tisdag 1 september 2015

Jesu återkomst före vedermödan - Del 4



Var varmt välkommen att ta del av det senaste inlägget på hemsidan Jesus kommer snart, där jag har skrivit ”Jesu återkomst före vedermödan – Del 4.

Jesu återkomst före vedermödan - Del 4

En av de frågor som ofta diskuterats när vi pratar om Pre-trib läran – alltså uppryckelsen av församlingen före själva vedermödan eller den sista årsveckan – är dels Pre-tribs historia och sedan den berömda Margeret McDonalds profetia från 1800-talet som påstås ha påverkat John Darby i hans teologi.

Bägge punkter tycker jag är intressanta då de ofta blir använda som motargument när vi pratar Pre-trib läran, som då framställs som en ny lära och som inte tidigare har undervisats genom kyrkohistorien. Det här inlägget tar utgångspunkt i dessa invändningar och frågeställningar.

Herrens imminenta återkomst

En av den allra viktigaste delen när vi pratar om uppryckelsen, är att den är ”Imminent”, som betyder att den är närstående och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

Historien visar oss, att på trots av den stora avsaknaden av profetiskt seende eller det förandligande av det profetiska ordet under nära 1000 år och fram till reformationen, så visar kyrkohistorien att den första församlingen och de tidiga kyrkofäderna hade en ständig förväntan till Jesu komma.

Uppryckelsen – en teckenlös händelse

Det ända sättet att uppryckelsen av församlingen kan vara ”imminent” och teckenlös, är att den måste ske före vedermödan eller den sista årsveckan. Det finns med andra ord inga profetiska tecken som ska föregå uppryckelsen, eller något som församlingen ska vara uppmärksam på ska ske innan det att denna händelse kan äga rum. 

Om församlingen skulle vänta på vissa tecken, så skulle det inte finnas eller vara behov av att ”ständigt vänta på Herrens återkomst”.

Jesu synliga återkomst

Till skillnad från uppryckelsen är Jesu synliga återkomst är inte ”imminent”, då det måste ske vissa tecken eller händelser före det att Jesus kan sätta sina fötter på Oljeberget.

För det första måste Israel vara tillbaka i sitt land. Antikrist måste ha trätt fram, och vi måste uppleva förödelsens styggelse och vilddjurets märke. De två profeter måste också träda fram och profetera under 3,5 år, och Guds domslut och vrede måste utgjutas över den här jorden. Till sist måste varje nation vända sig mot Israel, och vi kommer att få det som bibeln kallar Harmagedon.


Jesus kommer snart!

2 kommentarer:

  1. Tack för en klockren beskrivning. De som inte tror att Jesus och bortryckelsen sker före vedermödan har väldigt svårt att identifiera dessa två huvudvittnen som skall profetera i 3,5 år och kalla ut de 144 000 från Israels 12 stammar. De ser inte möjligheten till hedningarnas tider är förbi. De smetar därför Ihop församlingen med Israel och detta är fel. Det behövs andliga ögon för att se skillnaden annars finns risken att de förberder antikrist och tar emot honom.

    Jag tror att Israel kommer begå ett misstag inför Gud och detta kommer att prisas av alla nationer, däribland den falska kyrkan. Då kommer två obekväma vittnen höljda i säcktyd profetera i Israel mot denna uppgörelse. Inte alla Israeler kommer lyssna till dessa två huvudvittnen, endast de 144 000.

    Sen har vi en profetia i Malaki kap.4 som måste uppfyllas och sättas i rätt sammanhang. Tillhör den församlingen eller Israel?

    HERRENS dag. Profeten Elias tillkommelse.
    Kap.4
    "1Ty se, dagen kommer, och den skall brinna såsom en ugn. Då skola alla fräcka människor och alla som göra vad ogudaktigt är bliva lika strå, och dagen, den som kommer, skall förbränna dem, säger HERREN Sebaot, så att varken rot eller krona lämnas kvar av dem. 2Men för eder, I som frukten mitt namn, skall rättfärdighetens sol gå upp, med läkedom under sina vingar. Då skolen I slippa ut och hoppa såsom kalvar som hava varit instängda i stallet. 3Och de ogudaktiga skolen I trampa ned, ty de skola bliva såsom aska under edra fötter, på den dag då jag utför mitt verk, säger HERREN Sebaot.

    4Tänken på Moses lag, min tjänares, åt vilken jag på Horeb gav stadgar och rätter för hela Israel.

    5Se, jag skall sända till eder profeten Elia, förrän HERRENS stora och fruktansvärda dag kommer. 6Och han skall vända fädernas hjärtan till barnen, och barnens hjärtan till deras fäder, för att jag icke, när jag kommer, skall slå landet med tillspillogivning."

    Jesu Kristi frid
    lärjungen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guds frid Lärljungen,

      Tack för det du delar här. Ja, i och med att man inte kan hitta församlingen efter kap 4 i uppenbarelseboken, måste man göra de två vittnen eller de utvalda 144 000 judarna till församlingen. Det blir en slags ersättningsteologi där man sätter församlignen i Israels ställe.

      Jag tror tror att löftet i det bibelord du delar i Malaki kap 4 omhandlar först och främst Israel. För Israel är Herren rättfärdighetens sol, för församlingen den klara morgonstjärnan och för den här världen, är han ljuset som skiner i mörkeret. Det ordet talar om Israels frälsning och upprättelse efter Jesu återkomst till det judiska folket.

      Herrens rika välsignelse
      Mikael

      Radera