onsdag 28 april 2021

Saliga är alla som väntar på honom!


 

Profeterna var inspirerade av Gud, drivna av hans Ande, till att profetera det som låg på Herrens hjärta och det han önskade de skulle tala. Herren förkunnar att han inte låter något ske, före det att han har talat om det för sina profeter (Amos 3:7).

Betyder det, att vi också kan förvänta att Guds folk ska ha en kännedom om själva tiden före Jesu återkomst, och att Herren kommer att viska i sina barns öron, när vi närmar oss tiden för vår förlossning?

Ökad förståelse för ändetiden

Dan12: 4 – Men du, Daniel, göm dessa ord och försegla denna skrift till ändens tid. Många skall forska i den och kunskapen skall bli stor. ”

Ett tidstecken i sig själv är att i den sista tiden ska ”kunskapen och förståelsen för ändetiden bli stor”. Det vill säga, att vår förståelse för ändetiden kommer att vara dold fram till den tid då Herren kommer att öppna upp för skriften och det profetiska skeendet. Vi börjar närma oss ändetiden med stor hast, men det är fortfarande en stor del av det profetiska ordet som väntar på ett uppfyllande.

Man menar att hela 27 % av Guds ord är profetia, och att ungefär hälften redan har fullbordats och andra väntar på sitt uppfyllande. Här delar jag några av dom profetior som bekräftar att vi lever i den sista tiden:

Profetior som pekar på den sista tiden


1. Evangeliet om riket ska predikas i hela värden till ett vittnesbörd för alla folkslag. (Matt 24:14)

2. Global kommunikation förutses (Upp 11:9-11)

3. Atomvapen är förutsagt (Sak 14:12)

4. Det ska vara ett globalt rop om fred (1 Thess 5:3)

5. Antikrist ska införa falsk fred för att fördärva många (Dan 8:23-25)

6. Antikrist ska ingå ett förbund med Israel som han först ingår och sedan bryter (Dan 9:27)

7. Damaskus kommer att bli förstört (Jes 17:1, Jer 49:23-27)

8. Kaotiskt väder är förutsagt(Luk 21:25-26)

9. Det kommer att bli en global regering (Upp 13:7-8)

10. Det faktum att jorden en gång upplevde syndafloden blir förnekat. (2 Pet 3:5-6)

11. Många krig kommer bryta ut (Mark 13:7-8)

12. Jorden blir fullt av våld (Luk 17:26)

13. Jesus förutsade att det ska komma fruktansvärda tecken (Luk 21:11)

14. Dödliga sjukdomar kommer att bli vanliga (Matt 24:7)

15. Den sista generationen kommer att vara mottaglig för ett märke på hand eller panna (Upp13:16)

16. Det kommer ett globalt ekonomiskt system (Upp 13:16-17)

17. En man kommer att kontrollera all bank och handel (Upp 13:17-18)

18. Hungersnöd kommer att bli vanlig (Luk 21:11/Upp 6:5-8)

19. Vi kommer se stora tecken på himlen (Luk 21:11)

20. Solen kommer att bränna människorna på jorden (Upp 16:8-9)

21. Nationen Israel kommer att födas på en dag (Jes 66:8)

22. Judarna kommer att församlas igen till Israel (Jes11:11, Hes 37:21-22)

23. Israel som en gång var en öken, ska blomstra i de sista dagarna, och exportera grödor till omkringliggande länder (Jes 27:6, 35:1-2)

24. Israel kommer att plantera vingårdar på landets berg (Joel 3:18, Amos 9:13,15)

25. Det hebreiska språket kommer att bli restituerat (Sef 3:9)

26. Jerusalem kommer att bli nedtrampat av hedningar till hedningarnas tidsålder är förbi. (Luk 21:24)

27. En värdsvid judeförföljelse förutses. (5 mos 28:37, Jer 29:18)

28. Alla omkringliggande nationer kommer att vända sig mot Israel (Ps 83:4-8, Sak 12:2)

29. Israel skulle bli delat/uppdelat (Joel 3:2, Dan 11:39)

30. Den östliga porten i Jerusalem kommer att vara stängd till Messias kommer tillbaka. (Hes 44:1-3)

31. Ett återuppfört tempel är förutsett (Dan 9:27, Mark 13:14, Upp 11:1-2)

32. Tempeloffer kommer att bli återinfört i Israel i de sista dagarna. (Dan 9:27, 12:11).

33. Ryssland (Magog) kommer att växa militärt och angripa Israel (Hes 38)

34. Turkiet (Meshech), Iran (Persien), Sudan (Kush) och Libyen (Put) kommer också att delta i attack på Israel. (Hes 38)

35. Floden Eufrat kommer att torka ut (Upp 16:12)

36. Asien (kungarna från Östen) kommer att kunna skicka en här på 200 milj. man. (Upp 9:14-16, 16:12)

37. En expansion i befolkningsantalet är förutsett (Upp 7:9,14)

38. Jordbävning kommer att drabba olika platser (Matt 24:7, Jes 24:19-20

39. Under och tecken som vilseför kommer att finnas i överflöd. (Matt 7:22-23, 24:24)

40. Människan kommer att älska sig själva (2 Tim 3:1-2)

41. Ungdomarna kommer att bli mer upproriska (2 Tim 3:2-3)

42. Människan blir mer materialistisk och njutningsälskande (2 Tim 3:1-5)

43. Jesus sa att hans barn kommer att bli hatade för Hans namn skull (Luk 21:17, Upp 6:9-11)

44. Världen rör sig mot en världsreligion (Upp 13:8,12 Upp 17)

45. Denna vildfarelses tid kommer att kännetecknas av stora tecken och under. (Matt 24:23-27)

46. Alla sanna kristna kommer plötsligt att försvinna, bortryckta av Gud till himlen. (1 Tess 4:15-17)

47. Förberedelse till ett globalt krig är förutsatt (Joel 3:9-14, Matt 24:22, Upp 16:14)

48. Det kommer att vara tecken i solen (Luk 21:25)

49. Många kommer att kalla sig själva Kristus (Matt 24:5)

50. Trotts många varningar och ändetidens profetior kommer många människor inte att vara på sin vakt när dessa händelser kulminerar. (Luk 21:34-36, 1 Tess 5:2-6)

51. Under vedermödan kommer många att vakna upp och omvända sig till Jesus och bli frälsta. (Upp 7:9-17, Dan 12:10)

52. Många från Egypten till Assyrien (Irak och mellanöstern) kommer att åkalla Herrens namn och bli frälsta. (Jes 19:16-25)

53. En del kommer att lämna sanningen för att de lyssnar till förförande andar och demoniska lärdomar. (1 Tim 4:1)

54. Människor kommer att förkasta den sunda läran och följa människors läror, som appellerar till sina egna lustar. (2Tim 4:3-4)

55. Många kommer att lämna de 10 budorden som den moraliska grundlagen. (Matt 24:12, Upp 9:12)

56. Avgudadyrkan kommer att bli större (2 Tim 3:2, Upp 16:9,11)

57. Sexuell omoral kommer att bli ohämmat (Jud 18, Upp 9:21)

58. Människor kommer att håna ändetidens tecken och säga: Dessa tecken har alltid varit där.
(2 Pet 3:3-4)

Förakt för bibliska profetior

2 Pet 3:3 - Framför allt skall ni veta, att i de sista dagarna kommer det människor som drivs av sina begär och som förtalar och hånar er och frågar: "Hur går det med löftet om hans återkomst?

Att studera tidens tecken var inte en möjlighet som Jesus bara gav till dem som var intresserade. När Jesus sa: "Var därför vaksamma" (Matt 24:42), var det en generell befallning som han gav till alla troende. Jesus bjuder oss att leva i en ständig förväntan av hans återkomst, samtidigt med att han önskar att vi ska vara vakna inför den tid vi lever i.

Många lever utan att veta om, eller ha någon förståelse för det profetiska ordet. Man överser och blir inte väckta över de kraftiga varningssignaler vi upplever i världen i dag. I stället visar många apati och förakt över för dem som pekar på Bibelns profetior och tidens tecken. Dessa människor blir faktiskt ett tidstecken i sig själva, då den sista tiden ska präglas av människor, som kommer att ifrågasätta Jesus och hans tillkommelse.

Före det att det sker

Joh 13:19 - Jag säger detta till er redan nu, innan det sker, för att ni skall tro, när det har skett, att Jag Är.

Herren som är Alpha och Omega, begynnelsen och änden, är inte begränsad av tid och rum. En del av Guds karaktär, innebär hans unika förmåga att kunna se början till slutet på samma gång. Bara Herren, ensam i all sin makt, kan förutse både början och slutet, vet till 100 %, vad som skall ske framöver.

Den enda person som har bevisat sin gudomlighet genom att profetera framtidens händelser på förhand, är vår Herre Jesus.  Jesus tog upp GT:s princip i att profetera, och låta uppfyllelsen av hans ord bevisa hans trovärdighet. I flera tusen år har Herren säkrat och bevisat äktheten i det profetiska ordet, genom att låta hans ord få sin bokstavliga fullbordan. Han som själv är ordet (Joh 1:1-2) kommer att vaka över det, och se till att det kommer att gå i fullbordan, även det som gäller ändetidens slutskede. 

Tydliga löften för ändtiden

Jes 46: 9-11 – Kom ihåg det som har hänt i det förgångna, ty jag är Gud, och det finns ingen annan Gud, ingen som jag. Jag förkunnar vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett. Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra. Jag kallar på örnen från öster, från fjärran land honom som verkställer mitt beslut. Vad jag har talat, det låter jag ske, vad jag har beslutat, det sätter jag i verket.

Bibeln förutsäger många saker som ska hända i tiden innan Jesus kommer tillbaka. Herren säger att det är dessa tecken som vill visa på att hans ankomst är nära. Han önskar och vill att det profetiska ordet ska lysa upp i våra liv. Dessa gudsgivna profetior blev skrivna för mellan 1900 och 3500 år sedan, men Guds är trofast mot sitt ord och håller sina löften genom alla tider!

Även om en del av dessa löften inte kommer att få sitt uppfyllande under vedermödan men först efter, så är vår tids generation den som kommer att få uppleva och se dessa löften gå i fullbordan.

 

Jesus kommer snart!


24 kommentarer:

  1. Ty Jesus kommer inte den tid ni tror

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herren är good, här säger han
      1 Thessalonians 5:4
      4 But you, brothers and sisters, are not in darkness so that this day should surprise you like a thief.

      Alltså dagen av hans komma har blivit tydlig.

      Radera
    2. Amen Victor,

      Guds folk ska känna tiden dom lever i. Vi tillhör Herren, vi är ljusets barn. Så när vi närmar oss ändetiden och den sista och avgörande tiden, kan den aldrig komma som en överraskning. Vi har sett tecknen och hört Herrens tilltal.

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
    3. "Ty Jesus kommer inte den tid ni tror"

      Då kan Du ju föra fram i ljuset vad Du tror då.

      Radera
  2. Underbar artikel och suverän sammanställning! Tack HELIGA ANDE för vägledning och tack Mikael för gott arbete!

    Önskar er alla syskon en kärleksfull och fridfull vandring med Herren i hans dyrbara namn JESUS. AMEN / Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en välsignad och uppmuntrande hälsning Heléne.

      Jag önskar också dig ett överflöd av Herrens underbara nåd och kraft.

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  3. Tack Mikael! Det tar jag emot med ett innerligt leende och öppna armar!
    Önskar oxå Dig & Din familj ett överflöd av Herrens underbara nåd och kraft! I JESU namn. AMEN

    SvaraRadera
  4. Tro på Gud och Jesus som hans son kommer allt att lösa sig.

    SvaraRadera
  5. Amen halleluja Jesus tack Mikael för denna redogörelse över allt som har hänt och sådant som vi kommer att vara med om innan vi rycks upp och sådant som kommer att inträffa efter att guds församling har ryckts upp.

    Guds rika välsignelse Mikael

    Segraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid Segraren

      Ja, det är underbart att få lov till att se Guds löften uppfyllas inför våra ögon. Löften som bekräftar att vi lever i den allra sista tiden, innan Jesus kommer tillbaka.

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  6. Halleluja ! Vårt hopp och vår glädje finns i hoppet att Herren kommer snart !!!
    Tidsteckenen öppnar våra ögon , håller oss vakna
    Hjälper oss i förföljelsens tid då Jesus ord blir mer tydliga , att han kommer som ett svärd in i familjerna o släkter. Världen hårdnar o kallnar .Vi känner oss inte hemma här , så tydliga förändringar med våld och det är offren som får lida .
    Jag tillhör dom som inte hittar belägg i biblen om väckelse i denna tid , utan mer ett avfall
    Snart kan vi inte köpa o sälja längre om vi inte tar emot chippet , på högra hand eller pannan . Vaccinet nu förbereder för att vi skall invaggas i att det är normalt . Men vad man än man tycker om frågan är inte själva vaccinet chip som en del tror
    Vi är inte där än
    Utan förberedelse för det som kommer .
    Om dom skulle vilja vaccinera oss i pannan eller höger arm däremot
    Så tar iallafall inte jag något vaccin
    Vad det än är för
    Guds frid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid, Titti.

      Du skriver "världen hårdnar o kallnar. Vi känner oss inte hemma här".

      Det är så sant det du skriver, och jag känner igen mig. Jag upplever en värld som blir allt mer kärlekslös, där gränser för vad som är normalt flyttas. Jag känner mig inte hemma i den här världen, och det blir mer och mer tydligt, att mitt rätta hem är det himmelska Jerusalem, och vi är bara på genomresa.

      Må Herren snart komma för att frälsa, rädda och hämta sitt väntande folk!

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  7. Super blod måne över USA 26 maj varnar för stora krig och herrens uppryckande av sin församling enligt en Israelisk Rabbin, hoppas han har rätt denna gången för när det gällde Donald Trump att skulle sitta 4 år till då sprack deras tes fullständigt, måtte det inte inträffa denna gången också utan herrens uppryckande av sin församling verkligen inträffar till just denna sommaren innan de storkrigen börjar och vad vore inte mer passande att herrens uppryckande av sin församling då hade inträffat på Kristihimmelfärdsdag (Kristiförsamlingens hemfärdsdag) så underbart det hade varit nu när den här Israeliska Rabbinen talar om stora krig som kommer att drabba både USA & Israel framförallt och många fler i så fall kommer att bli indragna för relationen mellan Ryssland och USA försämras för var dag som går enligt nyheterna så därför är det ju helt omöjligt att Rabbinen har rätt just denna gången i sin tes med tanke också på vilka profetior som ligger och väntar på att uppfyllas både när det gäller Damaskus,Netanyahu angående Iran deras kärnkraftsmål, Birger Claessons Profetia,Tredje värdskrigetsstart och eventuellt Gog/Magog kriget även om jag har läst att det kriget skulle ske helt plötsligt när Israel har haft fred sedan många år tillbaka i tiden då ska herren sätta krokarna i munnen på Gog och dra han/ locka iväg honom mot Israel + flera andra olika folkgrupper ska hänga med i det tåget då och så är det ju verkligen inte nu angående Israel.

    Guds Frid och Herrens rika välsignelse alla syskon, Jesus kommer mycket snart tillbaka och rycker upp oss allesammans vilken underbar dag det kommer att bli.

    Segraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack broder för det du delar,

      Maranatha - du vår Herre, kom!

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  8. https://images.app.goo.gl/vMh65upPZpVxS28P6

    Det här är intressant. Om fotot är äkta så är det något alldeles extra!

    Varma hälsningar Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid Björn,

      Jag håller med dig. Om det här är äkta, så är det ett av de otroligaste bilder jag har sett. Jesus som bokstavligt talat kommer genom skyn.

      Tack för att du delar det

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
  9. Atomvapen är förutsagt, hur tänkte du där Mikael när du refererade till Sakarja 14:12

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hiroshimabomben 1945 var 6000 grader Celsius och brände 70000 direkt, 124000 avled inom närmaste timmarna, skaror dog av böldpest, hos andra ruttnade köttet, slemhinnor i mun svalg och ögonhålor övergick i förruttnelsestadium, medan dom ännu stod på sina fötter.

      Radera
    2. Guds frid Sportcarl,

      Jag tänker att profetian i Sakarja 14:12, är en av de profetior som ligger framför oss. Det är en spännande profetia, som både innehåller slaget vid Harmageddon, där Jerusalem intas, men också Herrens återkomst där han ställer sina fötter på Oljeberget. Det finns också bitar i profetian som beskriver tusenårsriket, och tiden efter Herrens återkomst.

      När det gäller kap 14:12, så är jeg helt säkert på att det är ett kärnvapen krig som beskrivs här. Vers 13 säger att förvirring ska komma över dessa militära armeer, som gör att man på något sätt tillintet gör varandra.

      Om man tycker att Harmageddon kriget och själva avslutningen är spännande, har jag skrivit två lite längre inlägg som man kan ta del av om man vill:

      http://jesus-kommer-snart.blogspot.com/2016/02/pa-vag-mot-harmagedon-del-1.html (Del 1)

      http://jesus-kommer-snart.blogspot.com/2016/02/pa-vag-mot-harmagedon-del-2.html (Del 2)

      Guds rika välsignelse

      Mikael

      Radera
    3. Sakarja 14:12-13, Herren skall sända en plåga över alla de folk som stred mot Jerusalem. De skall bli som kringvandrande lik.Deras kött ska ruttna bort, ögonen torka i sina hålor och deras tungor upplösas. Herren ska skapa panik bland dem så de vänder sig mot varandra. Att oskyldiga japaner ftån Hiroshima och Nagasiki är de utpekade som stred mot Jerusalem i Sak 14:12 tror iaf inte jag på, läser man vidare redan i vers 14 talas tydligt om grannfolk,och i vers 15 om en liknande sjukdom som skall drabba djur i fiendens läger. Den sista versen blir inte jag riktigt klok på då det inte längre krigas med djur som del i kriget som hästar åsnor kameler som nämns . Intressant att läsa men svårt förstå. Läser man en vers får man ett helt annat budskap än om man läser hela kapitlet

      Viktigt att inte lägga till eller dra ifrån eller spekulera jo visst kan man spekulera men då skall man nämna det klart och tydligt att det är en spekulation.

      Radera
  10. KAPITEL 4

    OCH nu Hiskia och Josab, min son, det här är de dagar då världen fullbordats.

    2. Efter det att det har fullbordats kommer Beliar, den stora härskaren, denna världs kung, att gå ner, som har styrt den sedan den blev till; ja, han kommer ned från sitt himla i likhet med en man, en laglös kung, hans moders dödare: som själv (till och med) denna kung.

    3. Förföljer växten som de älskades tolv apostlar har planterat. Av de tolv kommer en att överlämnas i hans händer.

    4. Denna härskare i form av den kungen kommer och där kommer och där kommer alla världens krafter med honom, och de kommer att lyssna på honom i allt han önskar.

    5. Och vid hans ord kommer solen att stiga upp på natten och han får månen att dyka upp vid den sjätte timmen.

    6. Och allt som han har önskat kommer han att göra i världen: han kommer att göra och tala som den älskade och han kommer att säga: "Jag är Gud och före mig har det inte funnits någon."

    7. Och alla människor i världen kommer att tro på honom. 8. Och de kommer att offra åt honom och de kommer att tjäna honom och säga: "Det här är Gud och förutom honom finns ingen annan."

    9. Och det större antalet av dem som ska ha förenats tillsammans för att ta emot den älskade, han kommer att vända sig undan efter honom.

    10. Och det kommer att finnas kraften i hans mirakel i varje stad och region.

    11. Och han ska sätta upp sin avbild inför honom i varje stad.

    12. Och han skall bära tre år och sju månader och tjugosju dagar.

    13. Och många troende och heliga hade sett honom som de hoppades på, som korsfästes, Jesus, Herren Kristus, [efter det att jag, Jesaja, hade sett honom som korsfästes och steg upp] och de som också var troende på honom - av dessa få under dessa dagar kommer att lämnas som hans tjänare, medan de flyr från öken till öken i väntan på att den älskade kommer.

    14. Och efter (ett tusen) tre hundra trettiotvå dagar kommer Herren med sina änglar och med de heligas härar från den sjunde himlen med härligheten i den sjunde himlen, och han drar Beliar till Gehenna och också hans arméer.

    Vad tycker ni om denna gamla profetia

    Mvh Teo

    SvaraRadera
  11. Kapitel 9 (25).

    Och när han gick ut till paradiset tog han tag i vår förfader Adam i handen och överlämnade honom och alla rättfärdiga till ärkeängeln Mikael. Och när de gick in i paradisets dörr, mötte de två gamla män, till vilka de heliga fäderna sade: Vem är ni, som inte har sett döden och inte har kommit ner till Hades, men som bor i paradiset i er kroppar och dina själar? En av dem svarade och sade: Jag är Enok, som var välbehaglig för Gud och som översattes hit av honom; och detta är tesbiten Helias; och vi ska också leva till slutet av världen; och sedan ska vi sändas av Gud för att stå emot Antikrist och dödas av honom, och efter tre dagar att åter uppstå och rycks upp i moln för att möta Herren.

    Här ytterligare en riktigt gammal profetia Mvh Teo

    SvaraRadera
  12. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram, 4. vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud









    Sedan 2 vittnen som strider mot Laglöshetens människa









    1. I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder, 2. att I icke -- vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss -- så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.




    3. Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram, 4. vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud. 5. Kommen I icke ihåg att jag sade eder detta, medan jag ännu var hos eder?

    Mvh Teo

    SvaraRadera