för oss:

    https://www.youtube.com/watch?v=0NIh_HQRcgM&list=RD0NIh_HQRcgM&start_radio=1

    Herrens rika nåd och välsignelse i Jesus

    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett Gott Välsignat Nytt År önskar jag dig Mikael och alla andra på denna gästbok!

      HERREN JESUS KRISTUS är med oss alla dagar intill tidens ände!🙏

      Guds frid!🙏

      Radera
  17. Tack Mikael för dessa rader!
    Gott slut o Gott nytt år till alla här!
    /Y.A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, Y.A
      Ett välsignat nyår och avslutning på året.
      Herrens omsorg, nåd och kraft.
      Mikael

      Radera
  18. En hälsning till dig Mikael,
    Jesaja 40:29-31.
    Guds rika välsignelse, kraft och frid.
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en välsignad hälsning och ett underbart löfte om Guds kraft i våra liv. Ett välsignelsesns år i Herren

      Mikael

      Radera
  19. Kära Syskon,

    Jag önskar var och en ett gott och välsignat nyår.

    Herren är Alfa och Omega, den förste och den siste och begynnelsen och änden. Han är början på 2022, men också slutet av det. Herren som ser ut över tid och rum, som redan sett vad som har hänt i 2022, vet också vad som ska ske här under nästa år.

    Precis som när syndafloden kom över jorden, så var vittnesbördet om Herren att "han satt på sin tron". Det samma gör Herren i 2023. Oavsett vad som kommer till att ske och vilka födslotecken som kommer att infinna sig i den kommande tid, så kommer Herren att sitta på sin tron och ha allt under fullständig kontroll.

    Så ett välsignat nyår och ett välsignat 2023, där Herren omsluter oss, känner allt och har allt i sin hand.

    Mikael

    SvaraRadera
  20. Guds frid Mikael
    Vill bara passa på att tacka dig. För att du sätter Gud och Guds ord först . För att du sprider evangelium. För att du har förståelse och kärlek till Herrens natur och Hans vilja för sin brud.
    För att du håller koll på tidstecken såhär i ändens tid och visar på Guds löften och vårt saliga hopp.
    Uppgiften kan vara otacksam och krävande ibland men betyder mycket för många av oss.

    Önskar alla ett välsignat nyår i väntan och hopp om ett nära uppryckande!

    Jer. 29.11

    Maria

    SvaraRadera
  21. Nu har jag varit dålig på att läsa både inlägg och kommentarer här på ett tag men ville bara önska dig Mikael och alla bloggläsare ett välsignat nytt år! Varma hälsningar Sofia E 🌟

    SvaraRadera