måndag 5 oktober 2015

Den judiska bröllopstraditionen och uppryckandet


Joh 14:1 – Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. I min Faders hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag så ha sagt er att jag går bort för att bereda plats åt er? Och om jag än går och bereder plats åt er, skall jag komma tillbaka och ta er till mig, för att ni ska vara där jag är.

Den äldre judiska bröllopstraditionen, är en fantastisk bild och symbolik på Herrens församling och själva uppryckandet. Det är den som Jesus refererat till, när han ger löftet och tröstar och uppmuntrar sina lärjungar, att han en dag ska komma tillbaka för att hämta oss till sitt himmelska hem.   

Den judiska bröllopstraditionen visar bland annat på brudgummen som lämnar sin Faders hus för att hitta, och förhandla priset med brudens föräldrar. När priset var bestämt, var paret sedan trolovade. 

Till sin Faders hus

Brudgummen lämnar sedan sin kommande brud, för att åka tillbaka till sin Faders hus för att förbereda ett gemensamt hem. I den tid då de är separerade förbereder och väntar bruden på att brudgummen plöstligt ska komma igen för att hämta henne hem till sig. I sju dagar är brud och brudgum undangömda för gästerna som firar denna begivenhet under tiden. När sju dagar har gått kommer brudgummen fram för att visa fram sin brud. 


Vi lever vi i en tid av förberedelse och i väntan på det som ska komma. Vi förbereder våra hjärtan och gör oss redo för den dagen. Och i väntans tid ropar vi och ber att den dagen snart ska komma. – ”Kom snart, så vi kan se dig sådan som du är, och få lov att vara tillsammans med dig för evigt”! Brud och brudgum – förenade och tillsammans för alltid. 

Ta gärna del av hela inlägget på sidan Jesus kommer snart:

Den judiska bröllopstraditionen och uppryckandet

Mikael 








         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar