onsdag 28 september 2016

De förlöstas sång


Upp 5: 9-10 – Och de sjöng en ny sång: ”Du är värdig att ta bokrullen och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt köpt oss till Gud av alla stammar och språk, folk och folkslag. Du har gjort oss till kungar och präster åt vår Gud, och vi skall regera på jorden.”

Det finns en sång som Herren har gett och lagt i ditt hjärta. En sång som ingen människa ännu har sjungit eller hört tonerna av. Den är född, och finns bevarad i den himmelska världen. Den väntar på oss, och är en himmelsk lovsång, som är given och dedikerad till Herrens utvalda och förlösta skara.  

Det är en sång som rör Guds hjärta, och som änglarna bara drömmer om att kunna ta och vara en del av. Men det är bara människor som är förlösta från detta jordeliv, som kan ta del av och sjunga den här sången. Människor som har blivit renade med Lammets dyrbara blod, själar som har tagit Jesu seger på korset och gjort den till sin. Sången är given till de människor som är kallade, förutbestämda och utvalda före jordens grundval blev lagd – människor som är frälsta av Guds nåd, och som har sina namn skrivna i livets dyrbara bok.

Framför tronen

Jag står framför Guds heliga tron. Jag är klädd i vita kläder, och står med segerkransen i min hand. Hela Kristi brudeskara, som består av alla pånyttfödda människor, har varit inför Kristi domstol och fått lön efter sina gärningar, och efter sin trofasthet mot Herren under sitt liv på jorden.

Allt det som inte var från Gud, och varje område där vi inte byggt våra liv på Herren är nu borta, uppbränt, och tillintetgjort. Det som är kvar är endast det som är rent, sant och det som har evighetsvärde. Våra korta liv på jorden är över, och vi har fullbordat våra lopp. Nu står Guds folk på tröskeln till evigheten tillsammans med änglarna, de heliga och Herren själv.

Herrens skönhet

Herrens ansikte skiner som solen, och hans röst är som stora vatten. När han talar lyssnar universum, och stjärnorna böjer sig efter hans ord. Hans röst är långt mycket mäktigare än det största vattenfall, men samtidigt mjukt som balsam för min själ.

Varje ord han talar penetrerar mitt hjärta, och genomströmmar mitt liv med fullkomlig kärlek, nåd och liv. För första gången upplever jag en gränslös och villkorslös kärlek, och jag känner jag mig fullkomligt accepterad, älskad och fullständigt fri. All annan skönhet jag tidigare har upplevt bleknar i jämförelse med Herrens och det jag ser.

Han gör allting nytt

Jesus stryker sina händer över mitt ansikte. När han gör det försvinner varje jordisk tanke, och varje smärtsamt minne som jag upplevt i min vandring på jorden. Kvar är endast en övernaturlig frid, glädje och en evig tacksamhet till Herren.

Änglarna blåser i sina trumpeter i ett stigande crescendo. De 24 äldste och de fyra väsen faller ner på sina knän, och lägger sina kronor på marken. Tillsammans med hela himlens härskara, stämmer de upp i ett enstämmigt lov till Herren.

De förlöstas lovsång

En ny lovsång börja ljuda i himlen. Den här gången är det de 24 äldste som sjunger för, och hela Guds församling tillber och sjunger med. Det är de återlöstas sång, som bara de som har upplevt korset och kraften i Jesus försoning i sina liv kan sjunga med på. (Upp 5:9)

Du är värdig att ta bokrullen och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt Gud köpt oss av alla stammar och språk, folk och folkslag. Du har gjort oss till ett konungadöme, till präster åt vår Gud, och vi skall regera på jorden”

Lovsång i Herrens närhet

Dessa människor, som en dag kommer att sjunga denna lovsång inför Guds tron i Herrens närhet, är klädda i samma klädnad som Herren själv. Dom sitter själva med Herren på hans tron med segerkrans på sina huvuden. Herren har gjort dem till kungar och präster, och det löfte som Herren har gett dom är att dom som ska regera tillsammans med honom.

De 24 äldste identifierar sig själva med de troende och alla lösköpta människor som har blivit frälsta vid tron på Jesus Kristus på jorden. De sjunger en ny sång, som rättmätigt sjungs av dem som kan identifierar sig med sången. Det er dom som är förlösta med Jesu dyrbara blod, och som kommer från alla folkslag och stammar. De är kallade att vara präster åt Gud, och skal regera på jorden.

Avslutning

Det finns en sång som är förberedd för dig. En himmelsk sång, som Guds brudeskara kommer att sjunga inför Guds tron. Det är en sång som handlar om det verk Herren har gjort i våra liv, Herren storhet och hans villkorslösa kärlek.

Snart en dag, och inom en mycket kort tid, kommer vi att stå framför tronen i helighet, förundran och tacksamhet, och ge ära till honom som äran tillhör- Jesus Kristus, vår dyrbara Konung, Mästare, Herren och Gud.


Jesus Kommer Snart! 

2 kommentarer:

  1. Halleluja !! Vilken dag det ska bli! Det jublar i min själ då jag läser det du skriver,, mina ögon tåras , min själ vill dit men är än så länge fast vid min jordiska kropp. men o så jag väntar och längtar till denna dagen ! Gud välsignar dej Mikael och Tack för denna vackra beskrivning och framtidsbild av då vi äntligen är Hemma !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen Ingalill.

      Tack för din välsignade hälsning.

      Jag delar din glädje och förväntan till den dag vi kommer att stå inför Guds tron. Det går inte en dag då jag inte tänker på den stund eller det ögonblick då Herren kommer att kalla oss hem till honom, och att jag snart kommer att få se och möta honom som räddade och frälste min förtappade själ.

      Snart är vi hemma i den eviga vilan tillsammans med Herren.

      Guds rika välsignelse
      Mikael

      Radera

      Radera